/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støbt røgeovn/rygeovn.
Fra : kokjenen
Vist : 819 gange
100 point
Dato : 14-08-16 16:29

Jeg har tænkt at bygge mig en røgeovn i beton. Ideen er at støbe elementer, 50x100 cm, samlet højde to meter.

Jeg har en ide om at leca er godt at fylde i betonen. Dels isolerer leca, og dels gør den elementerne lidt mindre tunge. Er det en god ide? Og hvor meget leca kan jeg tilsætte?

Er bekendt med de der plader af porebeton, men der er flere kemikalier tilsat, og det vil jeg nødig have i mine fine røgvarer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-16 12:53

Problemet med beton er at du skal gøre den ultratynd for at den kan varmes op på en rimelig tid.

Hvis du kun vil lave koldrøgning, kan det måske gå, men en væsentlig del agf røjen( tjæren) vil kondensere på den kolde beton, og ikke komme røgvarerne til godee.

Røgede varer vil i sig selv få en ordentlig dosis af alverden kemiske forbindelse fra røgen, heriblandt en del, som anses for kræftfremkaldende.

Hvis røgning blev opfundet i dag, ville det blive forbudt.

Leka i beton vil gøre den porøs. Det er en fordel, hvis du vil varme kraftigt på den, for så kan damptryk i betones aflastes, og du undgår at den afskaller.
Et gæt er at du kan komme indtil ca 30% ( rumfang) i betonen . Den får selvsagt ikke samme styrke, som uden leca.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-08-16 16:33

Kontakt "Bonderøven":

Traditions Håndværk v/Frank Ladegaard Erichsen
Revnvej 7, 8500 Grenaa
Tlf. 26 66 68 07

Han har bygget egen røgeovn. Set på tv.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-08-16 20:12

Jeg har de samme tanker, der findes masser af bøger om røgning og rygeovne, tjek på bibliotek.dk, er det til koldrøgning eller varmrøgning, osv!

Jeg fandt min første røgovn i vandet, der flød en olietønde, den blev til en røgovn, varmrøgning af ål (de levede i Øresund, gik i min ruse, og smagte dejligt, stegt eller røget)!

Røgebøger, med vejledning til bygning af røgovne, kan du finde helt tilbage fra Kringelbachs Salte- og røgebog fra 1973, frem til et utal af bøger/hjemmesider nuomstunder!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-16 01:30

Brug kunstig Aroma-stoffer, det er sikker mere ´usundt´ den Bonderøven byggede var vist i metal/ gammel hyggespreder fra stuen? mener jeg og den virkede vist heller ikke lige efter hensigten først gang han tændte op i den.
Ellers prøv at søg på det Danske (historiske) Film arkiv, der er mange sjove klip fra før Verden gik AMOK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-16 01:33

NB, i serien Nak og Æd/ eller lignende (frilufts haven) fra DR er der virkelig en der har forstand på ´rygning/røgning´, og de findes på DRNU, hvis de ikke er for gamle:
https://www.dr.dk/tv/programmer

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-16 13:58
Godkendelse af svar
Fra : kokjenen

Dato : 27-08-16 23:22

Tak for svaret katekismus.
Mange tak for hjælpen, det var lige præcis den ovn jeg søgte en opskrift på.

Mange tak og til jer andre. Det her er et supersted at søge hjælp!