/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Træstup
Fra : mig-selv
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 23-06-16 18:37

Står og skal have fjernet et par små træer, men hvordan forhindrer jeg at de sætter nye skud.
Har før savet et træ ned hvor det slog sideskud - og nu skal det have turen igen.
Rodfræsning er for dyrt, og jeg orker ikke at skulle grave roden op.
Gode råd? jeg har tænkt mig at flække stuppen med en økse, og så lave et højbed ovenpå - men virker det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-06-16 18:40

Nåehhh det var en træstub du mente. Hyld (hvis det er sådan en) er nogle stride bananer at udrydde. Et par kobbersøm ned i roden plejer at være effektivt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 18:55

Eddike syre er den bedste og mest økologiske måde at bekæmpe dem på,
du hælder bare lidt, ikke for fortyndet eddike syre, mindst 20 %, på de nye skud.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 18:59

Du laver et frisk snit, og pensler kanten 2 cm ind hele vejen rundt med Roundup.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-06-16 19:02

Den med sømmet er meget kendt, men har vist ikke den store virkning trods alt, når man Googler på det er der ingen der rigtig har haft held med at slå et træ ihjel.
Citat
mindst 20 %, på de nye skud.

Det var sikkert en god ide

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-06-16 19:05

Citat
Du laver et frisk snit, og pensler kanten 2 cm ind hele vejen rundt med Roundup.

Tror jeg har brugt 1 Liter på samtlige træer og ukrudt, uden den mindste virkning, de står der stadig og vokser som bare dén - mener træerne er El, de vokser som ukrudt og flere meter på en sommer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 19:12

Så er det noget tynd pis, du bruger. Smurt på den måde dræber Roundup alt!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 20:00

Brug ikke Round Up, det burde forbydes.

Engang sprøjtede man vandløb med, vist DDT, for at udrydde myg/moskitoer,
og så døde svalerne, der på naturlig vis holdt myggene nede.

DDT er nu forbudt, og om få år sker det også, med nye erkendelser, for Round Up.

Eddike syre er derimod et helt naturligt, miljørigtigt, produkt,
til bekæmpelse af uønsket plantevækst.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 20:10
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 20:30
Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-16 20:44

Et par naboer med spader, en varm Weber og et par sixpacks kan nok klare den sag.

En gartner fortalte mig at man ikke behøver at fræse helt til bunds, bliver den dækket med 10 cm jord rådner den, men syrenbuske sender gevaldigt lange løbere ud

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-06-16 20:44

Citat
Så er det noget tynd pis, du bruger

Træerne fik rent og gennem flere år (har dem som skrevet stadig) og ukrudtet 1:2 det eneste der visnede var et par Thuja buske der må have fået lidt ´støv´ på sig.
Haven blev sprøjtet for ukrudt og jeg ventede mig en gul-vissen have = intet skete.
Dengang troede jeg at de havde fuppet mig XLByg/ og det gør jeg stadig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-16 20:46

Og hvorfor risikere at ødelægge vort drikkevand med Roundup,
når vi lige så godt kan bruge eddikesyre, der nedbrydes naturligt i naturen?

Vor heks er blevet tør igen, god St. Hans aften...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-06-16 20:47

Citat
bliver den dækket med 10 cm jord rådner den,

Også hvad jeg kan læse mig til - derfor jeg vil prøve at lave et højbed oven på stupperne.

Citat
Du laver et frisk snit, og pensler kanten 2 cm

Havde nogle store træer, hvor jeg skrællede barken af, og de gik ud sommeren efter.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 20:54

mig-selv
Det har de så også, altså fuppet dig.
Sådan noget købes koncentreret hos korn og foderstofferen, så man selv kan blande styrken til de forskellige formål.
Ja, jeg er i trodsalderen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-06-16 22:31

Tag en smut på youtube
https://youtu.be/bqnvKRfc8bM

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-06-16 12:30

Klippet har jeg set og tænkt på at bruge, men er lidt i tvivl om det er lovligt? afbrænding af have affald eller er det mon bare en have grillning.

Tror bare de får en ´plante´ kasse over sig, det er vist det nemmeste.

Har forresten en stub fra et Lærke træ, og den ser ud som ny trods den har 15 år på bagen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-16 18:45

"Har forresten en stub fra et Lærke træ, og den ser ud som ny trods den har 15 år på bagen. "

Den overlever nok dig
En slags retro, førhen var det meget brugt at folk savede træet over et godt stykke oppe og anbragte et solur eller fuglebad, og endda en plade til havebord.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-06-16 18:57

Citat
Den overlever nok dig

Tror jeg også.

Men tak for gode råd, som bliver afprøvet

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 24-06-16 21:39

Citat
Gode råd? jeg har tænkt mig at flække stuppen med en økse, og så lave et højbed ovenpå - men virker det.

Det bliver løsningen + andre gode råd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-06-16 21:41

Og især i disse kandu tider
Citat
bliver den dækket med 10 cm jord rådner den,

Det bliver løsningen + andre gode råd.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-06-16 21:59

Du kan bre lige sige til, så skal jeg komme forbi og pensle med roundup

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-06-16 22:01

Og så hedder det "træstub" med "b" til sidst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-16 21:27

Citat
Og så hedder det "træstub" med "b" til sidst.

Hvad kalder man så en pis-myre, meningen var kendt - i disse tider hvor alle skriver som man taler.
æv bæv og Ellemann