/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Syn.
Fra : sigfrid
Vist : 485 gange
200 point
Dato : 14-07-16 16:24

Nogen der har haft hund der fik nedsat syn efterhånden med alderen, min er 8 år men syntes hans syn er blevet dårligere lidt efter lidt, har svært ved at gå på trapper med mørke klinker og kan også nogen gange gå ind i ting. Er der nogen der har haft oplevelser der ligner og fået gjort noget ved det, hvis muligt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-16 17:32

Jeg har haft flere hunde der fik grå stær. men da var de 14-15 år gamle,
til sidst kunne de slet ikke se, men klarede sig, hvor de var kendte.

Min nuværende og sidste hund er snart 10 år gammel,
og den ser heller ikke for godt, men den finder sin bold ved hjælp af lugtesansen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-16 18:14

Silke ser godtnok stadigvæk. Hun er 14 år. Men hun er totalt døv
Hendes snude er eminent! Hun ved præcis hvor i skoven der er modne hindbær eller kirsebær, der er faldet ned. Hun er også begyndt at opsøge mirabellerne, selv om de er nooooget sure endnu. Hun nyder dem!

Vi kender en lille mopseblanding, der har alvorlig grøn stær på begge øjne. Hun har helt sikkert intet syn tilbage. Hendes øjne ligner to hvide glaskugler..
Men hun traver frejdigt rundt på marken og hilser på dem hun møder. Uden snor på. Alle kender hende jo.. Og alle er betagede af hendes livsmod.

Jeg har den holdning, at en hund kan undvære synet. Eller hørelsen.. Eller måske endda begge dele..

Men hvis først lugtesansen ryger, SÅ er det svært at holde humøret oppe og leve et ordentligt hundeliv.

.....du kan hjælpe din hund ved at sætte hvid tape i kanten af de mørke klinker på trappen..
Og problemet med møbler kan du løse dels ved at møblerne altid står på de samme steder. Og ved at sørge for at rummene er godt og grundigt oplyst.
Fuldstændig som man ville gøre, hvis det var en ældre mand, der var ved at blive svagtsynet.

Og jeg håber at du laver "snudelege" med ham. Fodersøg på græsplænen eller indenfor. Hente ting til dig, som har en særlig lugt.. Det er SÅ godt at vænne sig til at bruge de andre sanser, når en af sanserne svigter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-16 18:33

Under vor ferie blev engang en af mine første hunde: Fidipaldi, da den var totalt blind,
passet af min svigerinde, der havde en stor New Foundlænder.

Nogen vil genkende navnet, den fræsede hele tiden rundt?

Mens hun var hos bageren med begge hunde, rullede hun et af vinduerne lidt ned,
så de kunne få lidt luft, stort nok til at min lille sorte puddelhund hoppede ud.

Og hun ledte helt ulykkeligt forgæves efter Fitipaldi,
da hun kom hjem sad den på trappen,
efter at have passeret flere meget trafikerende gader i esbjerg.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-07-16 21:41

Ingen af mine hunde har haft mistet synet, men min første hund, en dværgpinscher, hørte ikke så godt de sidste år.
Det var ikke kun negativt, for til nytår kunne jeg bare trække gardinerne for, så hun ikke kunne se skyderiet, så slap jeg for at høre på, at hun skældte ud.

Hun plejede altid at komme når jeg klappede mig på låret, men de sidste år skulle jeg sørge for, at hun kunne se, at jeg gjorde det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-16 21:54

Ja... Jeg klapper også helt vildt i luften med store bevægelser samtidig med at jeg rooooser for et eller andet..
Jeg roser stadigvæk med stemmen. Men det er for min egen skyld.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-07-16 11:52

Hej Sigfrid.

Det er ikke ukendt med de symptomer din hund har, dog synes det lidt tidligt, men som hos vi mennesker findes der ingen regler for, hvornår og hvordan ! I mit lange hundeliv har jeg haft én som blev næsten blind, men med en alder på små 14 år og til sidst faktisk også døv, kan man vel ikke forlange mere ?
Grundene kan være, som hos os mennesker, diabetes, grå/grøn stær eller andre muligheder. Personligt ville jeg i dit sted se tiden an og hjælpe hunden ved ikke at stille alt for store krav til dens kunnen og formåen, men gelejde den rundt stille og roligt. Om der lægefagligt kan/bør gøres noget, kan kun en dyrlæge du har tillid til, afgøre, men du skal indstille dig på at tegnebogen bliver lænset.
Hvis det er diabetes din hund har, kan den evt. behandles medicinsk med tabletter, i sjældne tilfælde med insulin, hvilket jeg ikke vil anbefale, alt afhængig af hvad du bruger din hund til ?
Det med at holde blodsukkeret stabilt, er ikke altid nemt. Grøn stær kan man formodentlig ikke gøre noget ved - om man kan operere for grå stær, ved jeg ikke, men ... hånden på hjertet: Hvem gavner man med store indgreb, som ikke giver din hund de gode øjne tilbage ? Det er svært når livet begynder at gå på hæld, specielt for dyr, som jo ikke kan ytre sig om ubehag, smerte o.lign. ligesom mennesker kan ????
Tag en snak med din gode dyrlæge og lad dig vejlede af ham/hende.

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-07-16 12:04

Citat
om man kan operere for grå stær, ved jeg ikke

Man opererer mennesker for grå stær, og på TV har jeg set amerikanske dyrlæger gøre det på hunde, med fint resultat.

@sigfrid, hvilken race er din hund, er den lille eller stor?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-07-16 12:57

Alt kan stort set lade sig gøre i denne verden, men at sidestille humans med dyr, er efter min mening for langt ude !
Mon ikke en grå stær operation til en hund ville løbe op i, for de fleste, ufatteligt mange penge ?

Men prøv at kontakte denne adresse:

http://www.anicura.dk/vi-tilbyder/ojne/?gclid=CKWEmpym9c0CFcr2cgodLmkA2Q

Det kunne jo være at problemet ikke er så alvorligt som vi gætter os til ! Disse dyrlæger hos anicura er specialister i øjensygdomme.

Held og lykke med din hund, Sigfrid.

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-07-16 13:35

Citat
Alt kan stort set lade sig gøre i denne verden, men at sidestille humans med dyr, er efter min mening for langt ude !

Det mener jeg så heller ikke, at jeg gør.
At man giver en hund en behandling, som man også ville give et menneske, er vel ikke det samme, som at sidestille dyr og mennesker.

Citat
Mon ikke en grå stær operation til en hund ville løbe op i, for de fleste, ufatteligt mange penge ?

Det er slet ikke usandsynligt.
Men om man vil betale for en given behandling af sit dyr er jo op til den enkelte dyreejer.
Der er mange overvejelser at tage hensyn til. Dels om man har økonomi til det, men også om behandlingen vil give dyret livskvalitet, eller om det blot vil være at trække pinen ud.

Der er efterhånden mange hundeejere, som har sygeforsikret deres hund, og hvis de så har råd til, at betale selvrisikoen, og der er en god prognose, så er det vel i orden.

Citat
Det kunne jo være at problemet ikke er så alvorligt som vi gætter os til

Det kan man jo håbe på.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 15-07-16 21:27

På denneher side kan du finde en masse oplysninger om øjensygdomme.

http://www.oejendyrlaegen.dk/

Der står både om grå stær, der kan opreres hvis hunden bliver alvorligt synshæmmet af sygdommen.
Og så står der om en normal aldersbetinget forandring i øjet, der giver øjet et gråligt skær. Det hæmmer ikke synet. Og det kræver ikke behandling.

Men din hund skal først og fremmest undersøges af en dygtig specialist, så du kan få at vide om der er tale om grå stær. Og om det kan opereres.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 19-07-16 11:16

Tak for svaret Birgitta.
Fin side med grå stær, men det er jo nok ikke så alvorligt endnu klare sig fint ude i skoven der er der ikke rigtigt nogen problem , men vil selvfølgelig snakke med dyrlægen. til troldepigen det er en labrador,det med tapen på trappen tror jeg er en fin ide.
Men tak for svarene alle sammen V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-16 17:29

Tak for accpten af mit svar, sigfrid.

Det er nok en god ide at lade dyrlægen undersøge om der skulle være noget andet galt, inden I render til øjenspecialist.
Vores aldrende hunde kan jo komme til at lide af utallige ting efterhånden.
Heldigvis kan mange ting klares med nogle piller..

Jeg følger den nye tråd også..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-16 20:56

Citat
til troldepigen det er en labrador

Ok. Når jeg spurgte var det mest fordi, at mange større racer ikke bliver lige så gamle som mange af de små racer, og alderen spiller jo også ind, når man skal beslutte om en hund skal gennemgå en given behandling.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-16 22:18

Det er forskelligt indenfor samme race. Silke er en golden retriever. Hun blev 14 år i april.
Og hendes kuldsøster lever også stadig.... De er af jagtlinier.
Og det samme gælder vist for andre retrievere af jagtlinier. Altså hunde, der ikke kun er avlet til udstilling og sofadyr.

Og så er der mange af de små hunde, der i dag har nedarvede sygdomme, der nedsætter deres levealder betydeligt. Fordi de skal se så nuttede ud..

Så det er ikke så enkelt mere, at små hunde bliver gamle. Og store hunde dør tidligt..

Jo kæmperacerne, måske.. Men selv dem gør man meget ud af at avle sig frem til højere levealder.
Hvem gider købe en dyr hvalp, der først er rigtig voksen når den er 4... Og med en gennemsnitslevealder på 7...

Jeg gad ikke...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-16 23:08

Birgitta, du har sikkert helt ret.

Men jeg synes alligevel der er længere mellem store hunde på 20 år end små hunde på 20 år.

Men det er jo altid en vurdering den enkelte hundeejer må gøre, ud fra kendskabet til hund og race.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-16 06:43

Alderen er ikke så vigtig. Den er kun et tal...

Vigtigere er dyrlægens vurdering af, om hunden kan klare en evt operation og bedøvelse.

Min Silke stortrives trods gigt og allergi. Men hun ville næppe kunne tåle et længere forløb, hvor hun var immobiliseret på grund af sygdom. Så det ville jeg ikke byde hende.

Men en mindre operation, hvor dyrlægen først undersøger hjerte og øvrige organer for at sikre at Silke kunne tåle bedøvelsen, det ville jeg ikke have problemer med.

Generelt ER der vist langt imellem hunde der bliver 20 år. Jeg har kendt rigtig mange hunde i alle størrelser fordi vi bor i et meget hundevenligt område. Og den ældste hund, jeg har mødt, var en golden retriever på knap 17 år..
Levemulighederne betyder også meget for levealderen. Når vi bor nær områder, hvor hunde kan færdes frit i naturen, så opnår de tit en høj naturlig levealder. især de store hunde, der fortsætter med at få meget motion og mange oplevelser så længe de lever.
De små bliver oftere "havehunde" med alderen.