/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ikke mere privat bro
Fra : svendgiversen
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 07-06-16 11:39

Vor lille bro ligger kun 5-600 meter fra en større offentlig bro.

Vi har ikke noget imod at andre bruger den med forsigtighed,
men forleden aften sprang 3 knægte i vandet fra den i timevis,
og så min bad min kone dem om at gå hen til den offentlige bro, der var helt tom.

Så kom moderen til den ene i bil og sagde:
"Der er ikke mere private broer i Danmark".

Noget min nabo desværre har bekræftet,
er ejendomretten nu helt forsvundet på det punkt?

Min kone var år om at få lov til at opføre den første bro,
og da den drev væk med isen, betalte jeg den nye, nuværende bro.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-16 11:54

svendgiversen, det spørger du da kommunen om.

Citat
Min kone var år om at få lov til at opføre den første bro,
og da den drev væk med isen, betalte jeg den nye, nuværende bro.

Den tilladelse havde din samleverske fået, at der måtte oprettes en ny bro?

http://sonderborgkommune.dk/borger/private-bade-og-baadebroer

Kontakt

Vand og Natur
Lille Rådhusgade 7
6400 Sønderborg

Tlf.: 88 72 40 84

Telefontid:
Man – ons kl. 10 - 15
Torsdag kl. 10 - 17
Fredag kl. 10 - 14

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-16 12:44

Det er ifølge min nabo, der kun er her i weekenden,
er det ikke kommunen, der bestemmer,

men noget mere landsdækkende, måske kystdirektoratet?
der meddeler at der ikke længere er private badebroer i Danmark??

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 07-06-16 13:00

Her:

https://www.bolius.dk/maa-boligejere-spaerre-deres-badestrand-af-1738/

Står:
På privatejede strandbredder og kyststrækninger må du kun opholde dig og bade, hvis det i praksis kan foregå mere end 50 meter fra beboelsesbygninger.

/Janus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-16 14:32

svendgiversen, uanset hvem der bestemmer, så kan du ved et opkald til kommunen få at vide, hvem det er der bestemmer over den "private badebro"

Det kan da ikke være rigtigt, at brugerne igen skal bruge tid og penge "telefonopkald" på at besvare dine spørgsmål.

Ring til kommunen og du får et svar på, hvor du skal henvende dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-16 15:00

Vor bro ligger under 30 m fra vort hus, men det pågældende link er fra 2013,
og muligvis erstattet af nyere bestemmelser, som min nabo har fundet via sin smart phone?

Og ans, hjælpsomme kandu brugere bestemmer jo selv om de vil svare,
når min nabo kommer om to-tre dage, vil jeg spørge ham hvor han har oplysningen fra?

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 07-06-16 16:48

Det er stadig gældende i følge "Lov om Naturbeskyttelse" §22 stk. 4
Se den på Retsinformation
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=175785#idd8a31e5c-14c7-4f6d-a9d9-388a41680b4c
/Janus

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-06-16 17:03
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-06-16 18:16

Hmm.
Se nederst på siden
http://danmarksstrandguide.dk/Go-tur.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-06-16 19:51
Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-16 06:35

Du er nød til at kontakte din kommune for at få et svar

Men er der under 50m så vil jeg give dig ret

Ville mene at du skal opsætte skilte med ordenregler

Privat område

Det er tilladt kortvarigt at passere gående

Ophold og fiskeri er ikke tilladt

Støjende adfærd er ikke tilladt

Færdsel sker på eget ansvar

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-06-16 09:10

Især de sidste 2 linier i Katekismus' link kan have interesse for svendgiversen.

http://www.juraeksperten.dk/egen_badebro.html

Citat
De nye regler gælder ikke for de tilladelser, der er givet efter den gamle bekendtgørelse.

Så svendgiversen, du må finde den gamle tilladelse frem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-16 09:41

Der er advarselsskilt på broen:

"Privat bro
Benyttelse på eget ansvar"

Det står også på tysk og så er der et overstreget billede af en udspringer.

Vi har tidligere haft et mere restriktivt skilt med:
Uvedkommende ingen adgang.

Det kan vi så ikke opretholde, men måske stadig Privat Bro?
Afventer min nabos tidligere dementi af dette...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-06-16 09:44
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-16 14:45

Naboen med budskabet "Ikke mere private broer" har byggesjusk i sit hus, der skal renoveres,
så han kommer her ikke foreløbig,

og er den værste af drengene, ham med den forsvarende mor
faldet ned og slået sig et andet sted, Nemesis,
og vi er ikke mere generet af uønskede badegæster.

Så jeg lukker snart dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-16 16:53

svendgiversen, du skal da ikke lukke spørgsmålet før du har fået et konkret svar

Citat
Naboen med budskabet "Ikke mere private broer" har byggesjusk i sit hus, der skal renoveres,
så han kommer her ikke foreløbig,

og er den værste af drengene, ham med den forsvarende mor
faldet ned og slået sig et andet sted, Nemesis,
og vi er ikke mere generet af uønskede badegæster.

Så jeg lukker snart dette spørgsmål.

Har du selv kontaktet

Vand og Natur
Lille Rådhusgade 7
6400 Sønderborg

Tlf.: 88 72 40 84

Telefontid:
Man – ons kl. 10 - 15
Torsdag kl. 10 - 17
Fredag kl. 10 - 14

http://www.kandu.dk/spg176321.aspx#2016138

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-06-16 16:58

Citat
Der er advarselsskilt på broen:

"Privat bro
Benyttelse på eget ansvar"

Du har jo selv givet andre ret til at benytte din bro, med teksten = Benyttelse på eget ansvar

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-16 17:02

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-06-16 21:32

Send da en pæn forespørgsel på mail, det kunne da være interessant at kende Sønderborgs holdning.
Det bliver sikkert ikke sidste gang i står i situationen.

http://portal.svendborg.dk/dagsordener/Udvalget%20for%20Miljø%20og%20Teknik%20(Åben)/2008/08-12-2008/Referat%20(Åben)/15.07%20Bilag%20Bilag%207%20%20Offentlighedens%20adgang.pdf

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-06-16 05:57

Det var så lidt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-16 15:36

Ikke mange ser dette, men nogle har købt points efter min lukning.

Jeg har nu ringet til Sønderborg Kommune,
hende jeg først fik fat på vidste ikke meget og spurgte en kollega,
svaret var nogenlunde som det jeg accepterede fra rotw:

Kort varigt ophold er tilladt
Støjende adfærd er ikke tilladt
Færdsel sker på eget ansvar

Udspring, som det drengene gjorde gentagne gange, er selvfølgelig heller ikke tilladt.

Omkring Privat Bro ville en ekspert ringe tilbage, det gjorde hun ikke, endnu...

Og når jeg lukkede så hurtigt,
jeg hørte at andre der har været udsat for langt mere chikane end os.

Kort efter at vi sidste år viste de samme knægte væk fra vor private bro,
var vor jolle sluppet løs og lå og hakkede op mod stensætningen.

Jeg vil så ikke diskutere yderligere om den formodede chikane her på kandu,
men ved at andre har haft det meget værre end os.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-16 16:51

Min kone og hendes nu afdøde mand søgte i februar 1998,
ikke den daværende Gråsten kommune, men Kystinspektoratet,
om tilladelse til at opføre en bro.

Tilladelsen blev givet allerede 27 maj 1998, men det varede et år mere før alt var på plads,
bl. a. skulle der stilles bank konti garanti.

Sjovt nok står der i tilladelsen:
Broen må kun benyttes som bade og badebro af ejeren og dennes husstand.

Ikke lige hvad der fremgår af nyere udsagn om offentlig bro,
og den nuværende Sønderborg Kommune, som jeg skal ringe til,
har så slet ikke været indblandet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-16 10:47

Ikke mange ser dette, men:

Vi var væk i weekenden og jollen var igen sluppet løs,
og lå hundrede meter ude på vej til Tyskland,
men to af de tre knægte har tilsyneladende fortrudt og fik den ind igen.

Vi var ikke hjemme, men det var min kones børnebørn, der så bjergningen,
og en nabo talte med de to drenge.

En anden nabo synes vi skal melde det til politiet?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-16 11:22

Citat
En anden nabo synes vi skal melde det til politiet?

Hmmm, drengene fortrød tilsyneladende deres ugerning, og fik bjerget båden igen, og en nabo talte med drengene.

På den baggrund ville jeg afvente og se, om der sker mere.

Snak med evt. andre naboer om det skete, så flere er obs hvis der sker mere.

At drengene selv bjerger båden tyder jo på, at de godt ved, at de gjorde noget dumt, og når en nabo har talt med dem, så ved de også, at der bliver holdt øje med dem.