/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hjulene på en AEG opvaskemaskine
Fra : Nikolaus
Vist : 246 gange
50 point
Dato : 17-08-16 06:51

Hjulene på min opvaskemaskine sidder alt for løst. Så løst, at de konsekvent falder indad når jeg forsøger at køre den nederste kurv ind, hvilket resultere i at kurven placere sig så lavt at den nederste sprinkler støder på den og dermed ikke køre rundt.

Bortset fra at købe nye hjul, findes der så et fix man selv kan lave?

Jeg har overvejet at lime hjulene fast til kurven så de sidder lige, men er ikke sikker på lim er en sund og god løsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-16 09:24

Det er no svært at få en lim til at holde i opvaskevandet/opvaskemidlet/varmen.

Et billede kunne måske hjælpe til en idé.

Men ellers er min første tanke er at tage hjulene af ved at fjerne den aksel/nitte som hjulet sidder på.
Og så montere skrue med møtrik og et par skiver på hver side af hjulet som støtte.
Det gør ikke så meget at hjulet ikke kører godt - den kan sagtens bare glide ind.
Husk at vende møtrikken væk fra kabinesiderne så der ikke skrabes i mod.

Skruer/møtrikker bør være rustfrie eller messing.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-16 10:04

Køb da et sæt nye hjul til din opvaskemaskine, hvis det er det eneste, der er galt.

http://reservedele.aeg-electrolux.dk/product/50286965004/Opvaskemaskinens+nederste+kurvehjulss%C3%A6t

Klik så på "Passer reservedelen til mit produkt" der indtaster du "mit produktnummer"

Du må ikke lime hjulene fast og vær varsom med skruer, der er ikke noget mere irriterende end flyverrust.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-16 10:09

Ja - det har Ans jo helt ret i.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 17-08-16 11:21

Tak for rigtig gode input !!

Grundene til at jeg ikke umiddelbart vil købe nye hjul er dels at spare på plast og andre materialer hvor jeg kan og dels fordi jeg ikke ved om det vil hjælpe noget. Har ikke så meget forstand på hvidevarer. Men det er måske det hele værd i denne situation.

Hvis jeg bruger messing skruer undgår jeg flyverrust ik?

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 17-08-16 11:32

Og hvad med rustfrit stål i opvaskemaskinen?

Har noget bindetråd til haven liggende som jeg mener er rustfrit stål. Det kunne bindes rundt om hjulets nav.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-08-16 14:52

Jeg ville have foreslået en popnitte, men svært at se dit problem, herfra.
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=popnitte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-16 20:30

Sæt en magnet på bindetråden................et rustfrit hænger magneten ikke fast på tråden.

Den slitage der får hjulet til at køre af sporet, kan du nok begrænse ved at omvikle navet.