/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lungebetændelse?
Fra : Birgitta
Vist : 575 gange
200 point
Dato : 04-06-16 15:18

Efter en tur i svømmehallen i september -15 og en meget kold våd tur hjem, blev jeg syg. Høj feber og hoste og hovedpine. Feberen og hovedpinen forsvandt efter nogle dage, men hoste og smerter blev ved = læge, trods min lægeskræk. Jeg fik konstateret lungbetændelse og fik recept på penicillin til 10 dage.

Jeg blev nogenlunde rask, men hosten blev ved. Alle jeg talte med, sagde at hosten godt kunne fortsætte længe efter en lungebetændelse. Så jeg led i stilhed hele efteråret og vinteren.

I februar 16 gik jeg til læge igen. Lungebetændelse igen. Denne gang fik jeg "clarithromycin" til 8 dage...
Igen blev jeg næsten rask, men hosten blev ved.

I april 16 gik jeg til læge igen . Og igen kunne han konstatere lungebetændelse, Så fik jeg igen penicillin ligesom første gang. Og jeg fik det ok, men kort tid efter sidste pille blev jeg syg igen. Og i maj gik jeg så til læge igen.. Og fik så Clarithromycin igen.......
Og her er jeg så nu. Den fjerde kur sluttede d. 25 maj. Og jeg kan mærke at hoste og smerter allerede er på vej tilbage... Så må jeg nok snart til læge og have en 5. omgang antibiotika..

Hvad skal jeg gøre? Jeg tror at jeg fik legionella i svømmehallen i september.
Men lægen vil ikke høre på mig. (Måske fordi legionella er indberetningspligtig?)

Jeg har ellers ikke haft lungebetændelse siden jeg var under et år. Ingen andre lungeproblemer. Og jeg lever sundt og aktivt....... når jeg er rask..... Nu tilbringer jeg det meste af min til i total udmattelse på sofaen, hvor jeg drikker danskvand og spiser flødeis... Og ikke orker meget mere...

Orker slet ikke at tage debatten med lægen når jeg føler mig så syg.. Heldigvis er han indtil nu gået med til at jeg får taget infektionstal, CPR, i stedet for temperatur..
Og CPR ligger på 75-150. Det skulle gerne være under 5...

Er der nogen, der har prøvet det med en lungebetændelse, der ikke er til at slippe af med? Som dukker op igen og igen og igen? ---jeg er ikke-ryger og drikker kun ved særlige lejligheder.

Eller er er nogen, der kender gode debatsider, hvor man kan udveksle erfaringer om sygdomme?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 04-06-16 16:58

prøv her!

www.hypokonder.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-16 17:55

..
Har du flere gode sider? Den der var desværre lukket på grund af sygdom..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-06-16 18:08

Normalt får man en anden form for Pencilin, når det første ikke virker.
Prøv at kontakte Lungeforeningen, der er også et forum.
https://www.lunge.dk/raadgivning

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-06-16 18:39

har lægen testet for legionella? Der skal nemlig en anden medicin til legionella lungebetændelse
end til andre lungebetændelser. Hvis han ikke vil teste for legionella og det bliver ved, så må du forlange en henvisning til lungemedicinsk ambulatorium/afd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-16 19:20

Birgitta, du skal da få din læge til at sende dig til videre undersøgelser.
Lungebetændelse så mange gange i løbet af så kort tid, tyder på at noget andet er galt.
Husk på, at jo mere antibiotika du får, så nedbryder det dit immunforsvar.

Du skal have dine lunger undersøgt samt din læge må få taget nogle flere blodprøver, så det kan konstateres, hvorfor dit CRP er forhøjet.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/undersoegelser/blod-og-urinproever/crp-hvad-er-det/

Jeg kender ikke selv til dit sygdomsforløb, men min nabo har/havde det på næsten samme måde. Det viste sig, at hun havde vand i lungerne, så nu er behandlingen ændret.
Det er meget vigtigt at blive behandlet for det man fejler, og det er ikke altid lægen, der kan afgøre det alene.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-06-16 20:18

Hvis jeg var dig ville jeg få en henvisning til en lungeklinik asp.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-16 23:01

Jeg er så træt. Og jeg er ikke særlig mobil. Så jeg kan slet ikke overskue at "blive sendt" til diverse undersøgelser. Der er ikke taget andre blodprøver end de små prik i fingrene for at måle infektionstallet..

Hele mit liv går ud på, at lufte min hund og slæbe danskvand og frugt hjem fra butikkerne... Og ligge på sofaen...

Skytten49,
Jeg forsøgte at nævne legionella overfor lægen da jeg kom første gang, fordi det kom så pludselig efter en svømmetur i en gammel svømmehal...
Men han afbrød mig. Ville ikke lytte. Og jeg orker ikke at diskutere med en læge, der ikke vil lytte.

Nogen der ved om man kan se, om der har været udbrud af legoinella f.eks i en svømmehal? Sygdommen skal nemlig indberettes. Og det kan faktisk være årsagen til at lægen ikke vil bruge tid på at teste. Det kræver ekstra arbejde....... Hvis jeg kunne dokumentere et udbrud af legionella i den svømmehal, så ville jeg måske få mod til at nævne det for lægen igen..

Jeg forsøger at holde mig rask nok til at indlæggelse ikke kommer på tale. Jeg ved ikke, hvor jeg skulle gøre af min gamle hund imens...

Men jeg frygter at det vil komme på tale... Legionella kan vist være svært at klare hjemme... Jeg er dog grundlæggende fysisk sund, så jeg vil kæmpe så længe jeg kan...

Answer, jeg tror at det er forkert antibiotika, der er årsag til tilbagefaldene. Ikke at der er "noget andet" galt... Jeg har været fuldstændig rask, hvad lungerne angår lige til den første lungebetændelse.. Mit CRP er nok forhøjet fordi lungebetændelsen vender tilbage efter medicineringen. En af gangene fik jeg taget CRP lige efter jeg var færdig med pillerne. Da var CRP 5. 3 uger senere var jeg syg igen. CRPvar 85.

De to typer antibiotika som lægen har givet mig hver to gange, virker. Jeg bliver rask, så længe jeg tager pillerne. Men bliver hurtigt efter syg igen bagefter.
Legionella formerer sig inde i mogle celler, makrofager, i lungerne. Penicillinen slår kun de "løse" bakterier ihjel. Ikke dem inde i makrofagerne.. De kommer først ud, når der ikke er mere penicillin i kroppen..

Det er svært for mig at overskue noget som helst... Så mine svar er nok lidt rodede... Jeg vender tilbage i morgen når jeg forhåbentlig har fået sovet lidt, trods hosten...

Katekismus, jeg prøver at kikke på dit link i morgen..... Jeg er for træt nu..

Tak for alle jeres svar.. Det hjælper at have nogen at vende problemerne med.. Det kniber noget med netværket for tiden...
Sov godt..

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-06-16 23:46

det er vigtigt at du får blodprøver der dyrkes, så de helt præcis ved hvilken bakterie dine lunger er angrebet af. Husk at det er dine lunger det går ud over, hvis du ikke får den rigtige behandling.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-06-16 23:51

du kan fortælle din læge, hvis ikke gider indberette legionella, så kan du gøre det. For nogle år siden blev det muligt for patienter at indberette til sundhedsstyrelsen, fordi læger er for dårlige til at indberette.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-16 19:52

Skytte, for at indberette legionella, skal man først have konstateret legionella..

Og det i sig selv er vistnok besværligt. Der er to prøver. Den ene er en antistof-test af blodet. Altså man leder efter om kroppen danner antistoffer mod legionellabakterien. Men den slår kun ud for den mest almindelige af mange legionella-stammer...
Og så er der urinprøven. Det er en antiGEN test. Altså man søger efter DNA fra selve bakterien.. Ingen af testene er særlig sikre...
Dyrkning af legionella bruger man sjældent, fordi det tager ret lang tid, hvis man overhovedet får bæsterne til at formere sig... De kræver jo bestemte typer bakterier, som de kan formere sig indeni..

Jeg blev uddannet som laborant for mange år siden... Og især mikroorganismerne fandt jeg dengang fascinerende... Så gammel viden dukker op... Og fornyes ved hjælp af google..

Hmmm.. Jeg har kikket i "lægehåndbogen" igen...

Og det andet antibiotika, jeg har fået, er clarithromycin. Som også bruges til legionella. Men jeg har fået piller til 8 dage... Ved legionellainfektion skal man behandles i 2-3 uger..... Så er det da ikke så sært at de virker, men infektionen dukker op igen når jeg er færdig med pillerne..... .

...tror jeg må lave en seddel med blyant og papir til lægen. Den skal laves nu inden jeg bliver mere syg og underlig i hovedet..

Det ville da være skønt -både for lægen og for mig- hvis jeg kunne blive rask ved en 3-ugers antibiotikakur...
..........jeg kan jo starte med at være snedig... Og foreslå at vi forlænger clarithromycin kuren.... Uden at nævne legionella.. ---når een uge virker, så må tre uger jo virke tre gange så godt...

Hvis han ikke går med til det, SÅ kan jeg nævne legionella igen...
Jeg kender ikke lægen....... Men han kender heller ikke mig

Der er seriøse problemer med at poste indlægget.....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-06-16 20:01

Citat
når een uge virker, så må tre uger jo virke tre gange så godt..

Og så er det vist at det hele går galt = recistens.
Citat
Der er seriøse problemer med at poste indlægget.....

Mere recistens..

Kommentar
Fra : asgersp

Dato : 17-06-16 21:37

Hej Birgitta - du formulerer dig fremragende.

Har du prøvet noget alternativt - noget du kan fortælle lægen - da ikke alle læger er lige forstående over for det alternative.

Nogle helse-produkter kan virke uheldigt sammen med lægeordineret medicin.

Jeg håber på at du bliver rask.

Gå ikke i panik - gå ikke til Dem der ikke har forsand på det.

Nogle får læst deres problemer som dine ad naturlig vej. Prøv eventuelt en Helsekost-butik.

Jeg håber der er en i nærheden af hvor du bor.

Vær stærk - vælg at leve . . .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-16 22:38

Nej... Jeg bruger ikke alternativ medicin..

Jeg fik taget nogle blodprøver i onsdags..
Så jeg venter på svar på dem.
Og så har jeg fået en tid hos lægen d. 29 juni. Han havde ikke tid før.
Jeg tror at sygeplejersken gik ind og talte med store bogstaver til ham.
Og så fik hun lov til at tage de blodprøver.

Men jeg er totalt flad og har hoste og ondt i kroppen og hovedpine.. Så det er længe at vente..
Jeg har ikke særlig meget feber, så jeg overlever nok... Hver dag er bare hård.

Sygeplejersken sagde faktisk at hun syntes jeg skulle skifte læge.....

Der er bare det, at de sidste mange læger har været ligesådan. De vil ikke lytte til hvad jeg siger.. Og de har vanvittig travlt..

Det startede da min læge gennem mange år først blev syg. Så kom der en række travle fremmede vikarer. Og da min læge døde i 2005 så var der en ny læge, der overtog praksissen. Han kunne ikke finde en sekretær. Så han måtte selv tage mod tidsbestillinger samtidig med at han havde patienter. Han kom tit for sent, så patienterne stod i en lang kø og ventede på ham..

Efter nogle år skiftede jeg så læge. Jeg tænkte at det ikke kunne blive værre..

Det var så til en kvindelig læge med et stenansigt og et fraværende blik. Jeg tror hun var dopet for at kunne klare stressen... Jeg vrælede mig gennem det halve af de 10 minutter, der var afsat til mig.. Ingen respons. Det var nærmest uhyggeligt..

Og så skiftede jeg med det samme igen, til ham jeg har nu... For 3-4 år siden, tror jeg. Men jeg har ikke haft brug for ham i de første år. Så vi kender ikke hinanden.

...........jeg ved simpelthen ikke hvem jeg skulle skifte til? Det bliver jo bare det samme igen..

Nu må jeg se hvad blodprøverne siger. Svaret kommer vel ind i min e-journal en af dagene. Så kan jeg selv sidde og kikke på de mystiske forkortelser og tal og kikke på om der er noget, der er forhøjet eller for lavt..
Og slå op, hvad det betyder i "lægehåndbogen" på sundhed.dk
Så ved jeg nogenlunde hvad lægen vil sige d. 29.

.....et af mine problemer er at jeg ikke kan huske. Højst et minuts tale. Og mindre hvis jeg er stresset..
Så HVIS lægen bruger tid på at forklare mig noget, så er det spild af tid, hvis jeg ikke på forhånd ved hvad han vil sige..

......der er bare ingen, der forstår det.. For jeg lyder jo ikke dement.. Hvis jeg har ordene parat, så kan jeg godt snakke nogenlunde sammenhængende. Som jeg også skriver..
Men hvis jeg bliver afbrudt, eller bliver ignoreret så går jeg i stå..... i værste fald bryder jeg sammen og vræler som et barn..
Nu vil jeg i seng. Yousee har nedbrud igen, så der er sort skærm..

Kommentar
Fra : asgersp

Dato : 18-06-16 12:31

Hej Birgitta

Du kan jo prøve at skrive ned hvad du vil sige inden du går til lægen . . .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-16 15:33

Asgersp.... Jeg har forventet en samtale. Altså den ene siger noget. Den anden lytter. Den anden siger noget og den ene lytter.

Men allerede når jeg bestiller tid hos sekretæren, så skal jeg fortælle hvad jeg har af symptomer...
Så jeg forventer at lægen ved hvorfor jeg kommer.

Hvis jeg siger noget, så bliver jeg afbrudt. Han har måske på forhånd allerede dannet sig en mening..
Der er ikke tid til at høre min mening også..

Jeg har nok hverken lyst eller energi til at sige noget til nogen, der ikke vil lytte.

Nu har jeg fået resultaterne på blodprøven.. Der er 6 værdier, der er for høje eller for lave... Så der ER da noget at kikke på..
.... Det måjeg kikke på når jeg er mere klar i hovedet..

Kommentar
Fra : asgersp

Dato : 20-06-16 15:48

Birgitta

Jeg vil gerne hjælpe dig hvis jeg kan.

Jeg får en mail fra Kandu.dk når der er indlæg her på siden.

Skriv endelig til mig.

Kan du få en til at tage med dig - en bisidder hedder det vist.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-16 22:42

Det er pænt af dig du vil hjælpe... Men jeg kan ikke se, hvordan, hvis ikke du ved noget om sygdomme, som jeg endnu ikke er faldet over..
Men det er rart at have nogen at skrive med i denneher situation hvor jeg ligger på langs omkring 18-20 timer i døgnet... Det er heller ikke vildt sundt... Men jeg kan ikke rigtig andet..

Jeg har ikke nogen, som jeg ser så tit at det vil kunne hjælpe. Det er jo ikke kun et lægebesøg, men også efterfølgende samtaler flere gange fordi jeg husker så dårligt..

Mine søskende er døde. Mine børn har aspergers syndrom. Ikke til stor hjælp i den situation.

Det er også noget af det, der er så absurd: jeg er aldrig tæt på andre mennesker indendørs. Mine venner er mennesker, jeg møder i skoven når jeg går tur med min hund. Eneste indendørs aktiviteter har været svømningen. I en svømmehal smitter man heller ikke hinanden. Legionella smitter ikke. Den kommer fra forurenet vand i bruserne..

Og lægen behandler mig igen og igen for en lungebetændelse, som er ret smitsom. Og som der nærmest har været en epidemi af denne vinter.. Behandlingen har "overraskende nok" ikke været særlig effektiv..

Nåmen jeg må se, hvad lægen har fået ud af blodprøverne... Der er noget med for lav blodprocent. Og forhøjede hvide blodlegemer... Ikke overraskende efter over et halvt år med lungeinfektioner.
Jeg kan bare ikke se noget sensationelt i listen..

Kun en forklaring på at jeg er så umådelig uforskammet træt..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-07-16 13:20

Jo, jeg har for lav blodprocent. Og infektion. Har nu fået dobbelt dosis antibiotika med hjem for at udradere infektionen..

Overraskende nok fortalte lægen mig, at jeg også har for lav B12 vitamin........ Og folinsyre....

Overraskende fordi jeg allerede får B12 vitamin-indsprøjtninger hver 3. uge. Og har fået dem i mange år.....
Almindeligvis får man kun B-vitaminindsprøjtninger hver 3. måned... Men jeg har hele tiden været en undtagelse.

Lægen vil se mere blod . Så jeg skal hen og levere mere i næste uge.. DET skal nok hjælpe på blodmangelen ..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-16 07:19

Så er jeg i min 6. antibiotika-kur på et år. Denne gang med bredspektret antibiotikum i dobbelt dosis i 20 dage.. Det skulle kunne kurere alt fra miltbrand til bumser.

Og jeg har det da fint!
Mit problem er nu, at lægen begyndte at snakke om røntgenbilleder..
Okay? Efter et år?

Nå men jeg blev henvist. Tog en taxa frem og tilbage, 400 kr.

....og så er der, ---meget overraskende--- et infiltrat på den ene lunge.
JEG synes jo, at det er forventeligt efter alle de infektioner, jeg har haft.

LÆGEN tog på ferie med en bekymret mine.. Og overlod det til sin kompagnon, min forfærdelige hadelæge, at overbevise mig om, at nu skulle jeg henvises igen! Sandsynligvis til den helt store pakke-omgang.

Det er hverken muligt for mig økonomisk, tidsmæssigt, psykisk eller fysisk at gennemføre det..

Hyænelægen nærmest skriger af skræk, -dels pr mail, dels uopfordret i telefonen-- når jeg siger:"ro på"..
"Jeg venter med at beslutte yderligere til lægen er hjemme igen om en uge.. Og jeg har fået talt med ham."

Hun mener bestemt, at jeg er døende i løbet af den uge... Jamm.. Jeg har været syg et år?
....og jeg har det faktisk helt forbavsende fint på den antibiotika, jeg får nu... Til trods for at jeg åbenbart er døende...

Hvordan får man læger til at kende forskel på ordene "kan" og "vil"?