/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Er din mail sikker
Fra : mig-selv
Vist : 369 gange
10 point
Dato : 14-06-16 19:45

På denne side kan du se om din mail er ´lækket´ til andre sider
https://haveibeenpwned.com/

Kandu er på listen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-06-16 20:18

Interessant side...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-06-16 20:36

Så kan man selv oplyse sin Email adresse så den kan "habse den

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-16 21:20
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 21:44

Citat
Så kan man selv oplyse sin Email adresse så den kan "habse den

OGSÅ min første tanke, så jeg smed service@kandu.dk ind og der var noget med knap 10000 mails/ ofre eller hvordan den skal opfattes, det er dog et par år siden.
Men tvivler på det går ´helt´ galt med mindre der oplyses koder til mails - Google mail opfanger som regel spam osv.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-16 22:35

Kommer lige med denne
https://www.cert.dk/nyheder/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 23:26

Citat
Kommer lige med denne
https://www.cert.dk/nyheder/

Godt jeg har en LÅS på dørene - pc/ bilnøgler? er/kan være utætte som i en sunket skude der skal gembruges i andet land - men igen, hvem tænker på sikkerhed på pc / MOBILOS
Bare det at læse om Win10 der skal have flere hundrede udgående ´samtaler´ pr døgn/dag er trods alt en for meget, men HVAD skal alle de oplysninger dog bruges til = bortset fra markedsføring og HOVSA? der røg min beliggenhed/adresse ind på Googles søgemaskine og foreslår at jeg handler lokalt OSV = SKAM JER, men uundgåeligt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-06-16 00:46
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-16 07:14

Nu er det sådan at ALLE e-mail adresser som ligger og 'flyder' på div. offentligt tilgængelige websider bliver høstet af BOT's. Kandu's e-mail er skrevet ind i teksten bl.a. her: http://kandu.dk/contact.aspx
..så selvfølgelig kan denne findes på: https://haveibeenpwned.com

Det er der intet opsigtsvækkende i. Sådan vil det gå ALLE som oplyser deres e-mail i offentlige fora eller på andre hjemmesider. Undtagelsen er; hvis man oplyser sin e-mail adresse på en HTTPS (SSL krypteret) side ifbm. udfyldning af en formular ved bestilling/køb/betaling af ydelser eller spørgeskemaer. Dise oplysninger kan ikke høstet af BOT'er. Her problemet om man kan stole på, at modtageren IKKE giver adressen videre til 3.part. (Dvs. sælger den eller ligefrem får hacket informationen af kriminelle).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-16 07:20

Ps. Læs her om at høste e-mail adresser: https://en.wikipedia.org/wiki/Email_address_harvesting

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-16 22:28

Citat
. Sådan vil det gå ALLE som oplyser deres e-mail i offentlige fora eller på andre hjemmesider. Undtagelsen er; hvis man oplyser sin e-mail adresse på en HTTPS (SSL krypteret)

Selv ´krypterede´ sider kan der lægges ? mallware ind på - det er bare ikke for den almindelige bruge? - så skal man have kontakter til USSR/Kina/Korea, de er særdeles gode til den slags.

Selv brugte jeg et program i gamle dage / navnet får i ikke, men det kunne ´udtrække´ samtlige oplysninger om brugere på IKKE krypterede sider.
Men heldigvis er ´siderne´ efter hånden altid beskyttet mod den slags angreb / i DDOS
https://www.cloudflare.com/overview/

Kandu og frem og tilbage knapper...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-16 08:20

mig-selv -> Pas nu på du og andre ikke blander æbler og pærer sammen.

Krypterede sider kan ikke læses uden nøgle. (brugernavn/password). Dermed i e-mail adresser på disse sider ikke høstes af BOT'er.

Malware kanspredes fra krypterede sider/filer. Dvs. brugeren kan inficeres med f.eks. en trojaner. Denne kan så hente/sende oplysninger om brugerens kontaktoplysninger videre til malware administratoren. Ligeledes kan krypterede sider hackes udefra eller rettere serveren kan. Dermed kan der hentes oplysninger i den krypterede sides bagvedliggende database eller der kan indskydes et 'mellemmand' program som lytter med på kommunikationen mellem server og klient. De fleste sikre sider er dog ofte godt beskyttet ud over antivirus program med både firewall og proxy, så udgående illegal trafik forholdsvis nemt opdages/spærres/forhindres.

Intet i ovenstående kan man som bruger sikre sig imod. Det man selv kan tage hånd om er; ikke at lægge sine e-mail adresser offentlig til skue. Hverken på egen eller andres hjemmesider.

Ps. Det er fuld lovligt at høste e-mail adresser fra ikke krypterede sider. Man må endda dele dem med andre hvis de offentligt tilgængelige, men det er ulovligt at sælge dem eller udlevere dem sammen med oplysninger som kan føre til identifikation af indehaveren. (Persondataloven).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-06-16 21:29

Citat
Intet i ovenstående kan man som bruger sikre sig imod. Det man selv kan tage hånd om er; ikke at lægge sine e-mail adresser offentlig til skue. Hverken på egen eller andres hjemmesider.

Ps. Det er fuld lovligt at høste e-mail adresser fra ikke krypterede sider. Man må endda dele dem med andre hvis de offentligt tilgængelige, men det er ulovligt at sælge dem eller udlevere dem sammen med oplysninger som kan føre til identifikation af indehaveren. (Persondataloven).

Enig, men stadig træls at man/andre kan ´høste´ mail adresser osv - da de jo kan anvendes til både det ene og andet.
Og så,
Citat
Malware kanspredes fra krypterede sider/filer. Dvs. brugeren kan inficeres med f.eks. en trojaner. Denne kan så hente/sende oplysninger om brugerens kontaktoplysninger videre til malware

Og det er nok det sidste mennesker tænker på - alt skal jo hedde noget med virus/ mallware er snart værre - i mine øjne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-16 19:48

mig-selv -> Hoax-, Bloat-, Mal- og Spyware er slemt nok, men Ransomware er ondest
Iøvrigt vil jeg betegne alt i den boldgade som VIRUS.
Selvom definitionen på ægte virus er: Det smitter !
</MOLOKYLE>