/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ikke surrøget
Fra : svendgiversen
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 14-06-16 12:34

Affødt af en kommentar til et af mine tidligere spørgsmål:

Engang under en firmafest havde kollegaer været i Nord Sverige
og de havde hjembragt noget specielt behandlet/konserveret fisk,
som de serverede og det smagte forfærdeligt.

Men så kom der nogle kollegaer forbi fra Island,
de fik også lov at smage og de sagde det smagte himmelsk.

Nogen der kender denne specielle form for konservering af fisk?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-16 12:36

Er det den svenske Surstrømming du tænker på?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 13:51

?? Stegt fisk i marinade

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-16 14:05
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-16 14:12

Surströmming for begyndere – 10 gode råd

Start med en snaps (gerne OP Anderson) og en øl (gerne en stärköl)
Du skal forberede et stykke brød med smør (du får ikke tid til det, når først dåsen er blevet åbnet)
Du skal huske at åbne dåsen udendørs (eller bliver du mindet om surströmming det efterfølgende år)
Du skal huske at åbne dåsen under vand. (ellers bliver du oversprøjtet på grund af det massive overtryk i dåsen)
Du skal prøve at ignorere lugten (ellers får du det muligvis dårligt)
Du skal ikke lade dig distrahere af de mange fluer, der pludselig kommer flyvende (fluer bider som bekendt ikke)
Du skal ikke lade dig gå på af de øvrige deltagers mishagsytringer (det er deres problem – ikke dit)
Tag en fisk op af dåsen med en gaffel. Da fisken ikke er udbenet, bør du fjerne synlige ben. Fiskekødet fordeles på brødet (se punkt 2) og du er klar.
Nyd fisken og sejren. Du er nu kommet tættere på den svenske folkesjæl.
Slut med en snaps (gerne OP Anderson) og en øl (gerne en stärköl)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-16 14:27

Hov, mangler link http://dssf.se/?p=29

http://samvirke.dk/mad/artikler/stinkende-delikat.html

I Norge
Lutefisk - serveres i Norge
- Fisk i soda-kalk-lud
Retten er også udbredt i Sverige, der hedder den lutfisk. Fremstilles af lufttørrede torsk, som har ligget nogle dage i en kalk-soda-lud. Derefter udblødes fisken fire-fem døgn i ferskvand. Fisken får en gelé agtig konsistens - og den lugter ganske forfærdelig. Spises kogt og serveres som oftest med kogte kartofler, ærtepuré og bacon.

http://www.b.dk/rejseliv/her-er-verdens-maerkeligste-mad

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 15:03

Citat
Hov, mangler link http://dssf.se/?p=29

Du skal prøve at ignorere lugten (ellers får du det muligvis dårligt)

Er det virkelig menneske spise/ delikatesse

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-16 15:40

Sverige kæmper for retten til at bevare en rådden silderet som en national delikatesse.
http://knr.gl/en/node/128190

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-06-16 15:47
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 15:49

Citat
Ledelsen ved Stockholms internationale lufthavn, Arlanda, nedlagde i 2006 forbud mod flyfragt af surstrømming. Det skyldes faren for, at gæringsprocessen skal få boksene til at eksplodere.

Minder mig om flyttemand Olsen der fik sin løn udbetalt i varer - konserves fra WW1 som også sprang i luften og viceværten der blev indlagt med forgiftning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-16 17:07

Foreløbig tak for så mange indlæg om noget af det værste jeg har smagt,

vor jolle var sluppet løs igen og jeg overvejerat lægge Surstrømming ud i bunden af den,
det skal nok holde ubudne båd tyve væk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 17:36

Citat
det skal nok holde ubudne båd tyve væk

Mon ikke det også holder fluer væk, de kan vel også være kræsne.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-16 19:55

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-06-16 19:59

Tak for point

Kommentar
Fra : katekismus