/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er muntjac hjorte velkomne i DK ?
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 628 gange
500 point
Dato : 06-07-16 11:32

Der er konstateret muntjacs i skovene omkring Silkeborg !! Er de velkomne eller skal de udryddes ? Som jagtloven er formuleret, er de p.t. fredede !
At det netop er i omegnen af Silkeborg giver panderynker, når man betænker hvem der har lejet jagten på et skovgods i nærheden !!
For hvor kommer disse små hjorte fra ??

Mon de vise mænd og kvinder kan enes om, hvorledes man skal forholde sig til den invasive art ?

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-07-16 20:50

Muntjac – nej tak | Hunters Magazine
www.huntersmagazine.com/article/muntjac-nej-tak
17. nov. 2015 - Der er ikke konstateret muntjac i Tyskland, så vi kan ikke tale om naturlig indvandring. Fra det igangværende arbejdet med RASKnatur ved vi ...

Tjae.... der er vel igen tale om ulovlig udsætning - som med det par ulve, vi allerede har stiftet bekendtskab med ; men kan den ædes, er det vel OK.

Betænkeligt er det dog, at den er registreret i Midtjylland. Det ligner en "tanke".

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-07-16 21:55

Egentligt sjovt, det her. Jeg kiggede på billedet af en Muntjac (Hunters Magasin) og synes, der er ualmindelig mange ansigtstræk efter den meget kendte jyske forfatter.
Hvis den kendte jyske forfatter gik ned på alle fire, ville han ligne en overvægtig Muntjac til forveksling.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-07-16 22:23

Går han ned på alle fire - hvordan kommer han så op igen??

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-07-16 22:26

Formand Claus Lind Christensen supplerer: “Da arten er uønsket i Danmark, vil vi arbejde for at få maksimal jagttid og regulering året rundt.”

Og derfor ved vi, at Muntjac`en er plantet af jægere, som ønsker flere jagtbare arter.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-07-16 13:03

Hvorfor importerer de ikke bare munchausen disease, så er der vist plads til alt og alle.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-07-16 16:57

Lad nu være med at skyde dem alle sammen, jægerne fattes vildt, selv om de er lidt vandskabte at se på, Ballerøven har jo også en form for eksistens berettigelse ikke.
De er alt ædende, så husk trikin testen, hvis I får en til grillen. De kan forøvrigt være meget hårde ved hundene, endnu et lighedstegn til Bottrup området, grundet deres forvoksede granddeller i munden, så hvis de skal aflives eller eftersøges, så skal det gøres med omtanke.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-07-16 20:24

Jeg kender en tobenet jysk muntjac med filippinske grandeller i forvokset størrelse - også kaldet king size.

Mvh.
Tåmmyyyyy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-07-16 21:37

Ah!" Den var fin - Kpt. Tommy.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 500 point
Dato : 08-07-16 13:32

Hej alle gode jægere !

Mon ikke der er læst forkert, når talen falder på grandeller i forbindelse med den jyske forfatter, som ingen kan huske navnet på !
Jeg vil formode, at når der er tale om forfatteren med den lejede jagt i Midtjylland, så er der blot tale om deller - det passer jo også fint på de billeder der tidligere har været vist i dette forum !

I øvrigt er det underligt med muntjacs i Danmark, at det tilsyneladende kun er i Jylland og hverken på Fyn, Sjælland eller Lolland-Falster de forekommer ? Så tanken, som Tonganeseren er fremkommet med, om de er udsatte, passer som fod i hose. Underligt er det jo også, at det er nogle af Naturstyrelsens egne folk der har nedlagt og observeret de små hjorte !? Det var jo også tilfældet med ulvene - det var også nogle af Naturstyrelsens egne medarbejdere der var meget kloge - spørgsmålet er, om man kan stole på mange af de beretninger der tid efter anden florerer i det offentlige rum om vor natur ?

Med venlig hilsen
Provsten1

Og god sommer til alle.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-07-16 14:04

Kære Provst.

Et glimrende indlæg fordi du udtrykker en vis enighed med min ringhed. Der er altså noget lusk omkring Skov & Naturstyrelsen, noget tidligere er blevet "bivist". De fører sig frem som adelen gjorde/gør det.

Jeg er dog ikke enig i din brug af ordet "deller". I "forfatterens" tilfælde er der i hvert fald tale om "grand deller", idet han snart ligner en spærreballon.

Vi skal være skeptiske, når de såkaldte eksperter melder ud om planer og bæredygtighed. De begår en masse tiltag - udelukkende for kroner og ører.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-07-16 16:03

Jeg synes det er meget værre, med de tobenede snyltedyr, der æder vort samfund op, indefra.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-07-16 23:50

Jeg kunne naturligvis lægge et link in i tråden, men det er nok lettere på denne måde.
Jeg har mere end antydet urent tyrav hos Skov & Naturstyrelsens håndgangne mænd. Der er masser af læsning om sagerne.
Her er et eks.:

DEL ARTIKLEN:
MAIL
TWITTER
FACEBOOK
Af Kristian Sloth
Naturstyrelsens Driftscenter ved Billund sælger brænde og træflis fra statens mange skove. Samtidig deltager medarbejdere fra centeret, der intet har med jagt at gøre, i flere af de attraktive reguleringsjagter, som Naturstyrelsen afholder på statens arealer rundt om i landet.
"Jeg er dybt rystet over at høre, at Naturstyrelsens folk rejser rundt til hinanden for at deltage i reguleringsjagter."
BENN RUNE, HAUNSTRUP JAGTFORENING
I seneste jagtsæson rejste medarbejdere fra Driftscenteret fire gange på jagt på naturperlen Livø i Limfjorden og to gange på jagt i Grib Skov i Nordsjælland.
Det viser data fra Naturstyrelsen, som DR`s Undersøgende Databaseredaktion har analyseret.
- Det er fuldstændig vanvittigt, at Naturstyrelsens folk rejser rundt i landet for at skyde hjortevildt hos hinanden. Vi har masser af medlemmer, der hellere end gerne vil med på disse jagter. Naturstyrelsens folk får løn og kørepenge for at rejse land og riger rundt og skyde hjorte. Vi vil gerne betale for at være med, så mon ikke det er på tide at lave det her om, så styrelsens folk bliver hjemme og passer deres arbejde og overlader det til os lokale jægere at regulere vildtet på statens arealer, siger Kresten B. Kristensen, Formand for Midtthy Jagtforening med 130 medlemmer.
LÆS OGSÅ: Statsansatte rejser landet tyndt for at gå på jagt

Styrelsen kunne tjene penge på jagterne
I december og januar i den seneste jagtsæson rejste ansatte såsom kontorchefer og fuldmægtige fra Naturstyrelsens hovedsæde i København 10 gange til Jylland for at deltage i reguleringsjagter hos Naturstyrelsens enheder i Jylland.
"Her lokalt i Thy er vi efterhånden mange erfarne riffeljægere, der hellere end gerne vil deltage i disse jagter og måske endda betale for at være med."
PER POULSEN, THISTED JAGTFORENING
Det blev til to rejser til Vestjylland, fire til Thy, tre til Himmerland og en rejse til Midtjylland. Tusindvis af kilometer og hundredevis af arbejdstimer brugt på at jage hjortevildt.
-Jeg er dybt rystet over at høre, at Naturstyrelsens folk rejser rundt til hinanden for at deltage i reguleringsjagter. I stedet for at bruge skatteborgernes penge kunne Naturstyrelsen tjene penge på at lade lokale jagtforeningsmedlemmer deltage. Det er der masser, der gerne vil, og de vil også betale for det, lyder det fra Benn Rune, der er kasserer i Haunstrup Jagtforening ved Herning med over 250 medlemmer.
Samme melding kommer fra Thisted Jagtforening, der har 300 medlemmer.
- Det er under al kritik, at Naturstyrelsens medarbejdere i det omfang rejser rundt i landet for at skyde hjortevildt hos hinanden. Her lokalt i Thy er vi efterhånden mange erfarne riffeljægere, der hellere end gerne vil deltage i disse jagter og måske endda betale for at være med. Det kunne ende med at blive en indtægt i stedet for som nu en udgift for staten, siger foreningens formand, Per Poulsen.
Vil gerne inddrage lokale mere
Naturstyrelsen erkender, at omfanget af de ansattes rejseri er overraskende stort, og styrelsen vil gerne inddrage lokale jægere.
- Hovedparten af de medarbejdere, der rejser langt, er altså folk, der er ekstremt kompetente og det kan være, at de tidligere har arbejdet i den enhed, der afholder jagterne. Men vi vil gerne se på, om vi i højere grad kan få penge for vores jagter, siger styrelsens direktør, Hanne Kristensen.

I december og januar afholdt styrelsen 21 jagter med i alt 230 forskellige deltagere. Der var både ansatte og inviterede jægere, som ikke arbejder i Naturstyrelsen. Ingen betalte for at være med.
Vil frygteligt gerne skyde en då på Livø
I seneste jagtsæson afholdt Naturstyrelsen fem reguleringsjagter på den fredede naturperle Livø i Limfjorden. Over 30 ansatte i Naturstyrelsen rejste fra steder som København, Lolland Falster, Fyn og Sønderjylland for at deltage i jagterne.
Formanden for Vorupør Jagtforening ville også gerne have betalt for at være med.
"Vi skal kigge på, om vi i højere grad kan bruge lokale jægere og få indtægter ud af det."
HANNE KRISTENSEN, DIREKTØR I NATURSTYRELSEN
- Jeg vil da frygteligt gerne til Livø og skyde en då, og det vil de fleste af vore riffeljægere også. Nu fungerer reguleringsjagterne som et frynsegode for Naturstyrelsens ansatte, og de rejser oven i købet fra den ene ende af landet til den anden for at være med. Det kunne man spare ved at tilbyde os jagterne. Vi vil gerne betale for det, siger Max Rene Brund, formand for Vorupør Jagtforening, der har 80 medlemmer.
Naturstyrelsens erkender, at rigtig mange medarbejdere har rejst rigtig langt for at jage på Livø.
- Til jagterne på Livø er der i meget vidt omgang brugt medarbejdere fra andre enheder. Det er dygtige skytter eller hundeførere, og nogle er rejst derover i deres fritid, men vi skal kigge på, om vi i højere grad kan bruge lokale jægere og få indtægter ud af det, siger Hanne Kristensen, direktør i Naturstyrelsen.
Danmarks Jægerforbund vil ikke kritisere
Danmarks Jægerforbund mener, at mange jægere gerne vil med på reguleringsjagterne.
-Der er helt sikkert jægere, der vil være interesseret i at komme med på en reguleringsjagt, og nogle vil sikkert også betale for det. Det kan vi kun bakke op om, siger forbundets formand Claus Lind Christensen.
LÆS OGSÅ: INTERAKTIV GRAFIK: Se alle jægernes rejser

Derimod har forbundet ingen mening om rimeligheden i, at Naturstyrelsens ansatte i arbejdstiden rejser landet tyndt for at gå på jagt hos hinanden.
- Danmarks Jægerforbund har et godt og professionelt samarbejde med Naturstyrelsen, og vi har ikke hverken kendskab til eller mening om, hvordan Naturstyrelsen administrerer deres tid og midler i denne henseende, siger Claus Lind Christensen.
Når I ingen mening har om det, hænger det så sammen med, at adskillige topfolk fra Danmarks Jægerforbund jævnligt inviteres med på jagterne ?
- Nej det hænger på ingen måde sammen med, hvem der inviteres til disse jagter. Det er alene op til Naturstyrelsen, hvem de vælger at invitere, ligesom det er Naturstyrelsens afgørelse, i hvilken grad de bruger økonomiske midler på jagter, siger jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen.
DR havde ved denne artikels offentliggørelse fået bibragt det indtryk, at medarbejdere, der deltog i reguleringsjagter hos andre enheder end den, de var ansat i, fik løn og kørepenge, fordi jagten var en del af deres arbejde.
Dog gjaldt dette ikke for medarbejdere, der var ansat i såkaldte rokeringsordninger. De deltog for egen regning. Det var ikke forud for artiklens offentliggørelse muligt for DR at få oplyst, hvem der var i rokeringsordning og dermed rejste og deltog for egen regning.
Onsdag 2. september 2015 oplyste Naturstyrelsen imidlertid, at kun et fåtal af medarbejderne har fået løn og kørepenge for at deltage i reguleringsjagterne.
Naturstyrelsen oplyser, at ansatte i 21 ud af 127 tilfælde har fået løn, og at der er udbetalt kørepenge i to tilfælde. Desuden har jægere brugt styrelsens tjenestebiler 12 gange.

Ak ja!!

Med venlig hilsen

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-07-16 23:55

Her kunne man mistænke S & Naturstyrelsen for at ville lukke store områder i statsskovene for adgang for menigmand. Men, hvad pokker, så har man jo også vildtet for sig selv:

Hjemmevandt. Ulv fotograferet på skovvej i en midtjysk skov. Foto: Naturstyrelsen og Naturhistorisk Museum.
Hvis ulve i midtjyske statsskove skulle få unger, skal der tages hensyn til det. Det kan betyde, at orienteringsløbere, jægere og skovningsmaskiner må ledes uden om ulvefamiliens tilholdssted for at sikre, at dyrene får fred og ro i yngleperioden.

Det fremgår af Naturstyrelsens nye plan for driften af de midtjyske statsskove. Det er første gang, at en driftsplan indeholder retningslinjer for omgang med ulve i danske skove. Man har for eksempel ændret jagtformen i Nørlund Plantage, hvor man forventer, at der skal tages hensyn til ulvefamilier. Derudover skal orienteringsløb og andre større friluftsaktiviteter fremover planlægges, så de ikke foregår i yngletiden.

- Med de mange ulveobservationer i Midtjylland er det naturligt, at vi tager ulven med i planlægningen af vores arbejde, når vi kigger 15 år frem. Det er jo sandsynligt, at de får unger på et tidspunkt, og så skal vi være klar til at skærme ulvene for forstyrrelser. Det er vi forpligtet til ifølge habitatdirektivet, siger skovrider Poul Ravnsbæk fra Naturstyrelsen i Midtjylland.

Læs hele driftsplanen for Midtjyll

Ak, ak og 10 x ak.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-07-16 10:07

Glimrende indlæg og hjerteligt velkommen på jagtsiden, kære Provst !!

Det er spændende læsning som både du og Tonganeseren kommer med - står det virkeligt så dårligt fat hos S&N ?
Man har før hørt historier om specielt funktionærer hos S&N, der drager land og rige rundt for at gå på jagt i andre distrikter ! Det i sig selv kan godt forsvares, hvis ikke hyppigheden var så intens som den tilsyneladende er ! Hvis der skulle være en skovarbejder/skovløber der kunne tænke sig at komme på et fremmed terræn, ja så er der ganske enkelt lukket ? Men funktionærer fra skovfogeder, skovriddere, grønne entusiaster m.v., er de eneste der inviteres, sammen med politimestre/politidirektører, selvstændige erhversdrivende og spidserne fra jagtforeninger og andre fra det bedre borgerskab - Tonganeseren har sgu' ret: Man opfører sig som adelen gjorde for mange år siden, ved at nægte almindelige mennesker adgang til at jage i vore alles skove og plantager !!
Nu kan det lyde som brødnid, men for min egen personlige skyld er det mig underordnet, al den stund at jeg har mine egne jagtmarker og ikke behøver andet. Men der er sgu' noget skævt i, at landets aktive jægere ikke kan benytte noget af den natur som vi alle er medejere af

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-07-16 17:01

Men! Det værste er sgu godt nok, at ledelsen i DJ klapper i, fordi selvsamme ledelse ofte modtager invitationer til "slyngeljagt" sammen med S&N folkene samt grever, baroner og andet overflødigt.

Her i Nordsjælland - altså omkring Gribskov, Valby Hegn og Tidsvilde særfredede man i adskillige år kronvildtet - og hvorfor? For at sikre Kongehuset med private venner, medlemmer af DJ`s ledelse samt ikke mindst - folk i Skov & Naturstyrelsen. Man løj om det reelle antal krondyr, på trods af, at de 75 dyr man talte om, dagligt befandt sig på min nu afdøde svigerfars jord. Ingen kunne bilde mig ind, at der ikke var flere gange det nævnte antal i resten af Nordsjælland. Aktuelt har vi omkring 62 individer rendende rundt i hveden, byggen, i skoven og i moserne, og i resten af Nordsjælland myldrer det med kronvildt.
Jeg formoder dog, at man også i år lader jagten på krondyr løbe i hele november måned, så royale og fedterøve stadig kan komme til skud. Allerrede i august starter man nemlig fodringen i Gribskov og i Tidsvilde. Jo, jo!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-07-16 20:19

Selvfølgelig er muntjac udsat, hvordan skulle de ellers ankommet til DK.? Med Englandsbåden..? Det er der nok ingen ved sine fulde fem som tror på.
Såvidt jeg har "goklet" mig frem til, forefindes muntjac ikke i Tyskland....... Sååååå, det lugter, det her.

Yes, det var det jeg ville. Fortsat god dag

Mvh.
Johnny Kurt Kristiansen
Kalundborgvej 22.
4540 Fårevejle

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-07-16 00:06

Så vidt jeg ved, kan man se både ulve og muntjacer i Ree Dyrepark på Djursland. Blot en oplysning.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-07-16 00:09

Og skal vi så tillade muntjacer i DK???
Nej. Det vil skabe problemer for resten af dyrelivet, da Muntjacen er næsten altædende - inklusive ådsler, og den slags kan forårsage grimme sygdomme hos de, som spiser kødet - med mindre, naturligvis, at man tester kødet for trikiner.

Og med disse sætninger - vil jeg klappe i.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-07-16 13:19

Tak for svaret Provsten1.
Dejligt at høre fra dig igen - knæk og bræk med fremtidens jagt, samt god sommerferie, hvis du skal holde noget sådant !!

ØV4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-07-16 07:09

Mange tak for poing, kære Øjenvidne4 !

Min vigtigste mission med at deltage for flere år siden, sammen med andre gode jægere var, at få lukket munden på den løgnhals fra det øst/midtjyske område ! Og det er åbenbart lykkedes, så dermed er min del slut - men mon ikke der kommer et lille pip i ny og næ !!

De venligste hilsner til alle gode kræfter på kandu.
Provsten1