/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan virker win10 efterhånden kan den
Fra : EiHaBr
Vist : 629 gange
200 point
Dato : 28-07-16 08:36

Hvordan virker win10 efterhånden kan den anbefales efterhånden.
Jeg kører win 8,1 og er glad for den, er det så dum at skifte fordi de anbefaler det på skærmen meget ofte og det kun er gratis i denne måned.
Har nogen erfaring i dette.
Det skal bruges på en bærbar og ikke andet.

mvh Eigil

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-07-16 09:07

Det er lige før, at jeg er glad for win. 10. mangler kun at få søgemaskinen til at fungere.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-07-16 09:19

Jeg har svært ved at vænne mig til den.
Det skal siges jeg nærmer mig de syvti.
Min søn på treti er glad for den, han Elsker Mac, men bruger Windows i sit arbejde som lærer, og bruger også det i hjemmet. Og så skal det siges at han vist er betegnet som freak.
Jeg var glad for Windows 7, som ikke var den store forskel fra de foregående
Windows. 10'eren arbejder på en anden måde, som vist er mere effektiv, men brugerfladen opleves for mig meget anderledes, men det er vel som så meget andet, at man skal tilvænne sig.
Forbered dig på at den er noget anderledes på visse punkter, men jeg følger med på vognen for ikke at sakke agterud. Jeg kan altid få hjælp ved sønniken.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 28-07-16 09:21

W.10 virker fint.
Men søgemasknen er noget skrammel og Microsofts Antivirus er intet værd.
Microsoft Edge er alt for langsom
De tre bruger jeg ikke.
Der er mange alternative gode og bedre programmer
Ellers er W.10 en god Browser

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-07-16 09:25

windows 10 er som sådan ok. En gang imellem Kan start ikke få apperne frem. Hvis windows får lov til at styre min printer går der kage i det. Jeg har lige kørt 10 stykker photo papir i gennem som printet ikke passer til photobakkens papir. Min udbyder gav mig en ny router trefor /tdc her har jeg meget svært ved at få wifi printeren til at virke igen. hilsen Steen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-07-16 10:30

Lav en Image Backup, fjern midlertidigt alt eksternt udstyr og la den opgradere gratis til Win10, tilslut udstyr ingen, og ser hvad du synes om win10, giv det mindst nogle uger, da meget kan tilpasses.
Kan du ikke lige det, laver du igen Image Backup (så du har dine data og kan nemt komme tilbage til win10), og så la du Win10 rule tilbage til gammelt os, eller bruger den først Image Backup til at rulle tilbage med.

Jeg bruge Win10 på 2 af mine maskiner, og har i Opsætning ikke brugt express, men manuelt sagt Nej/Deaktiveret alt under installation.
Bruger Chrome & Firefox som browser.
Virker fint til mit behov.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-16 11:53

Win 10 gemmer jo den kendte og nyeste Internet explorer browser, men den er nem at finde.

Er du rigtig glad for win 8.1 .............................så behold den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-16 14:18

Du kan få Win10's brugergrænseflade (..frygteligt dansk betegnelse for: Userinterface) til at; præsenteres, vises og fungere ..præcis som enhver anden Windows version.

Du skal blot installere programmet: http://www.classicshell.net
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-16 14:23

Ps. Hvis du istedet vil undgå at blive tilbudt Windows 10 ...hele tiden?

Så følger du dette råd: http://www.kandu.dk/Tip22614.aspx

..altså GWX som du henter hér: http://www.majorgeeks.com/files/details/gwx_control_panel.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-16 14:46

Jeg venter bare på, at "gratis" opdateringer ophører. Så jeg kan slå aut. opdateringer til igen på Win7 (bærbar).

Har haft alle antenner ude, og må sige, efter at have fulgt med i debatten diverse steder, skal jeg ikke have Win10 ind på min komputer.

Og alle skrækscenarier om dommerdag, hvis man ikke forlader Win7, ta`r jeg ganske roligt. Det samme hørte vi om WinXP. Den bruger jeg dagligt, på min stationære. Får stadigvæk sikkerds opdateringer til den.

Jeg bruger dog ikke nem-id, på XP`en. Har nedlagt Java. Men det har jeg faktisk fortrudt. Har både Firefox og Chrome, på XP`en. Kører fortræffeligt. Så jeg bliver ikke nem, at omvende.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-16 15:42

Windows 10 fungerer udmærket på de fleste computere, der går nogle dage efter opgradering hvor computeren kan være langsom men det går over, eller kan du gå tilbage til forrige styresystem,
det er meget begrænset hvad jeg har haft med Windows 7 at gøre men jeg synes 10eren ligner meget, der er flere muligheder med hvordan flere ting virker og mange funktioner finder man i Indstillinger i Windows 10 hvor man i de forældede Windows havde alting i Kontrolpanel
Sammenlignet med Windows 8 og 8.1 er det et stort fremskridt at man på computere har Skrivebordet og Tablettilstand på tavlecomputere og telefoner, med Windows 8 har du tablettilstand hele tiden selv om 8.1 gav brugere adgang til at gå direkte til skrivebordet ved start

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-16 16:18

Har været med fra Commodore 64`erens tid, over Win 3.1, 95, XP og nu Win7. Men her tror jeg så også festen slutter. Har en masse gammel materiale til at ligge.

Især ældgamle Word filer, Excel ditto. Billeder og selfmade tegninger. 16 og 32 bit. Det får jeg vist ikke til at køre i Win10. Vil end ikke forsøge.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-07-16 22:43

Jeg har opdateret 7 pc'r til Windows 10, der har været enkelte problemer med et par drivers og et enkelt problem med et dvd drev der ikke blev aktiveret. Iøvrigt kan man sagtens tilpasse Windows 10, så det ligner Windows 7, uden at installere andre brugerflade programmer. Jeg har både min gamle 'hurtig start' menu og 2 andre værktøjslinjer, nøjagtig som i Windows 10. I det daglige tænker jeg aldrig på at der også er 'modern ui' på maskinen. Så jeg kan kun på det varmeste anbefale Windows 10.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-16 01:33

Citat
Især ældgamle Word filer, Excel ditto. Billeder og selfmade tegninger. 16 og 32 bit. Det får jeg vist ikke til at køre i Win10. Vil end ikke forsøge.

Piece of cake, installerer du Office 2007 eller nyere omdøber du blot filerne fra .doc til .docx, også Excelfilerne skal tilføjes et x, hvis du bruger Open Office eller Libre mener jeg at de gamle kan åbnes uden omdøbning.
Billederne burde overhovedet ikke give problemer, fanden skulle stå i det hvis private og firmaer jorden rundt ikke kan åbne ældre billeder og arbejde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-16 01:42

Søgefunktionen er elendig, de interne hjælpeprogrammer skal man også lede efter og får en masse forslag som ikke kan bruges til en skid.
Microsoft har den ide at vi skal bruge søgefunktionen til det hele, men det er noget PIS da det sinker og stresser.
Og de store firkantede ikoner er beregnet til børnehaver, svagtseende samt folk med IQ på under 30, de er anvendelige på tablet og mobil, men IKKE på PC.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-16 08:17

Mosebaek -> Lad mig lige rette et par misforståelser:

1.) Du behøver ikke slå automatiske opdateringer fra i Win7 for at undgå Win10. Du læser:

http://www.kandu.dk/Tip22614.aspx

2.) WinXP får IKKE stadig opdateringer. Det eneste WinXP stadig modtager og hele tiden har modtaget siden supporten stoppede er; "Værktøj til fjernelse af skadelig software". Altså en rudimentær (= ufuldstændig) skanning af din computer hver den første onsdag i måneden.

Til gengæld har du ret i, at det er noget ævl at man med WinXP skulle være prisgivet overfor hackere, virus og malware. Antivirusfirmaerne supporterer stadig XP og der er IKKE rapporteret alvorlige sikkerhedsbrister i WinXP siden Microsoft stoppede med at lave opdateringer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-16 08:24

Hov.. og en ting mere:

3.) NemID bruger IKKE Java. Systemet er forlængst blevet implementeret i Javascript istedet.
Javascript kan afvikles i enhver browser uden at Java er installeret. Det er to forskellige teknologier. Du kan derfor sagtens benytte WinXP og nemID. Du skal blot skrotte IE8 (..som er den seneste browserversion WinXP understøtter) og i stedet bruge: Chrome, Firefox, Opera eller Vivaldi som standardbrowser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-16 11:00

Citat
NemID bruger IKKE Java

Hverken Sun eller senere Oracle kunne gøre Java sikker, i givet fald skulle det skrives helt om.
Det slog hovedet på sømmet at Google pillede i koden for at tilpasse Java til Android, uden held, men der blev alligevel en sag.
Microsoft havde deres egen Java applet som man kunne hente på hjemmesiden, men den røg ud da XP kom.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-16 11:29

Tak for berigtigelsen og tip, Molo. Skal indrømme at jeg ikke har set nærmere på "opdateringen", kun ladet den installere.
Selvom jeg har haft komputere i mange år, har jeg samtidig kendt mine begrænsninger. Det mener jeg er en dyd. ............ikke pille ved noget, jeg ikke har forstand på. (og det er der meget jeg ikke har). Nok også derfor min go`e gamle hp pavilion 370 kører fint på tolvte år.

Jeg har IE8, (bruger den aldrig) Firefox og Chrome. Sidstnævnte er standard. Jeg mener at have læst,
at IE8 er nødvendigt, når jeg har Outlook Express som mail prg. De er jo nok beslægtede.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-16 12:33

Citat
Jeg mener at have læst,
at IE8 er nødvendigt, når jeg har Outlook Express som mail prg. De er jo nok beslægtede.

Outlook Ekspres var en del af IE til og med version 8, herefter gik de over til det selvstændige Live Mail og det nyeste er Outlook med kalender indbygget......ikke at forveksle med Office Outlook som koster penge.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-07-16 14:00

Citat
Jeg mener at have læst,
at IE8 er nødvendigt, når jeg har Outlook Express som mail prg. De er jo nok beslægtede.

korrekt så stop med at bruge Outlook Express der er så mange sikkerheds hulen at selv det bedst Antivirus program ikke kan beskytte det.

PS. Nogle Sites blocker XP

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-16 15:12

JegErHer ->

Citat
Nogle Sites blocker XP

Hvilke?

Jeg er klar over at XP ikke supporteres af browserne med browseropdateringer i Chrome og i Firefox. De advarer dog derom ved hver opstart af browseren i en "notat-linje" øverst i browservinduet. Denne information kan man klikke væk på sædvanligvis: Krydset til højre.
Til gengæld er der websider, som ikke længere supporterer IE8.
F.eks. : www.borger.dk og www.e-boks.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-16 15:19

Ps. Opera browseren kører fint under WinXP ...både med og uden Java.

'Lillesøsteren' Vivaldi kører til gengæld kun på Win7 og op...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-07-16 22:01

Hold da op, hvor fik jeg mange gode svar mange tak til alle der har taget sig tid til at give svar. Det ser jo ud til at jeg uden problemer kan fortsætte med win 8,1, den kører jo fint, jeg bruger aldrig app spillekort, men altid skrivebordet, det er jeg glad for at bruge og tryk ved. Jeg ved ikke hvordan jeg skal anvende alle de mange spillekort, det er jo helt vild alle dem der ligger og ikke skal bruges. Derimod min gamle stationære maskine kører xp og har ikke virket længe, men det kan jo være jeg skal prøve at bruge crome, og måske få den til live igen.

Mange tak til alle.
Mvh Eigil

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 30-07-16 09:02

Hej Molokyle,

Nu er det et godt stykke tid siden jeg har kørt XP, men kan huske der var 5-6 sites som gave problemer, og hvor jeg via Firefox og UserAgent fik det til at se ud som om jeg ikke kørte XP men W7 og så kom jeg fint ind.

En af de sites som gave problemer var DanskeBank men kun i forbindelse med NetBank, der ville de ha man ikke kørte Vista eller ældre, og man måtte ikke bruge IE8. Kan se de har ændret teksten nu, men URL'en er den samme VistaIE8JavaFri

https://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Selvbetjening/raadgivning/Teknisk-support/Pages/VistaIE8Javafri.aspx

Addon til at snyde med.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/user-agent-switcher/

Kan være DanskeBank og de andre har lukket op igen for XP, da de har fået feedback de virker fint.

Kan også huske at fordi man med SP3 ikke kunne fjerne XP's integreret Internet moduler (IE, Outlook Express, WebAgent,....) så ændrede jeg Internet Options som om jeg brugte Proxy
"Use a proxy server for your LAN.............." med adressen "0.0.0.0" og Port "80", samt med "Bypass proxy server for local addresses" slået til.
Det smart ved dette trick er alle disse gamle programmer/API'er ville så ikke kunne komme på Internettet, mens Firefox havde sin egen Proxy settings som ikke var udfyldt og derfor kom fint på Internettet.
Havde også en Test XP som sad på sit eget LAN, og på denne testede jeg flere Malware og Virus, alle disse fejlede med at få Internet forbindelse, hvilket bare viser de fleste som laver disse angreb bygger på ændres moduler/viden, for ellers ville de nemt ha kunne omgået dette trick.

PS. mit nye Test LAN har ikke Internet Adgang, med mindre man konfigurere en Proxy, og Proxy sætter jeg kun op i Firefox og de andre få værktøjer som jeg har brug for kan komme på Internettet. Så alt dette med Windows 10 sender data til Microsoft, tja sker ikke her.

http://www.computerworld.dk/art/237615/frankrig-griber-ind-voldsom-data-indsamling-i-windows-10-er-ulovlig

NÅR tilbage til emnet om Win10, jeg anbefaler alle lave en Image Backup, og få hentet sin Gratis Win10 License, ved at lade den opgradere, lave en ekstra Image Backup af Denne Win10 med License, samt lave Win10 Installations Medie. Så kan de selv vælge om de vil tilbage til gammelt Windows version, brug den gratis Win10 om et år eller hvordan det nu passer dem bedst.
Det er da "dumt" ikke lige bruge nogle timer og spare de 1000/2000,- kr. til en Win10 Home/Pro license.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-16 10:03

@JegErHer

Danske Bank og mange andre vil af klare grunde ikke have at ældre systemer skal være indgangsport for hacking der kan laves via en usikker hjemmecomputer uden at ejeren ved det.

For et par år siden blev det nævnt at private brugere er den største fare for internettet, vi har jo alle en interesse i at vores penge og personlige data ikke bliver hacket

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 30-07-16 10:04

PS. Mosebaek & LuffeA , la nu være med at blande tingede sammen, det får det til at se ud som om I ved meget lidt om EDB, hvilket vi jo ved ikke er korrekt.

Citat
Især ældgamle Word filer, Excel ditto. Billeder og selfmade tegninger. 16 og 32 bit. Det får jeg vist ikke til at køre i Win10. Vil end ikke forsøge.

Citat
Piece of cake, installerer du Office 2007 eller nyere omdøber du blot filerne fra .doc til .docx, også Excelfilerne skal tilføjes et x, hvis du bruger Open Office eller Libre mener jeg at de gamle kan åbnes uden omdøbning.
Billederne burde overhovedet ikke give problemer, fanden skulle stå i det hvis private og firmaer jorden rundt ikke kan åbne ældre billeder og arbejde

Ens dokumenter/filer/data er ikke 16 / 32 eller 64 bit, eller sagt på en anden måde det er ikke disse man kører/starter.
De fleste programmer er til en vis grad bagud kompatible, som eks. Microsoft Office. 2013 versionen kan nemt åbne de gammel 95/97/2000 3 bogstavs filer, og 2007/2010/.. 4 bogstavs filer, du bør ikke omdøbe dem og det er ikke nødvendigt.

Men ja hvis du ikke har et program som virker på Win10 (32bit eller 64bit udgave), så kan du få problemer med special file typer, eks. Coreldraw billeder eller WordPerfect dokumenter, men for disse findes der næste altid en nyere udgave af programmet som virker, eller et andet program som kan læse disse gamle filtyper.

Noget andet er hvis man stadig kraver at kun bruge sine gamle DOS eller Windows 3.1/95 programmer (8/16 bit programmer), Så skal man holde sig til 32 bit Windows, og med hver nyere version af Windows forsvinder mere og mere af bagud kompatible funktioner. Eks. virker AltGr ikke i DOS mode siden Vista.
På Kandu har der været en del som stadig bruger det gamle PCPLUS DOS program, men jeg har endnu ikke hørt som kørt PCPLUS på Windows 10. Men bare check denne version2 side om mange som stadig har dette behov
https://www.version2.dk/artikel/moed-revisoren-der-ikke-kan-undvaere-17624

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-07-16 10:08

Jeg har netop lige været inde på min netbank. (Danske bank). Handlingen foretaget her, på min gamle XP puter. Efter tip her i tråden, sket uden Java. Med Chrome. Virker meget fint.

M.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 30-07-16 10:10

@LuffeA
Citat
Danske Bank og mange andre vil af klare grunde ikke have at ældre systemer skal være indgangsport for hacking der kan laves via en usikker hjemmecomputer uden at ejeren ved det.

Ja sådan troede jeg også det var, men hvorfor har de så igen lukket op for WinXP, bare man bruger en anden Browser end IE8.

Citat
For et par år siden blev det nævnt at private brugere er den største fare for internettet, vi har jo alle en interesse i at vores penge og personlige data ikke bliver hacket

JA største fare er brugere lige meget om det er Private eller Firma, for uddannelse om sikkerhed er en stor mangel vare.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-16 12:35

Citat
PS. Mosebaek & LuffeA , la nu være med at blande tingede sammen, det får det til at se ud som om I ved meget lidt om EDB, hvilket vi jo ved ikke er korrekt.

16-32 bit omtalte jeg slet ikke, det er kun afviklingen af programmer og ikke tydning af filer.
Men omdøbningen af filer har jeg måttet foretage privat og det har andre måttet også
Muligt at nyere Office kan læse de gamle, men Microsoft fik kritik for "monopoltendenser" da de ændrede det i Office 2007 så de har taget kritikken til sig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-16 13:00

Citat
Ja sådan troede jeg også det var, men hvorfor har de så igen lukket op for WinXP, bare man bruger en anden Browser end IE8.

Fordi der stadig er mange der bruger XP, det kører udmærket med opdateret antivirus, men er temmelig besværligt at geninstallere da det er særdeles svært at komme på nettet med den indbyggede IE 7..........det er også svært hvis det lykkes at installere Firefox, der SKAL installeres MS opdateringer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 30-07-16 13:14

Citat
For et par år siden blev det nævnt at private brugere er den største fare for internettet, vi har jo alle en interesse i at vores penge og personlige data ikke bliver hacket

Citat
Jeg har netop lige været inde på min netbank. (Danske bank). Handlingen foretaget her, på min gamle XP puter. Efter tip her i tråden, sket uden Java. Med Chrome. Virker meget fint.

"problemet" er at 99,999% af alle brugere tænker mere på hvordan de synes BrugerFladen & BrugerVenlighed skal være, end om tingede er sikker/forsvarlig. En "god" undskyldning er tit prisen, og at hvorfor skulle man betale for noget man mener man allerede har.

Et eks. er ens bil og at den kan komme igennem syn, så er den også sikker at kører i.

Det jeg mener med "problemet" er at noget er sikkert kommer jo an på i forhold til hvad.
Hvis du har en XP maskine og det ENESTE du bruger den til at gå på NetBank, ja så skal der jo ikke meget beskyttelse til, for er NetBanken allerede hacket, så vil lokal beskyttelse ikke hjælpe ret meget. Men bruger du samme maskine til Email eller Browse få sider (eks. BT/EB ) ja så har du jo "fjernet" et af beskyttelses lagene, hvorfor lige meget hvad du siger så er du mindre beskyttet end en med Win8 eller 10.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-07-16 13:21

> JegErHer
Du må ikke sammenligne LuffeA og mig. Det ville være at nedgøre Luffe. Jeg kan bruge mine pc`er til "husbehov", og ikke mere.

Jeg har een god egenskab, når jeg selv skal sige det: Noterer en masse godt stof ned. Det være sig fra Kandu, og andre steder. Og småting jeg selv har fundet ud af. Jeg har en mindre "Katalog", i alfabetisk orden, så når hukommelsen svigter, kan jeg ret nem læse mig til en løsning...... og ellers har man jo Kandu.

Og så har jeg en mappe, med 346 "skærm-print", jeg har samlet i tidens løb. En hel del er forældet. Men det er jo nostalgi.

M.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 30-07-16 17:41

@Mosebaek & LuffeA

nu er vi ved at komme lidt på et side spor, men 1. jeg sammenligner ikke jer to, I har begge længere erfaring med PC/EDB, hvilket jeg skrev I fik det til at se ud som om I ikke havde.

Og 2. for at ældre MS Office versioner kan arbejde med de nye XML baseret Office Filer, så kraves "office kompatibilitetspakke" https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3
De nyere versioner arbejder uden problemer med de gamle file typer (doc,xls,ppt,...)
Så hvorfor LuffeA skulle behøv at omdøbe file kan kun skyldes nogen har omdøbt dem før, eller tvunget anden filtype ved gem.

Citat
kører udmærket med opdateret antivirus

At noget kører udmærket betyder ikke det er sikkert at gøre det, intet Antivirus program beskytte 100%, og når næste lag så heller ikke er ordenligt beskyttet, ja så går det endnu nemmere galt.

Det med at det er "temmelig besværligt at geninstallere" XP er ikke korrekt, hvis man altså har tænkt sig om da man besluttede at man vil kunne blive ved at kunne Geninstallere XP.
Jeg har installeret XP på en test maskine indenfor de sidste 4 mdr. via et SP3 opdateret installations medie, og derefter lokal opdateringer via en gammel wsusoffline version med alle XP opdateringerne.
Hvis der er internet adgang så installeres de fleste andre programmer via https://ninite.com/

PS. har også den nye http://www.wsusoffline.net i en mappe som holdes opdateret med Win 7, 8.1 & 10 både 32 & 64 bit opdateringer. Og så igen i anden mappe en med opdateringer til alle Office versionerne.

PPS. Når først jeg har geninstalleret en Windows version på en maskine, laver jeg altid et Image Backup af installationen med opdateringerne. Så hvis behovet skulle komme igen senere, så sker dette via Image Restore.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-16 18:26

Jeg spørger igen: Hvilke sites kan man IKKE komme ind på med Windows XP.. JegErHer?
Smid et par link ...så ser vi
Browser fabrikater- og -versioner er jo en helt anden 'snak'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-16 18:35

Ps. Jeg benytter selv XP Pro...med Opera og Chrome browserne (..sidstnævnte meget mod min vilje, men jeg vil gerne se TV2-Play )

Jeg medgiver at man ikke kan se alt HTML5 indhold med IE8, men med en mere 'moderne' browser går det altså fint ...også under XP.

Java understøttes (..så vidt jeg er orienteret) ikke af Chrome ...og Firefox har vist også problemer på visse spillesider, men Opera kører altså det meste under WinXP!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-16 18:36

Xp kan vist det meste

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-16 19:55

Citat
Du må ikke sammenligne LuffeA og mig. Det ville være at nedgøre Luffe

Jeg vil kun nævne at jeg har gode programmer til produktivitet, men jeg har aldrig rigtigt brugt dem, spil gider jeg ikke, det var kun i starten hvor jeg havde et par racerspil og et rat.
Nu er det hovedsalig til billeder og musik fra min egen samling samt netsurfing hvor jeg graver ned i historien, deltager i diskussioner og kommunikation med det offentlige samt netbank som de fleste bruger nu.
@JegErHer. jeg vil slet ikke rode mig ind i XP igen, det er historie i min bolig, desuden er det ikke længe siden at jeg kasserede en XP sp2 CD, fuld licens som kunne installeres hvis man skiftede computer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-16 22:17

Der burde kunne være enighed om at det er uforsvarligt at gå internettet med maskineri som ikke kan opdateres, og så prale af at usikre computere bruges til netbank fy føj
Det er helt fint at bruge Windows 95 - 98 og XP men vær venlig at trække stikket til internettet ud, ikke kun for jeres egen skynd men også for os andre, der er meget større risiko for at i med jeres udsatte computere bliver hacket og dermed er med til at sprede skidt og møg på internettet end der er for brugere som benytter opdaterede styresystemer og programmer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-16 22:20

Spørgsmålet er kørt helt af sporet, angående opgradering til Windows 10 så kræver 10 lidt mere af hardwaren end Windows 8 og 8.1 så hvis spørger er glad for Windows 8.1 så bliv ved med den så længe Microsoft udsender opdateringer til den.
En lidt svag computer kan komme til at køre lidt langsommere ved opgradering fra 8.1 til 10

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-07-16 22:49

Citat
Spørgsmålet er kørt helt af sporet, angående opgradering til Windows 10 så kræver 10 lidt mere af hardwaren end Windows 8 og 8.1 så hvis spørger er glad for Windows 8.1 så bliv ved med den så længe Microsoft udsender opdateringer til den.
En lidt svag computer kan komme til at køre lidt langsommere ved opgradering fra 8.1 til 10

Desværre ikke korrekt. Hardware minimumskrav til Windows 8.0, 8.1, Windows 10 er ifølge Microsoft's hjemmeside nøjagtig de samme. Da Windows 10's kerne er helt nyprogrammeret må man gå ud fra at Windows 10 er optimeret og kører en smule bedre end de øvrige. Dette forudsætter selvfølgelig at hardwaren er Windows 10 kompatibel.
Jeg forstår i det hele taget ikke diskutionen for og imod Windows 10? Vil man have det hidtil bedst kørende styresystem fra Microsoft, og sikre sig support længst mulig ud i fremtiden, og den hardware man har understøtter Windows 10, er det da bare med at få det installeret så længe det er gratis. Jeg har her for nylig opgraderet en Toshiba Qosmio bærbar, der ifølge Toshiba ikke skulle være Windows 10 kompatibel, men efter en runde opdateringer af drivers ved hjælp af programmet 'Slimdrivers' kører den perfekt. Man kan jo altid sikre sig ved først at lave et komplet image af disken, hvis man skulle fortryde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-07-16 23:21

Citat
Der burde kunne være enighed om at det er uforsvarligt at gå internettet med maskineri som ikke kan opdateres, og så prale af at usikre computere bruges til netbank fy føj

Det var da noget af et svada o.v.n., som jeg egentlig havde bestemt ikke at ville kommentere, men.......
Jeg er nu så demokratisk indstillet, at jeg mener man selv bestemmer hvilken win version man vil køre. Det med at jeg skulle udsætte dit internet for fare, ved at jeg bruger win XP, anser jeg for det rene vrøvl. Jeg fortsætter nok med netbank på win7`eren. Så bare roligt.

Endvidere kan jeg fortælle at jeg ALDRIG har haft hverken virus, eller hackere på min 12 år gammel XP maskine. Og guderne skal vide, jeg flittig har brugt internettet.

Din "forklaring" minder meget om visse bilisters, der mener man skal køre Audi eller Mercedes, af sikkerheds grunde. Alt andet er skrot og livsfarlig.

Et vil jeg medgi`dig. Spørgsmålet er ved at køre af sporet. Og jeg føler mig medskyldig.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-16 07:42

Der er vist ingen her i tråden der har anbefalet XP til netbank? JegErHer nævnte noget om at HVIS man bruger XP til netbank 'leger' man med sin sikkerhed. Det er jeg enig i. Jeg bruger XP ..indtil jeg om føje måneder får mig en RAPTOR pc. Jeg har slet ikke netbank og køber intet på nettet med min egen pc. Jeg låner min mors bærbare (Win8.1) hvis jeg skal 'noget' med pengetransaktioner.

Den 29-07 takkede Eigil for svar ...men lukkede ikke spørgsmålet. Muligvis derfor, at der gik lidt smalltalk i tråden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-16 11:43

Og nu er det for sent at opgradere gratis så spørgsmålet er slet ikke aktuel længere

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 31-07-16 16:30

@Molokyle,

Citat
Jeg spørger igen: Hvilke sites kan man IKKE komme ind på med Windows XP.. JegErHer?

som jeg skrev d. 30. kl 9:02, så var der en 5-6 sites jeg havde problemer med, hvor et af dem var Danske Bank NetBank, som åbenbart har ændret sikkerheds krav, for nu er den ligeglad med OS version.

Mener også Bruger Services på Børsen gave problemer (altså nogen af de services de kun har for deres kunder med login), men har ikke selv login og har heller ikke nogen XP med Internet adgang til at teste med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-16 22:06

Man kan stadig få en gratis win 10.....................køb en ny computer / telefon / tablet - for der kan den følge med i købet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-16 07:15

JegErHer ->

Det var browseren IE8 som blev afvist ...ikke XP. Hvis du havde prøvet med Chrome og XP ville du godt have kunne komme ind. Sådan er det også med e-boks og anden digital indgang til det offentlige.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-08-16 12:49

Molokyle,

nope tilbage i tiden på Danske Bank Netbank, fik jeg både med Chrome & Firefox på XP denne fejl URL
https://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Selvbetjening/raadgivning/Teknisk-support/Pages/VistaIE8Javafri.aspx

og som URL'en giver lidt hint af omhandlede det "Vista" / "IE8" / "Java".
Denne side kommer nu kun ved IE8 brug eller hvis man bruger en meget gammel browser version.

OG jeg ved det var sådan, for jeg installerede en Addon i Firefox for at nemmere at kunne ændre UserAgent svaret, så det så ud som om min XP var Win7, og så kom jeg fint på.

PS. Jeg bruger næsten aldrig IE, og heller ikke EDGE

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-16 18:11

..Ok. Du har for så vidt ret ..JegErHer:

'Dengang' omhandlede det om JAVA versioner (updates) ..og det var så før; at såvel Netbank, som nemID skiftede til Javascript istedet for JAVA implementationerne.

En 'smart' datalog fyr viste nemlig; at det kunne lade sig gøre at skifte platform:

https://www.version2.dk/artikel/udvikler-egen-nemid-klient-men-mangler-godkendelse-fra-nets-56692

</MOLOKYLE>