/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Efterløn siden 1980 ?
Fra : vedikkealt
Vist : 548 gange
300 point
Dato : 06-08-16 22:49

Hej med jer.

Jeg har lige prøvet at finde ud af, hvornår man første gang indbetalte til efterlønnen når man var med helt fra start.
Og det ser ud til at det startede i 1980.

Og så til spørgsmålet.....

Hvor mange penge har man så indbetalt til efterløns ordningen i de 36 år det har været muligt...?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-16 11:43

Citat
Hvor mange penge har man så indbetalt til efterløns ordningen
det kan jeg ikke huske men det er ikke mere end det nødvendige, efter nogle år blev det frivillig om man ville være med i ordningen og da meldte jeg mig ud og fik det lille beløb udbetalt

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-16 11:53

# o.v.n.

Jeg er HELDIGVIS blevet i ordningen....hvilket i dag betyder jeg kan trække mig tilbage som 63 årig, ellers skulle jeg have ventet til 67 eller 68.

For når man som jeg skal sørge for at knoglerne er stablet rigtigt HVER morgen inden jeg rejser mig fra sengen, så kan de sidste 3 år også blive lange.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-16 12:42

vedikkealt, nu ved jeg jo ikke hvornår du bliver 63 år, men du må jo selv have en fornemmelse af, hvor meget du har/kommer til at betale for ordningen.

Nu læser jeg

Citat
så kan de sidste 3 år også blive lange.

Så du har tre år til at du kan gå på efterløn. Men det kræver jo et en bruger har været tilmeldt ordningen siden 1979/80 og alderen for at kunne give dig et ca. beløb.

Satserne (indbetaling) bliver jo ændret fra det ene år til det andet.

Jeg vil da håbe, at du om tre år kommer til at nyde dit "otium"

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-16 12:52

# ans

Om nærmest præcis 3 år bliver jeg 63.

Og ja...jeg har været medlem af ordningen fra start...men husker ikke taksterne.

JA....det håber jeg virkeligt også at jeg har helbred til at komme til at nyde mit otium, for til den tid har jeg arbejdet i 58 år, og så må det da være nok.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-16 13:01

vedikkealt, du kan da få oplyst, hvor meget du til dato har indbetalt. Du har sikkert også indbetalt til LD = Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der er det et engangsbeløb, som du kan få udbetalt.

https://www.ld.dk/medlem-i-ld/udbetaling

Håber på det bedste for dit otium

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-16 13:59

Skån dig selv mest muligt, hvis du er sygemeldt i et år eller mere op til den dato hvor du kan få udbetalt efterlønnen mister du rettighederne og bliver behandlet som lort på jobcentret, det er jeg selv ude for...............nu har de vist glemt mig med vilje da jeg kan få folkepension om 17 måneder, jeg har kun fået een arbejdsprøvning der mislykkedes og jeg kan ikke får førtidspension da jeg ikke er "syg nok" ifølge de nye skrappe regler, selv om jeg har været uarbejdsdygtig i næsten 5 år.

Seniorjobordningen som folk der har indbetalt til efterløn hører under er også i fare grundet store udgifter de senere år, hvilket helt naturligt skyldes krisen der sendte mange seniorer ud og derefter bagest i køen til jobs, men sådan ser politikerne slet ikke på det når kassen er tom.

En STOR undskyldning til politikerne for at vi kun har kunnet knokle i minimum 40 år.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-16 14:19

# ans

Og jeg har en slat i LD.

Men jeg husker ikke hvad der skete i 1999 med efterlønspengene vi havde indbetalt, for ordningen sartede jo langt tidligere....var det noget med staten tømte den kasse i 1999 ? gid man havde en bedre hukommelse.

# LuffeA

Jeg gør hvad jeg kan for at passe på mig selv, men det kan jo sige - knæk.

Nu er jeg sæson arbejder, men der er jo ingen der siger det er mig der ryger ud men skulle det ske at jeg ryger af dagpengene har jeg udsigt til et senior job - som reglerne er i dag, men det kan jo ændre sig natten over ....

Og de tager jo ikke hensyn til at jeg allerede er blevet straffet EN gang med udsættelse af min efterløn med 3 år, hvis de kan komme i tanker om nogle nye svinestreger overfor den hårdets arbejdende del af befolkningen, som også er dem der er mest nedslidte.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-16 15:04

Citat
Men jeg husker ikke hvad der skete i 1999 med efterlønspengene vi havde indbetalt,

Jeg mener kun at der var en ændring, folk der ville have muligheden for efterløn skulle indbetale fra det 25. år i stedet for 40 år som det var fra start.
Efterlønspengene blev udbetalt for få årsiden da ordningen blev (næsten) fjernet, de der er født i 2. halvår af 1960 har ikke ret til efterløn og skal arbejde til de er 67 år, men mange valgte så at flytte deres penge til anden forsikringsordning.

LD er ikke en slat, pt har jeg 67.000 efter skat, den må heldigvis ikke modregnes i kontanthjælpen ved tvangshævelse, desuden har jeg anden pension også.

Cepos er på krigsstien mht de fremtidige pensioner.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/cepos-pensionsreform-behoever-ikke-mere-forarbejde

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-08-16 16:41

Egentligt sjovt. Socialdemokratiet indførte ordningen og afskaffede den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-16 17:08

Citat
jeg husker ikke hvad der skete i 1999 med efterlønspengene vi havde indbetalt, for ordningen startede jo langt tidligere.
efterlønsordningen startede i 1979 dengang skulle man være medlem af en A-kasse i mindst 10 år for at kunne få efterløn i 1998 blev grænsen sat op til 25 års medlemskab af en A-kasse før man kunne få efterløn, der var ikke noget med at staten tømte kassen, men det var muligvis på det tidspunkt at det blev frivillig om man ville betale til efterlønsordningen og kunne melde sig ud og hæve det indbetalte beløb

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-16 20:35

# LuffeA

På min LD konto står der 128.000 kr.

Men jeg kan ikke lige se hvormeget SKAT sluger af MINE penge ved udbetaling.

Og så er det noget med jeg kan få dem udbetalt som 60 årig, eller lade dem stå.

Men ser jeg på statistikken som overvægtig og hele livet med hårdt fysisk arbejde, så siger den max. 70 - 72 år inden jeg smutter over på den anden side - og så foretækker jeg fruens forslag til en tur på den anden side, hvilket betyder hun er opsat på en tur til Amerika på nogle uger, og det koster sådan en 100.000 + for 2

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-16 20:42

Det samlede indbetalte beløb er endnu ikke kommet frem, så nu har jeg kontaktet dem der administrerer min efterløn for at høre om det ved det.

Jeg tænker det i forhold til, at argumentet for at fjerne efterlønnen var at der ikke skulle være råd til den, men vi har da betalt en del ind til denne ordning i alle disse år + renter.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-16 20:54

Skatten er 37 % har jeg nu læst mig til.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 07-08-16 21:08

vedikkealt

Citat
Det samlede indbetalte beløb er endnu ikke kommet frem, så nu har jeg kontaktet dem der administrerer min efterløn for at høre om det ved det.

Det var en god ide, for det er jo ikke muligt for andre, at kunne fortælle dig, hvor meget du har indbetalt til efterløn.

Du burde på LD's hjemmeside kunne se, hvor meget der bliver trukket i afgift/skat. Det afhænger jo også af, hvornår du vil have beløbet udbetalt.
Husk nu også, det er jo få tusinde kroner, som du har indbetalt på kontoen, så jeg synes da det er en pæn "slat" at få udbetalt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-08-16 18:36

Så kom svaret fra A kassen.

Tak for din henvendelse.

Du har indbetalt 98.844 kr. som efterlønsbidrag fra den 01-04-1999 og til nu. Betaling til ordningen blev først indført fra den 01-04-1999. Beløbet er opjusteret med de samme procentsatser, som dagpengesatserne er reguleret med.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-16 19:31

Det var godt at du fik svar fra A-kassen

Citat
Hvis du er født før den 1. marts 1952
Hvis du er født før den 1. marts 1952, kan du opfylde indbetalingskravet ved at:

du har været medlem af en a-kasse uafbrudt fra den 31. marts 1992, og du har betalt efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. april 1999, indtil du får et efterlønsbevis eller overgår til efterløn.
Hvis du er født før 1. januar 1959
Hvis du er født før 1. januar 1959, kan du opfylde indbetalingskravet ved at opfylde et af disse to krav:

du har været medlem af en a-kasse og har betalt efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. juli 1999, indtil du er 60 år eller mere. Du har betalt i mindst 20 år inden for de sidste 25 årdu har betalt efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. april 1999, og du har været medlem af en a-kasse i 20 år inden for de sidste 25 år.

https://www.borger.dk/Sider/Indbetaling-til-efterloensordningen.aspx

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-08-16 11:53

Tak for svaret ans.

Så fik vi det afklaret...tak for indsatsen

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-16 16:31

Selv tak