/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Revnede fliser erstattes af nye men ...
Fra : boyelauritzen
Vist : 360 gange
110 point
Dato : 04-08-16 19:34

Fliser er knækket fordi træunderlaget er for svagt i plader overgangene.

Vil indstøbning af glasvæv over mellemrum fra træplade til træplade kunne afhjælpe problem, eller er der bedre forslag?

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28754994145/in/photostream/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-08-16 19:52

Det korte svar er NEJ. Du er nødt til at have et stivere underlag - desværre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-16 08:40

Træ bevæger sig med svingend fugt og temperatur.
Nu skriver du ikke hvad det er for en slags fliser. Kun armerede betonfliser vil klare trækbelastningen der kommer af det ujævne underlag.
Hvis det er almindelige keramikfliser,duer et træunderlag ikke, hvis man skal gå på dem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-08-16 09:05
Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-08-16 20:23

Når jeg læser kommentar af dabj om glasfiber produkt:
http://www.wedi.de/dk/produkter/byggesystemer/tilbehoer/wedi-tools-armeringsbaand/

Og har svært set den store forskel mellem blot at indstøbe glasvæv og "wedi-tools-armeringsbaand"?

Se glasvæv: https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28754994145/in/photostream/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-08-16 10:13

Fjern fliserne og læg vinyl på i stedet for.
Din forsikring dækker sikkert ikke evt vandskade med fliser på gulvet, men med vinyl kan du blive væsentligt bedre dækket

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-08-16 14:45

Der er heller ikke den store forskel, det er pladerne der udgør forskellen.
Fliser på trægulv får du aldrig til at holde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-16 19:27

Citat
Når jeg læser kommentar af dabj om glasfiber produkt:
http://www.wedi.de/dk/produkter/byggesystemer/tilbehoer/wedi-tools-armeringsbaand/

Og har svært set den store forskel mellem blot at indstøbe glasvæv og "wedi-tools-armeringsbaand"?

Træet kan bevæge sig, det kan glasfiber ikke.

Måske noget cement/andet der kan give sig, oven på træet - og når der er tørt lægge et andet og hårdt lag.
Eller ligge nogle lister med cementfiber plader ovenpå - men det hele vil stadig kunne bevæge sig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-16 19:29

Hvad er der under gulvet/træet?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-08-16 22:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-16 14:56

Fliser skal ligge på et ikke eftergivende underlag og lægges på et jævnt lag fliseklæb (jeg bruger altid blå lip)

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-08-16 22:10

Hej Eyvind

På hvilken anden måde adskiller blå Lib sig fra anden Lib, end ved også at være egnet til vådrum?

NB: Jeg mener at man kan købe Lib der er forstærket med glas fibre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-16 09:19

Ok det ved jeg ikke......................men mine rum med fliser er våde rum (inkl. køkken).
Men det er vigtigt, at underlaget er fast og ikke fjedrene.
Det er også vigtigt, at fliseklæb er jævnt fordelt.

Eks. Læg en flise på 4 stk masonit et i hvert hjørne...og hop på midten af flisen, og den vil knække.

PS. I hjørner og kanten mellem gulv og væg bør der bruges elastisk fuge eks lip