/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lyn og transientbeskyttelse
Fra : olarsen
Vist : 487 gange
200 point
Dato : 27-07-16 19:28

Er der en som kan fortælle mig hvad overgangs modstanden til jord maksimalt må være, hvis man installerer transientbeskyttelse i sin gruppetavle?

Eller det fremgår måske af installationsvejledningen!

Jeg har aldrig installeret transientbeskyttelse før, men har ellers lavet alt mulig andet el arbejde.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-16 19:31

Har du autoriasation? Ellers må du ikke lave det.

Og havde du, så havde du vidst det.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-07-16 21:52

Bille 1948, hvis du ikke kan svare på spørgsmålet, hvorfor skriver du så????

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-16 21:53

For at stoppe uautoriseret klamphuggeri

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-07-16 22:11

En transientbeskytter som Siemens S20K 680 viser ved lavspændingsmåling over 300 MegOhm, så den måling kan du ikke bruge til noget som helst. VDR ( Voltage Dependent Resistors) har stort set set ingen ledningsevne ved almindelige målespændinger. Belært af tidligere erfaringer trækker jeg stikket LANGT ud af vægudtaget ved optrækkende tordenvejr, jeg har selv set udladninger på omkring 30 centimeters længde fra en "grisetryne" (det, andre kalder en stikkontakt). Moralen er: Ved luftledniger er intet sikkert; ved lordkabler vær forberedt på det værste, men sæt gerne en S20K 300 i for hver fase.
Brændt elektronik lugter ilde!
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-16 23:24

Du rører ved et meget prekært spørgsmål , som jeg vil give et lidt utraditionelt svar på.

Ved lynbeskyttelse drejer det sig om common mode potential udligning. Hvad man udligner til i forhold til den "såkaldte jord" er undrordnet, bare altl er knyttet til samme punkt eller flade.
Med alt inkluderer det også teleledninger ,dataledninger, vandnet osv.
Da en del af disse naturligt har jordforbindelse vil også potentialudligningen af lavsændigdledningsnettet blive knyttet til jord.
Men en solid kort forbindelse mellem disse forskellige net er vigtigere end en bestemt overgangsmodstand til jord.
på klipegrund, hvor rigtig jordledning er umuligt lægger man en ringledning omkring bygningen og udråber den til jord.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 28-07-16 07:55

Jeg havde altid troet,at det var nok at slukke ved stikkontakten,men sådan som jeg læser det skal man hive stikket helt ud,har jeg forstået det rigtigt ?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-16 08:06

Tænk på at et lyn kan 'vandre' flere kilometer igennem luft, og gabet mellem to kontaktpunkter er 1-2 mm!!
At trække stikket ud er sikrest, men det er jo lidt svært hvis man er væk de timer hvor det lyner. ??

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 28-07-16 08:40

Det er vel ikke nødvendigt,at bekymre sig om tordenvejr.
Altså der hvor elkabler er nedgravet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-16 08:48

De fleste transientskader sker ved induktion. så er alle ledninger som "antenner" , også de nedgravede.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 28-07-16 10:51

>omahexen: Det har du opfattet helt korrekt. Når jeg forlader huset for flere dage, bliver stikpropperne taget langt ud af vægudtagene/stikkontakterne. Det gælder sart elektronik som computere, lydanlæg og TV-apparater. Afbryde er ikke nok, efter et tordenvejr med nedslag i luftledningen skulle jeg skifte 75 % af glødelamperne ("pærerne") i et fritidshus, og de havde været slukket ved afbryderen. Hvis din internetforbindelse ikke er trådløs men koblet op på fastnet, skal du også tage den fra.
Naturlovene respekterer ikke vores ønsker om bekvemmelighed.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-16 21:10

pbp_et vi er helt enige.
Jeg har så i mellemtiden talt med en kollega, som har monteret transientbeskyttelse i flere tavler inden opsætning, i mit tilfælde vil det blive temmelig kostbart og besværligt at få etableret en jordforbindelse, som er god nok, så jeg vil nok bruge metoden med at trække stikkene ud til de dyreste apparater og så evt. skifte de småting som så muligvis skulle brænde af. Der kan købes mange lamper for de måske >10000 som det kunne komme til at koste i mit hus.
Tak for svar til alle, - som kunne svare seriøst.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 28-07-16 21:13

Tak for svaret pbp_et.