/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Stenøkser
Fra : svendgiversen
Vist : 364 gange
121 point
Dato : 05-07-16 21:50

Jeg så lige på TV at én nær Viborg, hvor jeg også kommer fra
havde fået over 100.000 kr. i findeløn for to stenøkser.

Selv har jeg også to stenøkser, som min far fandt for næsten 100 år siden.

Den mindste er udhugget men u slebet fra den ældre stenalder og 13 cm lang.
Den største er vandslebet og 16 cm lang, så nok fra den yngre stenalder?

De er så ikke så store som dem den nye stensamler fik i findeløn,
og ens afdøde far kan vel ikke få findeløn 100 år efter.
Men hvad er de mon værd??

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 131 point
Dato : 05-07-16 22:03

Få dem vurderet, så finder du af det

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-16 22:55

?

Hvorfor først nu - Danefæ er til alles gode.
Eller gør som dem der fandt Guld og ikke kunne sælge det = smelt skidtet om - svært med en stenøkse, men find en tysker der længes til DK.. eller sælg dem en bunker = kontant ved afhentning.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=tv+tysker+bunkerne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-16 11:20

Min kone mener at have set stenøkser udbudt på auktion i TV til ca. 3000 kr.
Det vil jeg ikke sælge for, det er jo minder fra min far og hans sandjords gård.

Min bror kommer i dag og hans kammerat har arbejdet rundt om i verden,
mest i Afrika og Asien, og har samlet på stenøkser der, i flere lande.

Jeg vil næsten tro at han har flere større end den der nu er fundet,
ifølge meddelelse på TV Danmarks største og måske også verdens største?
Via min bror vil jeg finde ud af om Vagn har én der er større...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-16 12:49

Ifølge min bror er ingen af hans kammerat Vagn´s stenøkser en halv meter.

Men ellers kan vi anbefale noget knapt så gammelt,
vi var i går på Unewatt Landsmuseum øst For Flensborg,
noget vi kan anbefale, en fødselsdags gave til min bror, og besøget værd.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-07-16 11:42

Tak for svaret ans.