/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjernvarme - varmt brugsvand
Fra : ks9000
Vist : 255 gange
200 point
Dato : 27-06-16 09:53

Jeg er ny mht. brug af fjernvarme, og står snart for at skulle skifte min varmtvandsbeholder.

Skal jeg vælge ny varmtvandsbeholder (forrådsbeholder) eller varmeveksler?

Hvad er fordel/ulempe ved den ene type frem for den anden?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-06-16 10:23

Du skal have en lille varmeveksler.

Men en lille varmeveksler, har du ikke xx antal liter vand stående. Vandet bliver koldt over tid, og skal holdes varmt hele tiden.

Varmeveksleren er så effektiv at du har varmt vand, stort set med det samme.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-06-16 10:58

Helt enig og så fylder den heller ikke så meget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-16 11:01

Jeg ville også vælge varmeveksler

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-16 11:10

Varmeveksler! Men hvis du bor et sted med kalk i vandet, skal du sørge for at vandet ikke bliver varmet op over 55 grader. Det skulle sikre dig mod kalkafsætning. Til gengæld bør du ikke komme under 52 grader, for så har du risiko for legionellabakterier i systemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-16 12:47

Jeg er ikke helt enig med pbp-et
Man kan godt gå op til 60 ° , før der kommer rigtig gang i kalkudfældningen. totalt uden kalkudfældning kan man fog ikke opnå ved opvarmning, men under 60° spiller den i praksis ingen særlig rolle, når der er normalt vantryk.
I bruser og udløb,hvor trykket falder vil de altid komme kalk, men her er det jo til at fjerne.

Det er lidt en smagssag om man vil have beholder eller varmeveksler. Hvis man ikke har konstant omløb, og en lang stikledning, kan forsinkelsen med en varmeveksler godt blive lang. Varmetabet fra en moderne isoleret beholder er minnimalt.
Varmetabet ved dobbelt varmtvandtrør og cirkulationspumpe, kan være meget større. Til gengæld får man så ikke vandspild ved at skulle lade hane løbe længe inden der kommer varmt vand frem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-16 13:14

Temperaturen har jeg fra garantibetingelserne på vores seneste fjernvarmeunit; selv har jeg ikke gennemført undersøgelser. Der skal næppe regnes med mærkbar reaktionstid på en veksler, det bliver den ucirkulerede rørlængde, der bestemmer hvor hurtigt der kommer varmt vand, og det uanset om man har veksler eller varmtvandsbeholder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-16 20:00

En varmeveksler varmer kun det vand op som du bruger og den løber aldrig tør for varmt vand.
Desuden fylder den ikke ret meget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-16 16:32

Hvis man som jeg har en meget lang stikledning, vil det vare længe inden der er varmt vand fremme ved varmeveksleren.
Man kunne selvfølgelig lade fjernvarmevandet løbe konstant gennem varmeveksleren uden at køle det. Men det skal man så betale for idet vi foruden varmeforbrug pålægges en eksta afgift for dårlig afkøling.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-06-16 16:40

=>transor: der løber vel også varmt vand til radiatorerne?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-16 17:42

Der er på nye anlæg termostatregulering på det varme vand, så der bliver kun lukket op for fjernvarmetilførslen i det omfang, der er behov.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-16 18:53

Citat
Hvis man som jeg har en meget lang stikledning, vil det vare længe inden der er varmt vand fremme ved varmeveksleren.

Hvis den stikledning er så lang som du siger transor, så har selskabet vist snydt dig. Der bør være omløb tæt på, så det hede vand kan udnyttes straks.

Men udover transors uheldige forsyning, så mener jeg, en veksler er at foretrække.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-16 16:06

Min forsyning har fjernet omløbet for at spare

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-16 16:07

Selv om der er radiatorer , er der ikke varmt vand til dem om sommeren.