/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udluftningsskrue
Fra : mig-selv
Vist : 315 gange
50 point
Dato : 27-08-16 22:14

Sikker fjernelse af sådan en skrue, de knækker jo som et ondt år.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-16 00:12

Rustløser
Vrik frem og tilbage
mere rustløser
vrik frem og tilbage

Hvis du drejer mod åbning og den bliver stram............luk igen og arbejd lidt sammen med rustløser
VD40 kan også bruges.

Små forsigtige dask med en lille hammer for enden af skruen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-16 20:36

Er det til bilens bremsekalibrer? Så ville jeg gøre som Eyvind foreslår. Plus lade det virke over flere dage. Ta`et stump vand / trykluftsslange, alt efter hvor stor skruen er. Sprøjt w40 på. Fyld "stumpen"
med fedt, og klem den ind over skruen. Genta`øvelsen over flere dage. Har altid haft mine skruer "pakket" på denne måde. Så gror de aldrig fast.

Nu ved jeg ikke hvor nem, du kan komme under bilen. Jeg gravede min egen grav, i carporten for 40 år siden.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-16 21:45

Citat
"pakket" på denne måde. Så gror de aldrig fast.

Jo, men det er ikke alle der lige tænker på det nummer, slet ikke dem der bare smider bilen på værksted og lader dem klare problemet.
Min erfaring er at de knækker fordi de er hule.
https://www.youtube.com/watch?v=ZIIE03Zy_u0
https://www.youtube.com/watch?v=XV85K8g6SCs

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-16 11:43

Dine youtuber viser jo hvordan det (ikke) gøres.

Jeg ville nu ikke varme på en kaliber, der sidder på bilen. Hvad med bremsevædsken, kommer det ikke i kog.

Dette med slange og fedt, har jeg brugt i mange år. På mine gamle Kadett`er og Ascona`er, var der gevindstykker der sad frit tilgængeligt. Både ved håndbremser og kobling. Lige trække slangen af, så var gevindet både rent og smurt. Lige til at justere på.

Også anvendt på parabol og bolte til flagstang. Alt der sidder udsat.

Det sparer mange hudafskrabninger, og knækkede bolte.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-08-16 12:01

De sidder ikke på bil, og de skal renoveres netop for at kunne skifte bremse væske/stempler.

https://www.youtube.com/watch?v=xWx_hPHHlLE

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-16 00:17

Tak for svaret Eyvind.
Kaliber er nu lagt skidtet i ´lage´ og håber på et par uger vil have effekt med lidt tæsk ind imellem, bremserør skal forresten også af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-16 00:17

Ret selv fejl osv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-16 08:58

Den lage bør være petroleum
lidt tæsk ind imellem...............................nej små dask (vibrationer)
Der findes bremserørsnøgler som er en ringnøgle med åbning og sådan en bruger/brugte jeg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-16 23:07

Citat
nej små dask (vibrationer)

Køber en ´vibrator´ og så kan den ligge og lege med sig selv.. ? håber den selv siger PRUT, når den er klar til lidt aftørring.