/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ejerskifte forsikring.
Fra : boyelauritzen
Vist : 181 gange
100 point
Dato : 24-08-16 14:50

Tegnede 2006 udvidet ejerskifteforsikring hos GF forsikring på gammelt hus i Faaborg.

Skimmelsvampen i huset pga. fugt var ikke til at nedkæmpe fordi vand fra vandforsyningen - via utætte stikledninger, hoved ledning i gaden,... blev tilført huset gennem kampestens kældermur, i et sådan omfang at fugt ikke kunne standses i gammelt hus.

Og i sådan grad at huset har været ubeboeligt.

At vand kom fra vandforsyningen, var først entydigt, da vandindtrængning / fugt forsvandt sammen med nye vandrør i gaden, nye stikledninger til matriklerne.

Vandforsyningen og kommunens folk har på intet tidspunkt, taget min sag alvorlig.

Som jeg hørte det udskiftede man først utætte rør i gaden, da vandspildet var så stort, at det var økonomisk forsvarligt at investere i nye rør!

Virksomhederne har udvist arrogance over for at vandspildet har ødelagt murværk i mit hus (ved at have vaske kalk ud at sten og mørtel), ligesom vandspild har givet skimmelsvamp angreb overalt i huset, i et omfang så huset har været uegnet til beboelse.

Der omtales kun almindelig fugt i tilstandsrapporten, og jeg mener mig berettiget til at blive holdt skadesfri, da jeg - i god tro - købte huset for 10 år siden for beboelse.

Mit spørgsmål er, hvis jeg ikke kan opnå "fri Proces" (husstandsindtægt > 386.000 kr) og ikke kan få sponsoreret udgifter, tør jeg ikke risikere min egen lille økonomi på en civil retssag mod GF:
- Er det muligt dommeren tillader fri process, upåagtet husstandsindtægt overstiger grænse?
- Har nogen forslag til hvordan jeg ellers får dækket udgifter til retssag ved byretten?
- ....

NB: Ankenævnet for forsikring, - det har behandlet sag - sidder blot bag deres skrivebord, og forholdelser sig kun til skrevne regler.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-08-16 10:29

Du omtaler muligheden for "cilvil retssag mod GF", men ser du GF som di modpart? Er det undersøgt grundigt, om vandforsyningen/kommunen har et ansvar? Din forsikringspolice indeholder formentlig retshjælpsdækning, og muligheden for at se forsikringsselskabet som din samarbejdspartner må derfor ikke overses. Hvis der er et ansvar fra det offentliges side, kunne retshjælpsdækningen evt finansiere et søgsmål med et erstatningskrav mod den eller de ansvarlige. Fri proces er måske også en mulighed.
Men først og fremmest skal du selvfølgelig have et klart billede af, hvem du skal rette et krav imod (vandforsyning?/kommune?(/sælger?/GF?). Det kræver mere grundige samtaler og sagsgennemgang, end du kan få her på kandu. Du bør derfor finde en advokat med indsigt i fast ejendom og erstatningsret. Måske ikke enb Fåborg-advokat, der kan have habilitetsproblemer i forhold til de lokale myndigheder. Undersøg mulighederne på Advokatsamfundets hjemmesider. Brug eventuelt en af de etablerede advokatkæder, Ret og Råd eller Advodan. Vælg ikke de allerstørste advokatfirmaer, de er for dyre, heller ikke de allermindste, som måske mangler eksperticen. Spørg om du kan få et uforpligtende første møde enten gratis eler til en fast aftalt pris, og få et prisoverslag, hvilket dog kan være svært, da sagen kan udvikle sig i mange retninger. Men noget må der gøres, det er klart.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 26-08-16 09:29

Tak Oldboston for dine udmærkede svar, der foranlediger flere spørgsmål:
1. Du omtaler muligheden for "cilvil retssag mod GF", men ser du GF som di modpart?
Ja. GF har på intet tidspunkt ville se sagen fra mit perspektiv. GF drives som en virksomhed med profit maksimering til egne beskæftigelse, løn, … som formål, indenfor lovens rammer. Hvis GF var ærlige tog Gensidig Forsikring navneforandring til ”Egne Vinding Forsikring”.
2. Er det undersøgt grundigt, om vandforsyningen/kommunen har et ansvar?
Nej, men jeg tegnede netop en udvidet ejerskifteforsikring, i forventning om at den ville holde mig skadefri – hvis ejendommen ikke var som det fremgik af tilstandsrapporten.
3. Din forsikringspolice indeholder formentlig retshjælpsdækning, og muligheden for at se forsikringsselskabet som din samarbejdspartner må derfor ikke overses.
Problemet har været at først da vand forsvandt, kunne jeg være sikker på, hvor vand kom fra utætheder i stikledninger og/eller vandrør i gaden.
4. Hvis der er et ansvar fra det offentliges side, kunne retshjælpsdækningen evt finansiere et søgsmål med et erstatningskrav mod den eller de ansvarlige.
Ansvaret er også vandforsyningen, der først udskiftede de +100 år gamle rør i gaden, da ”vandspildet kunne forsvare investering i nye rør” – som vandforsyningen sagde det -, upåagtet at min ejendom, har været uegnet til beboelse pga. omfattende skimmelsvamp angreb samt mur- og træværk har lidt alvorlig skade.
5. Fri proces er måske også en mulighed.
Muligvis? Jeg har været registreret som boende på adressen +10 år. Men har kun undtagelsesvis sovet i ejendommen pga. det usunde skimmelsvampe angreb - jeg ikke har kunnet standse før 2015, da vand ind i huset endeligt standsede, med nye stikledninger og rør i gaden. Jeg er blevet gift på ny. Vi havde tilsammen indtægt på +386.000 kr. i 2015.
6. Men først og fremmest skal du selvfølgelig have et klart billede af, hvem du skal rette et krav imod (vandforsyning?/kommune?(/sælger?/GF?).
Jeg mener min ejerskifteforsikringen – i første omgang bør holde mig skadesfri – når ingen vil tage ansvaret.
7. Det kræver mere grundige samtaler og sagsgennemgang, end du kan få her på kandu. Du bør derfor finde en advokat med indsigt i fast ejendom og erstatningsret.
Min økonomi tillader ikke jeg hyrer advokat. Overvejer selv at føre min sag ved byretten, da jeg har megen tid, men få penge.
8. Måske ikke enb Fåborg-advokat, der kan have habilitetsproblemer i forhold til de lokale myndigheder.
Ja. Det er mit indtryk at Faaborg er en by i provinsen styret af ”Kammerateri”.
9. Undersøg mulighederne på Advokatsamfundets hjemmesider.
Tak det vil jeg.
10. Brug eventuelt en af de etablerede advokatkæder, Ret og Råd eller Advodan. Vælg ikke de allerstørste advokatfirmaer, de er for dyre, heller ikke de allermindste, som måske mangler eksperticen.
11.Spørg om du kan få et uforpligtende første møde enten gratis eler til en fast aftalt pris, og få et prisoverslag, hvilket dog kan være svært, da sagen kan udvikle sig i mange retninger.
12. Men noget må der gøres, det er klart.
Ja. Når jeg ikke blot siger ”pyt” til den juridisk svære sag, - og upåagtet jeg er blevet uretfærdigt behandlet - er det fordi min mission er - at arbejde mig til en konklusion - på Henrik Jensens debat bogen: "Det ordentlige menneske".
I stedet for at skrive en ”konklusion” i sin debat bog, gik Henrik Jensen sig blot en tur med sin kat - ud i naturen - det der måtte være tilbage af den - omkring Emdrup Sø, ved Lyngby vejen, nord for København.

På forhånd tak, for mere sparring.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-09-16 11:36

Hej boyelauritzen.

Når man konstaterer en skade som husejer, som fx fugt, er man selv forpligtet til – og i egen interesse – at konstatere, hvor skaden kommer fra.

Hvis fugten blev konstateret allerede for 10 år siden i en rapport i forb. med ejerskifterforsikringen, kunne du have kontaktet en byggesagkyndig. Denne ville efter en nærmere undersøgelse fx have foreslå et omfangsdræn eller anden afhjælpning. Han kunne måske også konstatere, at det var vandforsyningen der gav anledning til fugten i huset.

Fri proces kan søges hvis man har en bruttoindtægt på max 391.000 kr. ved familie på to. Du kan læse mere om det her:

http://www.civilstyrelsen.dk/Fri_proces/fri_proces/okonomiske_betingelser.aspx

Når du lige som har ”accepteret” fugtproblemet så længe, uden du selv har medvirket aktivt til en løsning, vil det nok blive svært for dig, at får løftet sagen til din fordel, og dermed får erstatning til udbedring af skaderne.

Det er en rigtig træls situation du er i, så det er fuldt ud forståligt, at du gerne vil have en afslutning på det – og gerne med økonomisk hjælp, da det kan blive en dyr løsning.

Skal du videre med sagen, er du nødt til, at alliere dig med en byggesagkyndig, som kan konstatere omfanget og årsagen til skaderne. Du vil så have det første ark til opbygning af en sag – eller modsat, at du ikke har nogen muligheder – chancer – for at køre en sag. Du skal indhente dokumentation på skaderne, og dokumentation på skadevolderen. Uden dette har du ingen sag at løfte.

I første omgang, kommer du selv til, at afholde alle udgifter i undersøgelsesfasen. Teknologisk Institut, er eksperter på området for en sådan undersøgelse.

Jeg vil håbe for dig, boyelauritzen, at du finder en læsning, så du kommer fra skaden uden de større omkostninger. Såvel ejerskifteforsikringen, som civilt søgsmål, vil stille krav fra dig om dokumentation, så der skal du starte.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 20:38

Hej Alka.

Hvis jeg finder overskud og ikke risikere at blive afkrævet formue af modparts FN-forsikrings evt. ublu advokat, agter jeg selv at føre sag ved byretten i Odense.