/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af liguster
Fra : warrior
Vist : 414 gange
50 point
Dato : 07-07-16 20:12

Hej
Jeg skal beskære en liguster hæk fra 2,50 m til 2,00 m.
Hvilket redskab dertil er det bedste? Hækklipperen er for svag. Jeg synes et ørnenæb tager for lang tid. Er der nogen specielle motorsave der er velegnet dertil?
Tak for svar

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-07-16 20:16

En motorsav på fuld gas, skærer så hurtigt som du kan gå!

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 35 point
Dato : 07-07-16 20:18

Mener kan beskære en hæk så hurtigt som du kan gå

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-07-16 20:28

Nogen gør det med en motorsav, andre med grensaks. Resultatet bliver pænest med grensaks, med motorsav bliver det noget flosset, men til næste år ses det sikkert ikke.

Denne type grensaks er bedre end et ørnenæb: http://www.jemogfix.dk/beskaering__1835/fiskars-grensaks_9914473

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-07-16 20:41

Du spørger, hvad det bedste er.
Det er noget, der kan klare opgaven hurtigt, en motorsav eller en kraftigere hækkeklipper!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-07-16 22:29

Citat
Hækklipperen er for svag.

Har en ´ældre´ EL ditto, og den tygger ALT på dens vej, så din må være svag - selv med håndkraft.
Måske en tur på slibestenen ville hjælpe, mine ´sakse´ giver jeg med vilje ´grater´ i klingen, så holder de bedre fast på det de skal klippe.

En motorsav har jeg aldrig kunne klippe hække/grene med.

Måske en buskrydder, de vil det ene og andet - især med klinge på:
https://www.youtube.com/watch?v=cvmiXNM70Lg

Selv har jeg lige købt denne, og den tager alt (med klingen), også tykkere grene end skrevet:
http://www.jemogfix.dk/buskryddere__1847/garden-buskrydder-graestrimmer_9037944

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-07-16 22:31

Citat
Hækklipperen er for svag.

Smid en gammel Flymo op på hækken og lad den ´fise´ der-ud-af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-07-16 22:42

Citat
Denne type grensaks er bedre end et ørnenæb: http://www.jemogfix.dk/beskaering__1835/fiskars-grensaks_9914473

God lille saks, men kaldes det ikke noget med ? ambolt, da det ikke er 2 skær/ saks.
Jeg brugte min til at skære et par dæk op med, og siden har den ikke rigtigt virket efter hensigten, meget svær at slibe skæret i form til ? ambolten hvis først der kommer skader (som kan undgåes)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-07-16 22:50

Citat
God lille saks, men kaldes det ikke noget med ? ambolt,

Jeg mener man siger, at den er "med udveksling".

For mange år siden var jeg overbevist om, at et ørnenæb var bedst, men ved køb af nyt lod sælger mig prøve begge slags på en hæk på p-pladsen. Så var jeg overbevist.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 07-07-16 23:47

Den jeg har forsøgt med er en benzindrevet texas BCU33M 4i1 combi, og den kommer virkelig på arbejde når man kommer til de tykkere grene.Faktisk umulig at bruge. Ang. ørnenæbene, så har jeg selv nogen gamle, en stor og en lille med træskaft. De kan godt klippe, men der er ca. 30 meter som vil tage så lang tid at bruge. Vil gerne kunne gøre det hurtigt uden at de tyndere grene kommer til besvær, og gerne med en motorklipper. Men det er så nok det bedste bud at bruge en motorsav alligevel.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-07-16 09:12

Hvad med, at tage det du kan med hæk-klipperen, og så resten med ørnenæb?

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-07-16 09:45

Skuddene fra i år kan jeg sagtens tage med hækklipperen. Det er de tykkere grene der er problemet, når man ikke gider bruge en hel dag med et ørnenæb.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-07-16 09:48

Vil prøve at leje en motorsav

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 08-07-16 09:48

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-07-16 11:45

Pas på med at bruge motorsav, de tynde grene kan komme i klemme i kæden, med det resultat at den kan knække og så har du måske lige pludseligt en ny "halskæde", så brug en hækkeklipper og et ørnenæb eller grensav!

Har set en der "klippede" ligusterhæk med en motorsav, kæden sprang 2 gange, heldigvis skete der ikke noget!