/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Datter ønsker et skoleophold i udlandet
Fra : bodillouise
Vist : 559 gange
200 point
Dato : 10-08-16 20:45

Min datter går nu i 9 kl. Og ønsker at tag et skoleår i udlandet næste år.
Nogle der kender noglet til dette emne ?
Har pt. Ingen ide til hvor eller om det er for sent at søge nu. Er det et bedre tidspunkt i livet end når man er (16-16,5 år) ved afrejse.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-08-16 22:53

Det er lettere at stille spørgsmålet end at give et fyldestgørende svar. Hvis du googler "skoleophold i udlandet", får du 17.400 opslag, en del er reklamer, andre er anbefalinger eller det modsatte, nogle indeholder faktuelle informationer og råd. Nu skriver du, uden at vi kender den nærmere baggrund, at din datter ønsker et skoleophold i udlandet. Det er der mange, der kunne ønske sig, men er det et seriøst ønske, noget hun brænder for og virkelig vil udnytte til at dygtiggøres sig og modnes? Jeg synes, du skal begynde med at lade hende argumentere for sit ønske; om det er den rigtige alder, afhænger ikke af hendes kronologiske alder, men af hendes modenhed. Ud over at lytte til hendes egne argumenter, kunne du - og din ægtefælle, for I er måske mere end en person, der skal tage stilling til dette? - tale med klasselæreren. Sæt også datter på lidt arbejde, for blandt de tusindvis af opslag er der formentlig en begrænset kreds, der kan være tale om, når det kommer til stykket. Jeg mener blot, at der er så mange spørgsmål, der skal researches hjemme hos jer, før vi kandu-brugere kan danne os en mening. Jeg har nævnt hendes sprogkundskaber, men hvilket sprog/land taler vi om? USA er voldsomt populært, naturligvis, men hvorfor ikke England, Tyskland, Frankrig, Spanien eller Portugal, som er de vestlige lande med de sprog, der tales af flest? Hvordan med økonomien, hvordan finder i en familie, som I trygt kan sende hende til. Det er et meget stort projekt, hvis I vil gøre alvor af det, men du og din ægtefælle er nok de nærmeste til at bedømme, om datteren er moden nok. Bortset fra det, vil et udlandsophold altid være meget udviklende og givende, uanset om alderen er 16 eller 19, men det afgørende er motivationen. Og måske skal der stilles nogle betingelser op, før man siger ja til datters ønske, f. eks. at hun i de kommende 1 måneder opnår bestemte resultater i skolen, så I f. eks. kan være nogenlunde sikre på, at hun også vil få nok ud af opholdet - i det følgende år. Men prøv også at tale med jævnaldrende forældre med erfaringer; lad datter selv finde nogle referencer, som I kan tale med.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-16 08:34

Hvordan kommer jeg på udveksling?
Der findes masser af organisationer, der specialiserer sig i at sende unge på high school-ophold i udlandet! De mest kendte er EF og STS, der både tilbyder high school-ophold, korte sprogrejser og multi-sprogrejser, hvor du lærer flere forskellige sprog! Organisationerne holder flere gange om året infomøder i landets største byer, hvor du kan komme og høre mere om mulighederne, før du beslutter dig.
http://www.viunge.dk/mit-liv/guides/skal-du-tage-paa-udveksling

https://www.sts-education.com/pdf2/hs/dk/hs-dk-brochure.pdf

http://www.myeducation.dk/high-school

http://momento-education.dk/high-school/

http://forum.woman.dk/debatten/studie-og-job/et-ar-i-udlandet-efter-niende-nogle-erfaringer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-16 07:00

..og når hun så kommer hjem til Danmark igen og ikke kan finde et job?

Tjaeh... så ryger hun på integrationsydelse istedet for kontanthjælp:

1.) http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/tusindvis-af-danskere-tvinges-paa-integrationsydelse/6060099

2.) http://politiken.dk/debat/profiler/zenia-stampe/ECE2744612/den-nye-regering-lukker-danske-unge-inde-i-landet/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-08-16 16:16

Der står mange spændende ting i katekismus' links. Et sted er der endda en prisliste. Et skoleår koster fra ca 50.000 til 200.000 kr.. Plus det løse... Og der er kun overtegnet få steder... endnu..

Hvis det er liiige dyrt nok, så kan man også finde sprogkurser i sommerferien af få ugers varighed, som så er tilsvarende billigere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-16 14:54

Sommeren går på hæld ..
..er der taget en beslutning?

Jeg ville nu personligt anbefale:
Efter- eller Højskoleophold her til lands; istedet for et tvivlsomt udenlandsk ditto!
..hvis det er fordi man er ked af den daglige trummerum og vil ud at se og opleve noget nyt?
Væk hjemmefra og tilpasse sig en ny kultur ..OG nyt sprog (Der findes stadig dialekter i Danmark )
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 13-10-16 21:08

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : RejseEntusiast

Dato : 09-04-17 14:45

Det kan virkelig anbefales at tage på et skoleophold, ud fra min erfaring. Flere af mine venner har gjort det, og siger alle sammen det har været noget af det mest udviklende i deres liv; det giver nye sociale og kulturelle færdigheder. Det ruster en til modenhed og succes på en helt ny mode.

Det eneste jeg ærgrer mig over, er at jeg ikke selv fik det afprøvet :P men rejse kan man jo altid. Også på andre måder. Men for en ung eventyrlysten person, er der ingen tvivl om det kan være livsændrende at blive udvekslingsstudent.

Jeg kan virkelig anbefale into High School. De hjalp en af mine bekendte med at få et rigtig fedt skoleophold til udlandet. På denne her side nede i bunden kan du downloade deres brochure: https://www.into-highschool.dk/brochure/

Ellers er jeg også sikker på mange af de andre forslag er fantastiske. Jeg håber du finder frem til det rigtige. Held og lykke!