/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hjælp med regnestykke - isolere x
Fra : PeterPeter
Vist : 475 gange
35 point
Dato : 05-07-16 00:07

A•X=(A•X)+B

A og B er konstante.
Hvordan isolerer jeg X ???

Nogen der kan hjælpe ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-07-16 00:22

Resultatet må være B

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 05-07-16 08:36

Nej Nej...

Jeg vil gerne have X isoleret og beskrevet som et udtryk af A og B

Jeg kan bare ikke finde ud af det !!!

Kan godt dividere med A på begge sider ->

A•X=(A•X)+B <>
X=((A•X) + B ) / A

Men så har jeg stadig noget X på højre siden !!!

Nogen der kan hjælpe mig ???

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 05-07-16 09:46

Hvis den ligning skal gå op er A, B og/eller X lig med nul, og X kan ikke isoleres.
/Janus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-16 16:42

B er lig nul eller A og/eller X er uendelig. Ikke nogen seriøs opgave eller galt skrevet af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-16 16:43

Du trækker såmænd A * X fra på begge sider. Så står tilbage 0 = B

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 35 point
Dato : 05-07-16 16:48

Der er to muligheder.

Enten har du fået stillet denne tossede ligning som en opgave, eller du har selv dannet den for at finde svar på noget fysisk. Hvis det sidste er tilfældet, har du opstillet den dårligt.

Tilbage til løsningen:

Ligninger skal ikke gå op, som Janusn skriver.

Ligninger er det, der også kaldes åbne udsagn. Det vil sige to udtryk med et lighedstegn imellem, hvor en eller flere "ubekendte" indgår. At løse en ligning vil sige at undersøge om der overhovedet er nogle værdier af den ubekendte for hvilke udsagnet er sandt. Og hvis der er det så finde dem alle.

Man kan ikke bare begynde at regne, som du gør. Slet ikke hvis man giver sig til at dividere med en størrelse som kunne være nul.

Bare ved at se på ligningen, er det klart at udsagnet kun kan være sandt for B lig nul

Hvis B er nul er der løsninger . Løsningsrummet er da alle værdier af x. Uanset hvad A og x er vil vil A*x være lig A*x. Også hvis en af dem er nul.

Løsningen kan da ikke på fornuftig måde udtrykkes ved A og B.

Hvis du absolut vil kan du skrive X= A+B hvor A kan antage alle værdier og B kun kan være nul.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-07-16 17:47

Hov transor - der er intet belæg for at skrive X = A + B uanset værdien af B.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-16 20:19
Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-16 11:02

Hej pallbhansen.
Du har på en måde ret.

Det har dog været gængs når man har et løsningsrum ,der er mere end et par diskete værdier at skrive det på en parameterform.
Der kunne mere korrekt være skrevet

For B#0 ingen løsninger

For B=0 x= t hvor -~< t < ~

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 06-07-16 23:16

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-16 20:05
hvis vi nu bare skriver: ax =ax +b, kan du så bedre overskue det Peter?

Jeg er kun 3-4 gange i løbet af 12-14 år blevet udelukket fra at kunne svare på spørgsmål,
og det var meget mere alvorlige problemstillinger end denne sikkert forkert skrevne ligning?.

Hver gang har andre hjælpsomme kandu brugere overbevist spørgeren om
det forkerte i at udelukke mig. Håber også det sker denne gang??

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-07-16 08:43

Tak for jeres svar.

Jeg har nu lavet om i mine beregninger efter jeres gode svar.

I får et link senere.

Tak