/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Placering af HFI
Fra : boje1904
Vist : 328 gange
50 point
Dato : 09-08-16 12:43

Vi har på arbejde et vædemål om installation af HFI relæ. Håber der er nogle som kan hjælpe med svar på hvor det må placeres.
1) skal HFI være placeres samme sted om sikringerne? Kan man foreksempel have HFI installeret i stueplan og sikringerne installeret på 1.sal?
2) Må man have HFI installeret i hoved huset og sikringerne installeret i garagen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-16 13:55

Må og må.......det er udelukkende installatøren som bestemmer, men af hensyn til prisen er det eneste rigtige at placere det hele samme sted i samme modulkasse.
Hvad vedrører garage eller værksted kan det blive aktuelt at placere en modulkasse også der hvis der er maskineri.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-16 14:28

El-værket.................. HPFI (hedder det nu).............sikringer................flere mindre sikringer

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 09-08-16 15:25

Der står at et hfi/hpfi afbryder skal være monteret foran alle grupper med sikringsstørrelse under 20A ( med undtagelse hvor der kan opstå skade som er større ind dvs grundvandspumper, fryser (ikke køle/frys) frostsikring mm)

Placeringen er der ingen krav til andet ind den skal monteres efter forsyningsmåleren, den kan dog enda monteres ude i selve installationen, ( men er dog en dyr løsning )

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 09-08-16 18:54

Tak for svaret rotw. Det var dejligt med en som kunne loven, og jeg vandt retten til at give kage imorgen, HURRA......

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-16 06:58

Det var så lidt