/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Virker kobbertråd mod mos på udestue tag
Fra : boyelauritzen
Vist : 354 gange
200 point
Dato : 11-07-16 09:27

Virker / begrænser kobbertråd i tag kant mod mos på plastic udestue tag her hos glasmagerne på Tåsinge, Vemmenæsvej, Svendborg
Nu har kobbertråd siddet på udestue tag i over 5 år, uden helt at have undgået mos på.
Virker brun kobber (ir) også mod mos på taget.
Se links til foto:
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/27951931890/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/27951969550/in/photostream/

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 11-07-16 11:16

En kobbertråd virker ved at regnvandet fører kobber med ned til alger og mos.
Det er ikke godt på den slags tag plader du har.
På et hus spænder man en kobber tråd lige henover tagryggen så virker den på
begge sider.
Matas Desinfektionsmiddel virker godt med blandingen en kapsel pr.L.Sprøjt det
på i tørvejr og når regnen kommer vasker det selv af

Ellers følg brugsanvisningen på flasken og pas på øjnene

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 11-07-16 11:29

Det, som jeg har set mod mos på tage er zink. Allerlettest i form af en smule galvaniseret hønsenet lagt øverst på taget. Dit tag ser da ganske rent ud, men taghældningen ser ud til at gå den gale vej i forhold til rillerne. Det er måske perspektivet, der driller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-16 14:57

Når man sammenligner med murskiftet, ser det da ud til at hældningen er den rigtige vej.
Kobbertråden vil afgive lidt kobberioner til regnvand, Det læber så i bunden af pladens bølger.
Det har så ingen effekt på alger og mos , andet end i bunden af bølgerne.

Det ser ud som om du har rigeligt langt mellem skruerne. Det holder ikke i stormvejr, men mindre taget ligger godt i læ.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-07-16 15:52

Som pbp_et er inde på, er zink sagen!

Engang jeg var på Skovskolen lagde jeg mærke til, at der var masser af mos mv på tagene, undtagen under ovenlysvinduer med zink-inddækning, der var ingen bevoksning.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 12-07-16 08:07

Tak til pbp_et der er inde på, at zink er sagen f.eks i form af "galvaniseret hønsenet" og vagnr fine iagttagelser: "Engang jeg var på Skovskolen lagde jeg mærke til, at der var masser af mos mv på tagene, undtagen under ovenlysvinduer med zink-inddækning, der var ingen bevoksning. "

NB: Svar i form af iagttagelser det jeg bedst kan lide, fordi en iagttagelse kan aldrig være forkert.
Derimod er konklusionerne baseret på iagttagelsen ofte "ude i skoven".

Som da mange i 70'erne sagde "Al magt til de unge - de gamle er dumme" baseret på at der dør X hjerneceller hver dag - og uanset levevis!
Konklusion var baseret på utallige og rigtige måling, hvor man tegnede kurve over antal hjerneceller i 1 cm3 hjernevæv, versus folks alder når de ved ulykke pludselig kom af dage.

Fejlen var konklusionen ikke den korrekte iagttagelse/måling.

Forskere ("Overlæger") World Wide havde overså at: "Når/hvis man dør - krymper ens hjerne naturligt og det - stort set - lineært kun afhængig af ens alder."

Der er løgn, og så er der konklusioner baseret på statistisk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-07-16 20:06

Hvis konklusioner ikke må baseres på iagttagne fakta, så er vi vist langt ude, længere end Skovskolen.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 12-07-16 23:23

Selvfølgelig bør konklusioner baseres på sig på fakta.
Mit perspektiv er et andet.
Man bør afholde sig fra konklusioner, hvor det ikke er påkrævet.
Konklusioner er en dårlig måde at kommunikere på, da konklusionen ofte kun er rigtige i et meget begrænset perspektiv.
Det er langt bedre at beskrive en sag så klart og enkelt, at læseren kan gøre sig den konklusion, der er rigtig i forhold til sit perspektiv.
NB: Alting er sandt/falsk alt efter perspektiv. Den absolutte sandhed er ikke mulig.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-08-16 06:24

Tak for svaret pbp_et:
"Det, som jeg har set mod mos på tage er zink. Allerlettest i form af en smule galvaniseret hønsenet lagt øverst på taget."

Jeg vil foreslå Glasmagerne, Tåsinge lidt galvaniseret ståltråd eller vandrør med næste gang jeg køber glas.

NB: Betyder det at det ikke er godt at vande have med vand fra zink tage / tagrender, eller hyr?