/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
adgang til e-journal
Fra : begga
Vist : 430 gange
100 point
Dato : 19-08-16 14:30

Hej
Kan man nægte en borger adgang til e-journal på sundhed.dk?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-16 14:59

Du kan komme på sundhed.dk med din nemid med brugernavn (personnummer) og kode og nøgletal. Det kan alle.

Trykker du forkert kode nogle gange i træk bliver du smidt af og skal have genoprettet adgangen.

Det kan de ordne hos borgerservice og nogle biblioteker.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 19-08-16 15:39

Jeg kan komme på uden problemer. Oplysningerne der skulle vøre der og er der fra andre lignende forløb er ikke slået op på netjournalen. Der står , at de vil vøre det indenfor 5 dage. Har inget til sunhed.dk og blevet bedt om at kontakte pågældende region. Så af nysgerrighed kan man sige nej til at en patient må få adgang? Gerne svar fra en sundhedskyndig eller jurakyndig

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-16 15:48

Det er ikke alt der kan oplyses gennem den side, de par gange jeg har brugt den, blev jeg skuffet over ikke at kunne finde mere om mig selv, kun lidt oplysninger om hospitals/ skadestue ophold, intet fra min almene Læge Journal.
Men det kan jo have ændret sig siden sidst jeg brugte siden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-16 15:55

Du kan få en udskrift af din Læge Journal ved din Læge.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 19-08-16 16:16

Det drejer sig om de oplysninger man kan få på sundhed.dk og ikke oplysninger fra læge.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 19-08-16 17:53

Ok, kan se at man ikke kan nægtes adgang til oplysninger i journalen , der er noteret efte 2010. Så spørgsmålet omformuleres hrmed til om der er andre der har haft problemr mede-journal?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-16 18:42

I din kommunes borgerservice kan du spørge " en sundhedskyndig eller jurakyndig".
Husk at de er til for dig og ikke omvendt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-16 19:02

Citat
der er noteret efte 2010.

De har noget på mig før år 2000, alt andet er mere eller mindre vollapyk og sikkert kun beregnet til Læger.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-08-16 21:23

Citat
Gerne svar fra en sundhedskyndig eller jurakyndig

Så er jeg ikke den rette til at svare. Men prøver alligevel. Har haft et vist "samarbejde" med Ålborg Universitetshospital, de sidste par år. I form af to operationer, et hav af prøver og undersøgelser.

Jeg følger rimelig godt med, i min e-journal. Men jeg er klar over, de sætter ikke mere på, end patienten har godt af at vide. Og ikke alt er lige relevant. (Ligegyldig info). F.eks. står der i min "at patientens store ønske er, at kunne slå sin græsplæne igen". Efter en replik fra mig.
Jeg tror også der er meget intern kommunikation, om patienten, der ikke kommer på journalen.
Altså den patienten læser.

Citat
Kan man nægte en borger adgang til e-journal på sundhed.dk?

Tror det ikke. Har aldrig hørt om det.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-08-16 21:57
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-08-16 22:57

Citat
Jeg følger rimelig godt med, i min e-journal. Men jeg er klar over, de sætter ikke mere på, end patienten har godt af at vid

Stakkels Læger/ andet der SÅ GERNE vil andre dét godt-

Man skal SGU holde sin kæft og lade de ´KLOGE´´ om andre´s liv og DET man ønsker skal være et godt hjem/liv - det kan smadres af en forkert udtale/ opfattelse (og de studenter er sgu ikke for kloge - trods ALT.)
Citat
F.eks. står der i min "at patientens store ønske er, at kunne slå sin græsplæne igen". Efter en replik fra mig.

Kan kun grine osv..

Håber trods alt at du får dine ´papirer´ at se.
Citat
Det drejer sig om de oplysninger man kan få på sundhed.dk og ikke oplysninger fra læge

Min Læge/andet fik først oplysninger efter flere måneder/? ÅR OG DE kunne heller ikke snakke sammen?? hvilket gav en god erstatning til mig, både fra det ene og andet = der ikke kunne snakke sammen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-16 11:25

Citat
intet fra min almene Læge Journal.

De bliver ikke lagt ind.
I det hele taget er sundhed.dk noget rod hvor man sommetider skal vente på at der hentes tekst i forskellige formater, nogle gange kan der ikke skabes forbindelse, men det er samme problemer som lægerne kæmper med

Kommentar
Fra : begga

Dato : 12-10-16 17:54

Tak for alle svarene. oplysningerne kom på e-journalen bare lidt forsinket

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 12-10-16 17:55

Tak for svaret Eyvind.