/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Guitar
Fra : Urias
Vist : 316 gange
50 point
Dato : 02-08-16 21:04

Er der guitarspillere i blandt os?
Jeg spørger af ren nysgerrighed - og evt., udveksling af erfaringer vedr. guitarer (spansk, western, resonator og rock) pickup, forstærkere osv.

Jeg spiller lidt af det hele, dog mest country.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-08-16 21:09

Yes hvid luft guitar også gælder ( undskyld kunne bare ikke lade være)

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 02-08-16 21:26

Citat
Yes hvid luft guitar også gælder
Jamen det gør det da. 6 - eller 12 strenget?

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-08-16 21:31

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 03-08-16 10:37

Luftguitar!? Hvorledes stemmes en luftguitar? I fismol?

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 03-08-16 17:30

Det var nok ikke et spørgsmål som interesserer Kanduerne. Ærgerligt, vi kunne ellers have fået nogle lange og gode samtaler med tip og tricks om dette og hint.

Bare tage noget "simpelt" som guitarstrenge, det jo en hel videnskab i sig selv.
Eller det, at stemme til forskellige musikgenre. Bruger countrymusikeren kammertonen 440 hz - eller stemmes guitaren op til 442 - 445 hz...?

Eller - hvorfor er det en dårlig idé, at købe guitar til nybegyndere i Aldi/Harald Nyborg.
Eller - hvorfor er LR Baggs pickup et bedre valg end Seymour Duncans.
Eller - hvad er fordele og ulemper ved en capo.

Det hele + 1000 ting mere, har jeg svaret på - selvfølgelig ikke det endegyldige svar, da alt musik og lyd afhænger af - ikke det sete - men det hørte.

Jeg lader tråden stå åben et par dage endnu inden jeg lukker og slukker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-16 19:07

Alt sammen interessante ting, menæhh tror ærlig talt ikke jeg ville diskutere specialer af den slags i dette særegne forum. Du vil opleve en hulens masse ligegyldige irrelevante kommentarer og en masse snakken ved siden af. Tror du skal finde et andet forum til noget sådant.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-16 19:17

men skal da gerne give mit besyv.

Harald med flere - amatørsælgere, der har det allerargeste skrammel udi musikinstrumenter. Det meste totalt værdiløst kina.

Capo. Anden tonering. Kan lyde for tyndt og uden bund. Fordel: Kan lyde tyndt og uden bund. "Små akkorder" kan anvendes uden at skulle hærges af opslidende barreakkorder, hvis der spilles i "trælse" tonearter. Dette kan være en hjælp til fingersvage guitarister. Muliggør tykkere strenge , og dermed bedre klang/sustain.

At stemme skævt: Nogo hvis du spiller med ældre tangenter. Forstyrre stærkt dem der har toneøre.

Pickuppen: Aner det ikke, men ligesom så meget andet taler vi formentlig smag og behag.

Hvis du vil se hvile indlæg der kan forventes, så læs http://kandu.dk/questionhist.aspx? qid=97169 Ret eminent indlæg fra tedd!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-16 19:51
Kommentar
Fra : Urias

Dato : 05-08-16 11:13

Citat
At stemme skævt: Nogo hvis du spiller med ældre tangenter. Forstyrre stærkt dem der har toneøre
Selvfølgelig skal der stemmes efter det instrument som har en "fast" stemning, såsom harmonika, klaver, trompet osv. Det behøver nødvendigvis ikke at være 440 hz.

I øvrigt ved du nok, at en guitar kan stemmes i utallige varianter. 440hz er blot en standard -et "fast holdepunkt," hvis jeg må udtrykke mig på den måde. Fx. bruger mange countrymusikere/bluesmusikere åben stemning fx open D andre igen drop C (blot eksempler)

Vi - i mit band - som har countrymusik som speciale, stemmer guitaren i 442hz

Ovenstående er eksempler på, at 440hz ikke nødvendigvis er rigtigt, og eneste saliggørende indenfor musik.

Hvilket instrument spiller du på?

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-08-16 19:02

Citat
Tror du skal finde et andet forum til noget sådant.

Du har nok ret 3773.
Jeg tror jeg vil lade tråden stå åben weekenden over, det kunne jo være?

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 06-08-16 21:11

Et godt tips, som jeg selv bruger på min lejrbåls-guitar. (Normann)

Hvis du synes din akustiske guitar er for lys i tonen og mangler lidt "mørk varm lyd" kan du med fordel gnide et ganske tynd lag gulvolie indvendigt i kassen. Du stikker simpelthen hånden ind i klanghullet med et lag olie på en skumgummi skuresvamp, og på denne måde smører du træværket indvendigt. Vent en dags tid, stem guitaren, og du hører tydeligt forskellen.
Hvis guitaren er monteret med pickup så hold olie svampen lidt væk fra picken. Ikke fordi, jeg tror der sker noget, meeeen, man kan aldrig vide...

I bandet spiller jeg på en Martin af mahognitræ - mahognitræ indeholder som bekendt naturlig olie
På den elektriske er den slags gejl tidsspilde

God fornøjelse og på genlyd

Annuller spørgsmålet
Fra : Urias

Dato : 07-08-16 20:20

Undskyld ulejligheden.