/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsslåmaskine
Fra : pepsimax
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 14-06-16 17:41

Hej

Jeg skal have en ny græsslåmaskine

Den skal kunne

Selvkørende
Bio klip
Opsamling

Hvilken skal jeg købe og hvorfor

mvh

pepsimax

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 17:46

stor/lille have.
Jeg ville være tilfreds hvis motoren er en B&S

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 14-06-16 17:57

U P S

haven er på ca. 1.000 kvadratmeter

og den skal kører på benzin

mvh

pepsimax

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 18:22

Som skrevet er jeg godt tilfreds med B&S motorer, har både klipper og fræser og de starter med det samme.
Techum har jeg kun dårlige erfaringer med, de kan være meget svære at starte, især efter vinter.
Jeg ville købe en billig fra et byggemarkede, de er til at betale sig fra hvis de går i stykker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-16 19:15

En B og S motor er noget af det mest forureninge der kendes, meget værre end din bil.

Selv har vi en batteri drevet Bosch El klipper, og da vi har solceller, gratis opladning.

Så tænk lidt på miljøet, køb aldrig B&S.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 14-06-16 20:48

Vi har en Einhell med B&S motor som denne og er pænt tilfreds udover, at den er lidt tung at danse med, hvis man harmange ting/planter, som der skal køres rundt om, men det kan vist ikke undgås med selvkørende plæneklippere: http://www.tilbudonline.dk/tilbud/tilbud.asp?Artid=1389863

Vores tidligere Stiga havde også en B&S motor og det var kun fordi resten af plæneklipperen var gennemtæret af rust, at vi fik en ny.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 14-06-16 20:51

Har selv en partner med en Honda motor, billig i reservedel, har nu haft den i 3 år, og starter ved første ryk hver år uden at benzinen har været tømt(anbefales) min kan både køre selv - samle op - bio klippe - og sidekaste igen pumpe inden start men choker.

Den bedste motor på marked (siger motor centeret) kostede ca. 2500kr hos Bilka som købt på udsalg i August måned.

//Prosat

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-16 20:58

Citat
En B og S motor er noget af det mest forureninge der kendes, meget værre end din bil.

Øhh... det er vist en sandhed med modifikationer. Forurening har trods alt noget med mængde af brændstof at gøre.
Omtalte plæne, vil han kunne slå på højst een time. Med en B&S motor, vil det kunne gøres med een liter benzin.
Kører du een time i en bil, vil du forbruge mellem fire og otte liter brændstof. Bortset fra dette, tror jeg de fleste bruger bilen mere end græsklipperen. (I snit måske 1 time pr. uge).

En Stiga, går man aldrig helt forkert af. Men mærket er underordnet, bare den har B&S motor. Eneste minus de har, efter min mening, er at de nye ikke længere har indstillings skrue, på karburatoren. Men i stedet udstyret men en membran. Den fik vi skiftet, (selvgjort) efter fire år. Kostede 30 kr. Kører så også, som en drøm igen.

Vi havde en Texas fræser årg. 1979. En slåmaskine, der havde stået stille i tre år. Sønnen fik begge dele her i foråret. Begge startede med det samme, efter at have monteret ny startsnor i slåmaskinen. Selvfølgeligt begge med B&S motorer.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 22:43

Citat
Omtalte plæne, vil han kunne slå på højst een time. Med en B&S motor, vil det kunne gøres med een liter benzin.

Det må være med indlagte ´øl-depoter´.

Hvis den er selvkørende tager det vel mere en ½ time - MAX/ med mindre den (personen) lige skal ´køles af´.
Og HONDA - også et godt navn = men temmeligt dyrt og overdrevet efter min mening

Min første var en Klippo, men den havde fejl hver anden gang den skulle slå plæne, samt den kunne ikke justeres ret meget i slå/græs højde og den havde besvær hvert forår med første klipning.
Og siden har jeg haft et par Techum - som ALTID var svære at starte - nu har jeg kun B&S motorere og de starter første gang - sommer eller vinter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 22:50
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-16 23:28

Citat
Hvis den er selvkørende tager det vel mere en ½ time - MAX/ med mindre den (personen) lige skal ´køles af´.

Jeg overdriver jo aldrig. Vores plæne er på ca. 750 kvm. Det klares på ca. 20 min. Stiga 5 hk. med træk. Opsamler, som tømmes i plastik sække.

Omtalte maskine som sønnen fik, havde stået sommer og vinter, under et halvtag. Jeg sagde til ham, han nok skulle have svinghjulet renset. (Tænding). Men den gik med det samme.

Hvis jeg må, lidt uden for spørgsmålet. Tak. Når vi snakker forurening, forstår jeg simpelthen ikke, det stadigvæk er lovlig med traktortræk. Her vælter uforbrændt olie, og andre "gode" sager ud i luften. Det er forurening, der vil noget.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 23:36

NB, den med BIO klip, har jeg/ maskinerne aldrig fundet ud af og slet ikke hvis du alligevel vil have en ´opsamler´ bag ved.
Maskinerne smider/ lægger trods alt en lille græsklat/ kokasse som man skal fjerne på den ene eller anden måde - med mindre det er næsten tørlagt plæne, så virker det hos mig.

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 14-06-16 23:47

Der skal være opsamler på

Fordi. Jeg nogle gange "glemmer" at slå den

Undskyld men hvad er en b&s motor

Pepsimax

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-06-16 06:59

B&S er et mærke på en motor og som bliver brugt at mange forskellige producenter af plæneklipper.

Selv har jeg også været til b&s motorer, men har de sidste 4 år haft Honda motorer

Valget stod til sidst i mellem disse mærker klippo og stiga til mine folk her ende det med at vi valgte stiga proffosonel. Svanemærket og P0 certificeret og det har vi været glade for.

Har tidligere haft maskiner med opsamler og synes de bliver "meget" tunge at arbejde med i forhold til multiklip og er højere så når man skal ind og rundt om træerne med det er jo en smagssag. Er græsset meget højt bør man slå det af 2 gange og være tørt,

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-06-16 09:28

Citat
Selv har vi en batteri drevet Bosch El klipper, og da vi har solceller, gratis opladning.

Det tager for lang tid hvis plænen er stor.
En el-klipper er mægtig nem og behagelig at bruge, men det tager noget længere tid.

Dette er faktisk ikke så tosset. Jeg var engang ansat på så'n noget pensionistservice, hvor vi slog græs for pensionister. Når jeg kom ud til en græsplæne med nedfaldne blade, hvor der ikke var fine bede rundt om plænen, så startede jeg med at tage kanten rundt, og så slå en stribe ned midt gennem græsplænen, så slog jeg fra midten og ud mod kanten. Det kræver så, at der er et godt sideudkast

Citat
Og for den dovne:

https://www.youtube.com/watch?v=_EoeHT0V5iE

[Kedeligt] Indsæt dit citat her

Citat
Undskyld men hvad er en b&s motor

Briggs og Stratton.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-06-16 10:21

I 1991 købte jeg en Honda med bagudkast - 3500 kr. Meget lille benzinforbrug. Sidste år købte jeg så en Stiga med Hondamotor med kun bilklip på. 3400 kr. Billig i benzin.

Begge klippere får fyldt benzin på før klipning 1/4 ltr til godt 600 kvm. Den første Honda (har den stadig) har samme tændrør i, som fra ny. Har skifte olie på den gamle to gange og aldrig efterfyldt olie. Har brugt den i flere år på stranden om sommeren, ved sæsonstart på camping, nede ved min jolle, når der skulle rydes 100 kvm 1-1/2 m høj bevoksning, andre måtte bruge en buskrydder. Kniven blev skiftet én gang - billig, billig.

Har prøvet forskellige bilklippere. Min erfaring er, at de maskiner der kan klippe med diverse udkast, klippe bioklip dårligt. Den jeg har nu som kun kan bioklippe, klippe virkelig bioklip! Den kan jeg anbefale.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-16 15:42
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-16 16:28

Ja ja, Svend:
Citat
Det viser en opgørelse fra Teknologisk Institut, baseret på tal for 2000.

16 år gammel. Der er trods alt, sket noget i mellem tiden. F.eks. bruger en moderne traktor i dag Ad Blue.
Citat
AdBlue omdanner skadelig NOx fra dit dieselkøretøjs udstødningsgas til uskadeligt kvælstof og vanddamp

Og en nutidens B&S motor, forurener sikkert meget mindre end een 20 år gammel gør. Jeg er næsten sikker på, at det er for at mindske forureningen, at de er begyndt at bruge membran, i karburatoren. (Ingen mulighed, for selv at justere blandingen).

M.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-06-16 18:28

Efter min mening skal du købe en Klippo, som er svensk kvalitet når det er bedst. Aluminium-støbte skjold, som aldrig ruster. Briggs & Stratton motorer, men kan også fås med Honda ditto !
Hvilken model du skal købe, skal du tale med en forhandler om, så får det den bedste service. En anden stor fordel er, at Klippo maskiner, så vidt jeg ved, er udstyret med forhjulstræk, som gør arbejdet meget lettere - du skal blot trykke håndtaget lidt ned, så kan du flytte maskinen legende let ! En stor fordel !!
Lad være med at bruge alm. benzin i alle motordrevne hjælpemidler - det sviner ikke alene omgivelserne, men også motoren !! Brug i stedet Aspen 4 (blå dunk), som er et syntetisk produkt.
(Fås også til 2-takts motorer Aspen 2 Orange dunk.) Bliver aldrig for gammel, som man kender fra alm. benzin, så selv om noget overvintrer i tanken, er der ingen problemer med at starte følgende sæson.
Men som sagt: Lad dig vejlede af en forhandler som har forstand på og værksted til reparationer - de kommer henad vejen for alle maskiner, også Klippo.

ØV4

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 16-06-16 11:03

Et GODT tip: Kig på skjoldets klippebredde på nettet!!!! Man skal ikke købe en, der er for lille til plænens størrelse. Med mindre man har rigtig god tid til at klippe græsset om sommeren :)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-16 13:31
Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 17-06-16 18:33

Hej
Jeg havde den samme ide som dig, men så faldt jeg over et godt tilbud på en robotplæneklipper, og den er jeg meget glad for det skulle jeg ha gjort for flere år siden, det eneste jeg selv skal gøre det er at lige klippe kanten rundt.
NEMT skål

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-06-16 08:01

Du skal tage og se TV2 forbrugermagasin i denne uge de tester plæneklipper