/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er Danmark korrupt med "kammerateri"?
Fra : boyelauritzen
Vist : 626 gange
60 point
Dato : 14-07-16 09:22

Der er ”Løgn” og så er der Statistik der indikere Danmark ikke er korrupt.

Når man definere korruption som skrevet på Wikipedia: "Misbrug af betroet magt for egen vindings skyld" eller "misbrug af offentligt embede til privat vinding", er Danmark mellem de mindst korrupte lande i verden.

Er Danmark ikke korrupt.

Men hvis man indbefatter ”Kammerateri” (kollektiv korruption) i definitionen på korruption: Hvor en institution/etat dækker over/hjælper anden – er det mit indtryk - at Danmark er frygtelig korrupt.

F.eks. Finans krisen hvor Banker, Ejendomsmæglere, Ejendomsfirmaer, … en stor del af Etaten bliver enige om, grisk at tage af kassen - udnytte de muligheder lovgivning giver for ”lovlig” svindel.

Jeg kalder det kammerateri = Korruption, når Folketinget opretter udvalg og nedlægger dem igen før de er færdige med rapport, undersøgelse af de reelle årsager til f.eks. Bankkrisen, at vi deltog i Irak Krigen, At ministeriet solgte danskernes fælles DONG aktier til skattely,…

https://da.wikipedia.org/wiki/Korruption#/media/File:World_Map_Index_of_perception_of_corruption_2009.svg

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-07-16 14:28

Hvis vi ser på et menneske som Corydon - finansminister og hovedarkitekt i salget af Dong til Goldman Sachs og derefter en direktørstilling i et selskab delvist ejet af et datterselskab af Goldman Sachs til en løn der er 5 gange det han fik som finansminister - det lugter af korruption, mest fordi at vi ikke kunne få at vide hvad pensionsselskaberne ville indskyde i Dong for at beholde selskabet på danske hænder - det var først efter salget at det kom frem at PFA og co. ville betale det samme + lidt ekstra! Det var et eks. Hvad med Vestagers salg af den danske velfærd for et job som kommissær i EU til en væsentlig højere løn, og til sidst Helle Thorning som fik et job som leder af internationale Red Barnet til det dobbelte i løn og hun solgte rent generelt hele Danmark til skrot!
Så findes korruptionen i Danmark? Ja det gør den!
MV2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-16 18:49

Citat
Er Danmark korrupt med "kammerateri"?

JA ..!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-16 22:05

Hvorfor bliver de så ikke retsforfulgt? politisk immunitet eller bare mere bestikkelse

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-16 22:07

NB des større økonomisk svindel der laves = mindre straf.
Køre over for rødt koster ? 2000.-/ at rydde en bank for penge ?? DET MÅ DU IKKE.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 15-07-16 08:29

Fordi man i Danmark ikke kan straffe kollektivt, bliver "kammerateri" - korruption institutioner imellem - ikke retsforfulgt, f.eks. opgav politiet anmeldelserne af de skyldige ("villet psykopater") i finanskrisens omfang.

Politikerne griber ikke ind over for "kammerateri" - men øger blot lovgivnings mængden og indføre mere overvågning af borgernes virke f.eks. bankdrift, ...

Det er som cykelsmeden, der løser problem med eksede cykelhjul - kun ved at stramme eger.

Og når man - efter nogle gange - har et hjul med eger alle spændt til bristet punket - kasseres man hele hjulet.

"Ville psykopater" belaster samfundets borgere ("Det ordentlige mennesker" bog af Henrik Jensen) til - og over bristepunktet, uden at politikerne griber ind over for ondets rod: Kammerateri = Korruption institutioner imellem.

NB: Vi danskere har givet politikerne magt til at styre Danmark mod - at politikerne sikre ordnede forhold for os, vores liv og virke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-16 06:33

Iøvrigt er det ikke kun i Danmark korruption stortrives. Det er et generelt problem for hele EU som sådan. Der er skabt konsensus om at de rige skal beriges ved at de arbejdsløse og fattige udsultes.

http://politiken.dk/udland/premium/ECE3298857/tidligere-eu-chef-faar-hug-for-jobskifte-til-goldman-sachs/

Det er kapitalen der har sat sig på den reelle magt ved at købe sig ind hos de ledende politikere. Det bedste eksempel jeg kan komme på er; at vor beskæftigelsesminister som ikke er folkevalgt, men hevet ind fra Dansk Arbejdsgiverforening. Man kan jo gætte 3 gange på, hvor denne ministers sympatier ligger:

Hos virksomhedsejeren eller den ansatte?

Hvor befinder Eva Kjer Hansen sig nu ..efter at have skubbet befolkningens ønsker om et bedre miljø i baggrunden til fordel for det industrialiserede landbrug der styres af en lille gruppe ekstremt rige storbønder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-07-16 00:53

I embedsværket er det nok ret få. Men Blandt skruppelløse politikere er der nok en del, der burde kunne sagsøges efter overtagelse af lukrative jobs i tilgodesete virksomheder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-16 06:53

..og så mener jeg at der parallelt med den politiske korruption foregår udveksling af 'vennetjenester' i det private erhvervsliv som går dybt ind i vores offentlige sektor. Det ser vi f.eks. nu hvor der er rejst tiltale for korruption mod en række ledende medarbejdere i administrationen. Sågar helt ind i finansministeriet!

Årsagen til dette kan findes i en upåagtet ensretning af unge mennesker under uddannelse og gettodannelse i velhaverkvarterer. Man møder og påvirker hinandens værdigrundlag allerede fra barnsben. Virksomhedsejerens børn bor dør om dør med kommunaldirektørens. Man bliver venner og vokser op sammen. En uskøn magtkoncentration blandt ledende medarbejdere i det offentlige og det private erhvervsliv gør at magten går i arv. Elitens børn bliver blinde for alle problemer i samfundet som ikke lige vedrører deres samfundsklasse. De bliver passet privat som spæde. De går i samme private børneinstitution. Samme private folkeskole. Samme private gymnasium og kostskole. Ender op på samme studium på private erhvervsakademier og universiteter. Derfra er springet ikke langt til magtens korridorer, hvor man møder sine venner fra barndommen. Man har jo det 'rigtige' netværk og dermed gode kontakter til de vellønnede job. Dette skaber grobund for korruption; for alle dækker over alle. Samtidig kan man holde andre ellers velkvalificerede emner ude af 'det gode selskab'. Danmark styres af en elite rekrutteret fra samme miljø. Derfor kan vi godt forvente topskattelettelser i stedet for almen velfærd fremover, men ingen tør kalde dette faktum for korruption.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 07:50

Problemet som jeg beskriver ovenfor bliver også vendt i pressen:

http://politiken.dk/debat/ledere/premium/ECE3302364/socialt-blandede-boligomraader-er-en-truet-art/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-07-16 20:13

Citat
En uskøn magtkoncentration blandt ledende medarbejdere i det offentlige og det private erhvervsliv gør at magten går i arv.
Øhhhh......Molo.....æh, hvad var det jeg ville sige? Jo, korruption -og især kammerateri, trives vistnok allerbedst i fagbevægelsen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 20:20

Tommy -> Her jeg påstået at fagbevægelsens "topfolk" ikke er stjernebesat og korrumperet med rigmandbørn?

Jeg tror du ikke har fanget min pointe.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 20:23

Jeg skrev bl.a. :

Citat
Virksomhedsejerens børn bor dør om dør med kommunaldirektørens.

Jeg medgiver at jeg kunne have formuleret det således:

Virksomhedsejerens børn bor dør om dør med fagforeningsbossen's.
Ikke at det ville gøre den store forskel i min argumentation
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 20:33

Det er mig som sagt stadig en gåde; at fagbevægelsen ikke kaldte til genralstrejke, da SRSF regeringen halverede dagpengeretten og fordoblede optjeningskravet.

Generationers arbejderkamp smidt på møddingen ...uden protester fra de faglige organisationer.

..og argumentationen derfor om en; 'nødvendighedens politik' virker på mig som:

Det største blålys i dette århundrede!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 20:45

Var det ikke AFR som stålsat udtalte på nationalt TV efter sin valgsejr:

Vi kan ikke hjælpe de svage samfundsgrupper FØR ..der er økonomisk råderum dertil.

Nu er der så pludselig under en borgerlig regering igen råd til kampfly og skattelettelser ..for 2. gang inden for 10 år, men hvem har det stort set været umuligt for, at finde midler til at støtte de svageste borgere økonomisk. Næeh.. de er tværtom blevet rundbarberet i overførselsindkomst og deres bidrag til f.eks. satspulje og ældrecheck blevet behændigt brugt på andre 'innovative' formål?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 20:53

Jeg kan da let blive i tvivl om hvem det gentlig er som har fingrene i kagedåsen og stjæler af fælleskassen?

Indvandrere/flygtninge, ledige, arbejdsløse, narkomaner, psykisk syge, invalide?

...eller ???

Gæt selv!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 21:09

..og jeg kan såmen godt gætte, hvor dine sympatier ligger Tommy:

Det borgelige svar og sidste påhit, som modsvar til tosserne i Alternativet: http://nyeborgerlige.dk
Pernille V. er også i mine øjne kønnere end Uffe E.
..med det gør dem begge bestemt ikke mindre idiotiske!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-07-16 21:39

Ja, kammerateri er et stort samfunds problem, fordi kammeraterne er sammenspiste.

F.eks. er majoriteten af politikerne DJFØ'ere, og det pga. de meget specielle (dårlige) arbejdsvilkår.

Folketingsmedlemmerne (DJFØ'ere) er som gruppe "enige" om at andre grupper - så vidt mulig - ikke skal lukkes ind i Folketinget, på den måde at ArbejdsPladsVurdering ikke ønskes for MF'ere

"Kammerateri" (=gruppe korruption) af værste skuffe, som jeg ser det.

For alle danske arbejdspladser (uden undtagelse), skal der foreligge en ArbejdsPladsVurdering.

Det er absurd, at MF'erne er undtaget, da vores Grundlovens tekst netop bygger på at Folketinget er repræsentativt for den danske befolkningssammensætning.

Det er essentielt at folketinget kan være en arbejdsplads for alle, så folketingets (repræsentative demokrati) sammensætning kan afspejle den danske befolkningen, og som forudsætning for grundlovens ord.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-16 22:00

Lige absurd er dette. Nyhederne på DR her til aften:

Et Dansk firma BK. "neuro-et-eller-andet" har bragt 135 millioner (fiktive) kroner i skattely for deres internationale kunder til brug for bestikkelse mv.

Direktøren blev fyret i 2011, men har nu betalt den Amerikanske stat 135.000 kr. af egen lomme. Alene for at imødekomme og UNDGÅ meget dyre sagsanlæg og en egentlig retssag mod firmaet. (Altså en simpel COST/BENNEFIT analyse for de ansvarlige.)

...og så tænker jeg: Hvad har mon den tidlige arbejdsgiver så givet i skjult 'retur-kommission' til den fyrede direktør for denne (..for firma'et) økonomisk lukrative tjeneste?

Er det et retssamfund værdigt at man tillader sådanne studehandler?

..eller er det ikke lige så grov en bestikkelsessag og korruption, som førstnævnte forhold til 135 millioner? Man betaler jo sig fra retsforfølgelse og en retfærdig straf ?

Kammerateri? JA... Det ved Gud det er. Det stinker faktisk så fælt at jeg gætter på at pressen ikke borer dybere i sagen. Direktøren har nok gået i klase med en eller anen ansvarshavende redaktør i mediebranchen og fremstår nu som en angrende ex-direktør der selv har betalt for sine 'fejltagelser'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-16 01:41

I bør læse om ovennævnte 'stinkbombe' af en korruptionssag.

Dansk firma betaler gigantbøde for at undgå sag om bestikkelse:

http://nyheder.tv2.dk/erhverv/2016-07-18-dansk-medicoselskab-faar-kaempe-boede-i-usa

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-07-16 07:48

Ja USA's retssystem er mere effektivt end det danske.

Sagen om salg af danskernes fælles DONG aktier til skattely burde retsforfølges i Danmark.

Ligesom landbrugspakken stinker langt væk af "kammerateri".

Ligesom forhandlingerne med Den Danske Bank, som var kommet i alvorlig økonomisk krise, efter at bankdirektøren havde synes "det var smart", at gøre falleret Irsk bank til en underafdeling af Den "Danske" Bank.

Disse 3 sager ville være interessante at retsforfølge, så "Danmark" kan blive klogere af sine fejltagelser.

Det er et problem at Folketingets skiftende regeringen standser vores mulighed for at kunne lære af vores fejl.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-16 12:56

Der sidder en gruppe mennesker som ikke ønsker vi skal vide dette. Et hold forskre har f.eks. kortlagt dette forhold:

http://politiken.dk/kultur/kunst/ECE2312164/magteliten-sidder-tungt-paa-dansk-kultur/

..men de kunne være interessant at se samme diagram for udliciteringer til private i konkurrence med offentlige institutioner. Hvor/hvem der 'vinder' opgaven ..og ikke mindst personkredsen omkring

Køb/læs bogen: https://politikensforlag.dk/magteliten/t-38/9788740018004

Der er mere at finde hér: http://www.magtelite.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-16 13:02

Man i bogen kan læse om den rygende pistol og hvor pilen peger, men det er journalisterne/pressen/medierne ikke interesseret i eller også er de bare udulige og inkompetente.

Citat
Sociologerne Christoph Houman Ellersgaard og Anton Grau Larsen har brugt fire år på at kortlægge mere end tusind bestyrelser, fonde, udvalg, vl-grupper og andre steder, hvor magtfulde mennesker mødes, og de kan nu sætte navn og ansigt på en inderkreds af erhvervsdirektører, fagforeningsbosser, toppolitikere og universitetsfolk m.fl., som kender hinanden på kryds og tværs og ved fælles hjælp sætter kursen for alle os andre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-07-16 21:44

Citat
Pernille V. er også i mine øjne kønnere end Uffe E.
Hov, der er vi sørme enige
Citat
..med det gør dem begge bestemt ikke mindre idiotiske!
Ikke forstået ?????
På hvilken måde er Nye Borgerlige ligeså idiotisk som Alternativet....?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-16 22:44

Tommy ->

Citat
På hvilken måde er Nye Borgerlige ligeså idiotisk som Alternativet....?

..i deres forståelse af større samfundssammenhænge ..end lige dét som rækker ud over:
Deres egen næsetip !
Verden er næppe 'en-dimensionel' ?
Jeg er i hvert fald ikke så 'skråsikker', som i deres udlægning af virkeligheden.
</TVIVLER-BANDEN>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-07-16 15:40

Citat
..i deres forståelse af større samfundssammenhænge ..end lige dét som rækker ud over:
Deres egen næsetip !

Citat
Verden er næppe 'en-dimensionel' ?

Aaaaaarmen for satan da Molo, du har da argumenterne i orden, må jeg sige. Jeg bøjer mig - jeg kan ikke give igen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-07-16 18:18

Men bortset fra det, kan man vel næppe være uenige i disse principper.

Vi vil sikre et stærkt, kulturelt værdifællesskab
Vi vil have mindre stat og mere menneske
Vi vil tage fælles ansvar for samfundets svageste
Vi vil beskytte vores naturværdier med fornuft
Vi vil stå vagt om vores frihed, folkestyre og
nationale suverænitet

Eller hvad..?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-16 20:58

Tommy ->

Vi vil sikre et stærkt, kulturelt værdifællesskab : Sikre?
Vi vil have mindre stat og mere menneske : Stat = Menneske.
Vi vil tage fælles ansvar for samfundets svageste : Hvornår?
Vi vil beskytte vores naturværdier med fornuft : JA !
Vi vil stå vagt om vores frihed, folkestyre og nationale suverænitet : Selvfølgelig, men på hvilken måde?

Ps. Jeg har for 2 timer siden fået at vide jeg har mister min liællebror som er gået bort i en alder af 54 år. Så undskyld mig, hvis jeg er tavs et par dage
..men: Skrives ved ...Takuss. (Grønlandsk = På gensyn)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-07-16 19:12

Neej for søren da -og hvor trist et budskab.
Jeg kondolerer.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-09-16 23:27

Politikere, Embedsmænd, ... taler typisk ikke om, hvad ordentligt opførsel indebærer, og det fordi de ikke selv kan opføre sig ordentligt - er mit gæt.

Folketinget / Altinget udbyder konference:
"Mit bedste lobbyværktøj" på Børsen d. 26. sep. 2016.

Konference berører ikke emne som "Lobbyisme og Demokrati".

Hvad mener folk her om et Folketing der udbyder konference i Lobbyisme?

For mig er danske Demokrati centreret omkring den åbne og ærlige "Samtalen" ført med vid og visdom - frit efter Hal Koch's bog "Hvad er demokrati".
Opfylder Lobbyisme betingelserne for "Samtalen", som det danske demokrati bygger på?

8 ud af 19 forhenværende ministre 2001-2014 har skifte direkte fra minister job til lobbyist job.

Se vedhæftet planche fra Københavns Universitet der indikere at ministrene i højere grad arbejder på at sikre egne interesser end at varetage deres embed / statens tarv, på den måde at forhenværende ministre ofte opnår ansættelse hos ministeriets modpart. ...
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/29299469521/in/dateposted/

NB1: Mobning - er vidt udbredt i det danske samfund - og jeg betragter mobning som "kammerateriets" måde at sikre sig sine privilegier.

NB2: http://www.altinget.dk/konference/lobby-konference-2016

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-16 08:33

boyelauritzen -> Som du husker blev den igangværende afmontering af det reelle demokrati og folkestyre i Danmark igangsat af 'offentlighedsloven'. Derfor afholdes kurser i lobbyisme. Lobbyisterne er nu blevet 'folkets talerør'. Det er nu blevet vigtigere at vide hvorledes man rage til sig og skaffe sig ben at gnave end at kommunikere med borgerne.Trist, men sandt!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-10-16 07:47

Tak MOLOKYLE

Jeg skal have læst http://www.magtelite.dk

Ja det er politikernes/ministeriernes egen manglende evner til at lytte til borgerne, der gør at der er brug for lobbyvirksomhed, for at trænge igennem med budskab.

Ved Altingets lobbyist konferencen d. 26. sep. blev jeg klogere.

Lobby virksomhed (ved konferencen) sagde: ”At firmaet også ville være på markedet om f.eks. 5 år, hvor perspektiv måske er modsat af i dag, hvilke kræver Ordentlig Opførsel.

På den måde finder jeg - den åbne lobbyvirksomhed - mere sunde for vores demokrati, NB1, end de ministerier og embedsmænd der varetager skjulte interesser - som det fremgik ved debat på Demokrati Synopsis 2013 på Krogerup Højskole, hvor behandlingen af offentlighedsloven var et tema NB2.

NB1: For mig bør danske Demokrati være centreret omkring den gode, åbne og ærlige "Samtale" ført med vid og visdom.
Samtalen vi alle er blevet klogere af - efter at have hørt - frit efter Hal Koch's bog "Hvad er demokrati".

NB2:
"Da radiojournalist Jesper Tynell fredag modtog Hal Koch-prisen for sit »seriøse engagement i debatten om demokratiet« og »fremragende undersøgende journalistiske produktioner«

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-16 12:53

Citat
"Da radiojournalist Jesper Tynell fredag modtog Hal Koch-prisen for sit »seriøse engagement i debatten om demokratiet« og »fremragende undersøgende journalistiske produktioner«

Ja, Jesper Tynell fik afsløret hele to grundlovsbrud begået af en venstreregering, men, i modsætning til "Christianianødløgnen", der ikke var et grundlovsbrud, fik Venstres grundlovsbrud ingen konsekvenser, ingen V-minister måtte gå af!

Hvorfor?

Fordi Danmark, i modsætning til de fleste andre demokratiske lande, ikke har en forfatningsdomstol, eneste gang en lov eller lign. er erklæret grundlovsstridig er Tvindsagen!

Dks tåbelige engagement i Irak (der kostede mange danske soldater livet og mange milliarder kr., men gav AFR et karrierespring) bliver formentlig heller aldrig undersøgt, for den eneste måde at få åbenlyse løgne og fordrejninger til at få konsekvenser er et politisk flertal

AFR har masser af gange hævdet, at det IKKE var pga masseødelæggelsesvåben, men som det ses, var masseødelæggelsesvåben nævnt 10 gange i forslaget!

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=90822

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-10-16 09:33

Tak Vagnr

Du skriver:
"Fordi Danmark, i modsætning til de fleste andre demokratiske lande, ikke har en forfatningsdomstol".

Jeg tror vores demokratiske problem hovedsageligt skyldes: kammerateri = korruption (som jeg ser det) - og som er vidt udbredt i Danmark.

Fordi danske retsvæsen ikke straffer kollektivt, lever "villet psykopater" god og på bekostning af "det ordentlige menneske" fra Henrik jensens bog af samme navn.

Mobning er kammeraternes måde at holde ordentlige mennesker ude af grupperne, så deres griske adfærd ikke forstyrres.

Lad mig blive klogere.

Se www.dr.dk/tv/se/gradighed/gradighedens-pris-partykongens-fald

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-16 10:08

Citat
Jeg tror vores demokratiske problem hovedsageligt skyldes: kammerateri = korruption (som jeg ser det) - og som er vidt udbredt i Danmark.

Som PH så rigtigt sagde, "i andre lande koster det en formue at bestikke en embedsmand, i Dk kan det klares med en frokost."

Dk har i mange år stået som det mindst korrupte land i verden, vi er måske er blevet lidt mindre fine i kanten end tidligere, som vi har set med Ateas IT-bestikkelsessag!

Når jeg er utilfreds med vores manglende forfatningsdomstol skyldes det, at et politisk flertal kan afskære domstolsprøvelse, "der er ikke noget at komme efter!"

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-10-16 11:54

Ja Vagnr

Det kunne blive et problem.

Har du nogle sager - eller truslen om samme?

Vi har rigeligt med etat (regler og myndigheder) der stjæler fokus fra sagen: om landets borgere, Natur og Samfund trives.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 05-10-16 15:11
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-16 15:23

Jeg hæftede mig ved dette udsagn:

Citat
Knap syv ud af ti tyskere mener dog ikke, at den tyske stat skal komme banken til hjælp, fremgår det af en undersøgelse i magasinet Focus.

Hvor mange Danskere synes det var Ok. at man betalte for finanskrisen med: Dagpengeforringelser, Kontanthjælpsloft, afskaffelse af Efterløn, Førtidspension, mm. for at 'redde' samfundsøkonimien fra et kolaps. Skabt af finansverdenens højbetalte genier? ...endda med CEPOS som garant for den polititiske lødighed og retfærdigheden af reformerne/besparelserne/effektiviseringerne i den offentlige sektor? Nødvendighedens politik, Global konkurrence.. og nu vil man have CEPOS lemmet ind i gruppen omkring: VIsmændende og det Økonomiske råd: https://www.information.dk/telegram/2016/10/regeringen-goer-plads-cepos-oekonomisk-raad
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-10-16 09:09

Tak MOLOKYLE for din kommentar og link.

Borgerne er gidsler når regeringen ikke magter at reagerer.

F.eks. Reagerede har Folketinget leveret en halv løsning under finanskrisen.

Uden bankerne går største dele af samfundet i stå, med store omkostninger overalt i samfundet.

Så regeringen tillod - fornuftigt nok - ikke Danske Bank, at gå konkurs.

Upåagtet at en væsenlig grund til, "krisen", var at den Danske Bank var i problemer, er "kammerateri" = korruption mellem grupper, hoved problem - som jeg ser det.

Griske finansfolk - der ønsker ustabile markeder - for selv at kunne tjene penge - hver gang priser ændres sig.

Reglerne udnyttes af griske, "villet psykopater", og fordi det danske retssystem ikke straffer kollektivt, kammerateri straffes sjældent da er svært at bevise.

Kammerateri institutioner imellem er lige så slemt som korruption NB:

Retsvæsenet fik kun dømt Mogens Glistrup, for at handle "mod lovens ånd", fordi han - om nogen - kendte "lovens ånd", og Folketingsmedlemmerne ønskede ham dømt.

Regeringen mangler at rydde op i Kammerateriet.

Regler og overvågning kan aldrig kompensere for mangel på "Det ordentlige menneske", debat bog af Henrik Jensen, hvortil jeg prøver at arbejde mig til en konklusion.

NB: http://www.djoefbladet.dk/blad/2015/16/korruption-i-verdens-mindst-korrupte-land.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-10-16 10:15

Selv om vi er verdens mindst korrupte land, betyder det ikke, at alle en engle. Men det er karakteristisk, at vi (hvis vi er gamle nok) husker Marius' mosgrønne badeværelsse, Brixtoftes dyre flasker mv.

I de fleste andre lande ville sådanne småting højst få en lille notits.

Her, fx fra Frankrig, bestikkelse på 3,5 mia kr til hhv Taiwan og Kina for at få en ordre på 150 mia kr:

https://www.thesaturdaypaper.com.au/world/north-america/2016/04/30/french-subs-builders-record-corruption/14619384003178

I USSR var det billigere at bestikke billetkontrolløren, end at købe en billet, det ville ikke oevraske mig hvis det stadig er tilfældet.
I mange lande, inkl Italien, Grækenland og andre EU-lande, er korruption en del af hverdagen.

At være renere end de andre betyder ikke at være pletfri, kun at der er længere mellem pletterne

Mens jeg til nød kunne forstå, at man kunne lade sig korrumpere for en formue, fatter jeg ganske enkelt ikke, at vellønnede danske embedsmænd mister deres arbejde, og kommer i fængsel, for noget der måske svarer til et par måneders løn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-16 15:08

vagnr ->

Citat
I de fleste andre lande ville sådanne småting højst få en lille notits.

Jeg mindes at have hørt disse argumenter før?

De har det meget værre i Afrika.

I Korea sulter størstedelen af befolkningen.

Luftforureningen er meget værre i Beijing.

Stigningen i verdenshavene er en trussel mod de lavest beliggende Ø'erne i Stillehavet.

Isbjørnene sulter nord for polarcirklen pga. global opvarmning.

Russiske homoseksuelle forfølges.

Donald Trump vil være USA's næste Præsident!
Jamen... Hva' ska' det dog nytte al sammen?
SMID DA IDIOTERNE PÅ PORTEN FOR HEDE HULE... osv.
..eller også bare true dem dem lidt med forhøjet SKAT ..så flytter de såmen (..forhåbentligvis frivilligt) lige så hurtigt, som de kan tage deres 'formuer' med sig
SÅ bliver der nemlig også bedre plads til 'os andre' ..sku' jeg mene
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-16 15:11

..og så må det vist være MIN tur til at takke for linket:

http://www.djoefbladet.dk/blad/2015/16/korruption-i-verdens-mindst-korrupte-land.aspx

boyelauritzen
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 07-10-16 07:42

Tak for gode svar og link molokyle.
Jeg er blevet klogere af dialogen.
god dag

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-10-16 08:24

Citat
SMID DA IDIOTERNE PÅ PORTEN FOR HEDE HULE... osv.

Jeps, eller endnu bedre, i spældet

For i dette land får det konsekvenser at bestikke, eller lade sig bestikke. Hvis det bliver opdaget, altså!