/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Systemnøgle
Fra : begga
Vist : 348 gange
50 point
Dato : 11-07-16 19:28

Hej
Jeg skal låne en nøgle ud og er lidt bange for om den kan kopieres. Jeg bor i en andelsboligforening og nøglen passer til alle hoveddørene i opgangene og cykelskurene. Kan den kopieres hos en låsesmed?

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 11-07-16 19:31

Det kommer an på hvad det er for en nøgle / lås

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-07-16 19:45

Hvis det er en system nøgle må et firma ikke lave en kopi af den. Der står system eller der er nogle forskellige numre på nøglen, så en autoriseret låsesmed kan finde ud af hvem den tilhører og hvem der må bestille en kopi af den.

vic200

Kommentar
Fra : begga

Dato : 11-07-16 19:47

hawaii7@ Tak for det svar. Så det skulle være trygt at låne den nøgle ud.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-07-16 19:56

Håber du kender personen, der skal låne nøglen RIGTIGT godt

Kommentar
Fra : begga

Dato : 11-07-16 20:55

Jeg kender ikke personen rigtig godt, det er derfor jeg spørger.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-07-16 21:02

Så ville jeg tænke mig ekstra godt om.

Personen kan jo selv lave/støbe en kopi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-16 21:54

Citat
Jeg skal låne en nøgle ud og er lidt bange for om den kan kopieres. Jeg bor i en andelsboligforening og nøglen passer til alle hoveddørene i opgangene og cykelskurene. Kan den kopieres hos en låsesmed?

Det vil kunne lade sig gøre mange steder.

Hvorfor dog låne nøglen ud til en person, som du ikke kender "så godt" Du skal også tænke på at personen kan komme ind i alle opgange.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-07-16 22:07

Vi købte sommerhus for 20 år siden, det havde/har systemlås, men ikke nok nøgler, første låsesmed jeg spurgte ville ikke lave kopier, nr. to ville godt!

Nu er det familie/venner der har nøgler, ingen problemer, men jeg ville tænke mig godt om inden jeg lånte nøglen ud til nogen, jeg ikke kendte rigtig godt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-16 01:20

Citat
Hvorfor dog låne nøglen ud til en person, som du ikke kender "så godt" Du skal også tænke på at personen kan komme ind i alle opgange.

Og lejligheder...
Citat
Jeg kender ikke personen rigtig godt, det er derfor jeg spørger.

Sagen er klar = LAD VÆRE.
Sikke et erstatning krav du kan rende ind i.

Hvis personen skal låne en nøgle BØR det gå gennem jeres forening.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 12-07-16 11:22

Tusind tak for alle svarene. Jeg undlader at låne nøglen ud. Det drejer sig om en ung stilfærdig hjemløs pige der ellers skal leve på gaden i 14 dage. Jeg synes det ville virke lidt ubehageligt ikke at vise hende nok tillid til at give hende nøglen. I forvejen er man jo lidt i en overposition at man har mulighed for at hjælpe. Men jeg må prøve at forklare hende det her og så må vi klare det uden at hun låner nøglen.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 12-07-16 11:24

Men kan man virkelig støbe en så kompliceret nøgle, der passer ind alle steder?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-16 11:26

Der er eksempler på at indsatte i fængsler har lavet nøgle ud af en spiseske og sluppet ud af fængslet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-16 11:27

Hvilken system nøgle er det? Fabrikat?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-07-16 18:38

Du skal spørge andelsboligforening om lov da du jo også giver adgang til andres ting ved at udlevere nøglen til andre end beboer i foreningen.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-07-16 18:48

Ja, du siger noget . Nøglen passer også til cykelskur hvor motorcykler og dyre cykler står parkeret