/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hvordan skriver man teoretisk bachelor?
Fra : Iboga
Vist : 240 gange
200 point
Dato : 26-07-16 21:02

Jeg står og skal skrive min bachelor, men det firma jeg skal bruge er sprunget fra.
Da der ikke er tid til at finde et nyt firma, må jeg skrive en teoretisk opgave. Jeg aner bare ikke hvad det er eller hvordan man gør det.

Jeg ved selvfølgelig at opgaven skal indholde indledning, problemformulering, teori, metode, analyse, konklusion. Men jeg forstår ikke hvordan det skal gøre ud fra et teoretisk synspunkt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-16 21:53

Iboga ->
Nu er det altså IKKE; hverken dit tidligere ansættelsesforhold i et firma eller hos andre aktører, som har ansvaret for at du skal skive din universitetsopgave ..eller andre aktører der skal støtte dig deri. Det er alene DIN opgave at gøre dit studie og afsluttende eksamen færdig.
Så hvad er problemet egentlig?
Hvad vil du have hjælp til?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-16 21:59

Ps. Fag, emne, baggrund, krav/niveau?

Er det Matematik? Pædagogik? Økonomi? Jura? Biologi? Fysik? Elektronik? Medicin? Datalogi?

Hvad taler vi om?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Iboga

Dato : 26-07-16 22:13

Molokyle.

Jeg ved godt at det er min opgave. Og mit ansvar. Men min skole har fejlet i at lærer mig op. Jeg ved at det skal indeholde et metode og teori afsnit, men jeg aner ikke hvad disse afsnit består af

Det er organisations struktur i Toyota. Hvordan firmaet er påvirket af deres national kultur, hvad dette gør ved deres organisations struktur og hvilke problemer dette kan give når de prøver at flytte ind i en anden national kultur.

Det hele omhandler at jeg ikke har et firma at snakke med og jeg må ikke finde svarene i bøger. Så jeg skal skrive en teoretisk opgave, men jeg ved ikke hvad dette er og google er ikke til meget hjælp. Jeg ved hvordan jeg skal skrive en opgave, hvis jeg har et firma der kan svarer gennem interview eller lign, men det har jeg ikke. Så jeg skal bruge teori, aner bare ikke hvordan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-16 22:20

SORRY:
Godt man hoppede fra efter 10´ klasse, der var ikke så meget snak om ??? JUST DO IT.
Men nu skal selv en ´mor´ på skolebænk for at føde en unge...? troede den kom af sig selv/ før eller siden.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-07-16 17:38

Det lyder som om du står i en lidt vanskelig situation, for det er rigtigt, som andre er inde på, at det i sidste ende kun er dig selv, der har ansvaret for opgavens indhold. Jeg forstår, at du ikke kan regne med at få tilknytning til et firma, som du ellers skulle arbejde i forbindelsese med opgaven, og at du derfor er nødt til at skrive en teoretisk opgave - i stedet for en opgave, der er baseret på et praktisk forløb i en virksomhed. Er det rigtigt forstået?

Jeg ved ikke, om linket nedenfor kan hjælpe dig, men der kommer mange links frem, hvis du trykker på det. Flere af dem handler måske om det, som du har brug for. Ellers kan du prøve Studienet.dk. Der kan man næsten altid få hjælp eller inspiration. Bare klø på, det skal nok gå!

https://www.google.dk/search?q=hvordan+skriver+man+en+bachelor&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gws_rd=cr&ei=GmWYV_HZMoaOsAGyn7nIDg

eller studienet.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-16 20:27

Ja, jeg er bestemt ikke ude på at tage modet fra dig Iboga, men din opgave lyder overkommelig:

Citat
Det er organisations struktur i Toyota. Hvordan firmaet er påvirket af deres national kultur, hvad dette gør ved deres organisations struktur og hvilke problemer dette kan give når de prøver at flytte ind i en anden national kultur.

Umiddelbart lyder det som en eksamensopgave i 10. klasse.

Lidt Mintzberg's organisationsteori tilsat lidt Leavitt's diamant skemaer, krydret med Arthur Koestler's markedsøkonomiske teser. Kaizen og LEAN i produktionen (..du ved slacktme og shortest path algoritmer evt. understøttet af en smule grafteori om spanning tree's og directed graphs: Kruskal og Sollins).

Hvor svært kan det være? ..og jeg har ikke engang selv en bachelor, men er en simpel Datamatiker fra Lyngby' uddannelsescenter årgang 1994.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-16 20:40

Ps.

Pointér i din opgave at det ikke nødvendigvis er det Japanske firma Toyota ( 'opfinderen' af KAIZEN udviklet under 2. verdenskrig i Japans krigindustri) som har måtte indrette sig efter vestlig kultur i konkurrence øjemed, men det nærmere er omvendt: Vesten har måtte tage ved lære af Japanske organisations- og produktions metoder. KAIZEN? Du finder det 'meste' af din opgaves løsning i et simpelt WIKI opslag: https://en.wikipedia.org/wiki/Kaizen

Opgaveformuleringen er en 'fælde', som skal vise om du har forstået indholdet i dit studie.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-16 20:52

Ikke for at prale, men jeg vil tro jeg selv ville kunne ryste en 2->3->400 siders analytisk/teoretisk opgave ud af ærmet om emnet i løbet af en uges tid.. og du har haft årevis til at forberede dig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-07-16 07:40

Det er en meget interessant tråd, som både fortæller om spørgerens udfordring og samtidig giver os andre bare et enkelt godt eksempel på de mange supergode kompetencer, der gemmer sig bag brugernavnene her på kandu. Måske var uddannelserne også bedre før i tiden. Men molokyles råd er jo guld værd for den unge mand, der nu har et input atarbejde videre med.
Der findes en dansk/engels forfatter. Kai Hammerich, der har skrevet en bog om ledelsesproblemer. titlen er "Fish Can't See Water". Den handler om, hvor krævende det er for multinationale virksomheder at tilpasse sig de forskellige landes kultur, fordi de hele tiden har en kæmpe ballast af deres eget lands kultur med ud i verden. Bogen er måske også interessant i Toyata-sammenhæng. Bogen kan nok skaffes på et bibliotek, men molo kan sikkert også anbeefale andre relevante bøger. Men, prøv også Studienet.dk, som jeg nævnte.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-16 08:29

Pæne ord Oldboston. Takker. Du er nu også noget af en kapacitet. Mange brugere (..herunder undertegnede) har stort udbytte af at læse dine altid kompetente indlæg.

I forhold til bacheloropgaven er det måske også værd at komme ind på, at f.eks. LEAN (..ligeledes udviklet af TPS = Toyota Production Systems ): https://da.wikipedia.org/wiki/Lean er et fantastisk redskab når det kommer til optimering af produktionslinjen, MEN at man (..efter min mening) går helt galt i byen, når man bruger samme effektiviseringsværktøj i arbejdsgange som kræver menneskelige ressourcer.

En anden kandu-bruger oprettede engang en tråd om emnet: http://kandu.dk/Spg174376.aspx

Du skal være velkommen til 'plukke' det du kan bruge til inspiration Iboga
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-16 08:55

Ps. Lad mig også henlede opmærksomheden på KANBAN som vi også kan 'takke' TPS for:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kanban_(development)

Nu skulle der vist være teoretisk stof nok til, at kunne skrive en god opgave. Husk der er meget vigtigt at du lader dine egne konklusioner skinne igennem (..afrunding), så det ikke bare bliver en opremsning af tekniske finurligheder.

Go' fornøjelse med 'projektet' Iboga
</MOLOKYLE>