|
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 23-05-16 16:31 |
|
Du kan da ikke vide om der er gnist i tændrøret, med mindre du har et af de specielle med glas, som man kan se igennem. Hvis du har prøvet at lade den gnistere uden at tændrøret var sat i og forbundet kan du have ødelagt tændspolen. Når der ikke er tændrør bliver spændingen så høj i spolen at der kan ske gennemslag gennem isoleringen.
en anden mulighed er at batteriet er så dårligt at det ikke både kan rotere starteren og give strøm nok til tændspolen. Det er der noget som tyder på, hvis der ikke er spænding nok til at trække relæet på normal vis.
Endelig kan det være en dårlig startkontakt, så den ikke slutter tændspolen til.
Start med at lade batteriet natten over . Helst med en intelligent lader, som selv afbryder i tide.
Eller oplad til 14,3 V .( hvis det er et 12V system) . Denne metode kræver et ret godt og nøjagtigt voltmeter
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 23-05-16 20:21 |
|
Ja okay transor tak for dine svar. Jeg har ladet batteriet natten over og der er knald nok på batteriet, som jeg skrev så kører starteren normalt når jeg kortslutter start relæet.
Og med hensyn til tændingen, så har jeg skruet tændrøret ud og holdt den mod stel og kørte med starteren med nøglen på tændings indstilling, ingen gnist overhovedet.
Der er jo muligvis tale om flere fejl, samtidig når starteren kan køre men vil ikke starte, og tændrøret var også våd af benzin efter den har roteret, så der er heller ikke tale om benzin mangel.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 24-05-16 20:22 |
|
Mit bedste bud er en fejl i tændingskontakten. Det er ikke helt klart hvad du mener med at korslutte startrelæet.
Prøv at måle om der er spænding på tændspolens primærside.
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 24-05-16 21:41 |
|
Ja okay transor. Hvis du mener kortsluttet som tændrøret jo er når den er skruet i hullet, må det jo være det samme når den er holdt fast mod stel, som jeg gjorde, for at se om den havde gnist.
I øvrigt var jeg heldig, at den startede i dag, da jeg prøvede at kortslutte startrelæet en sidste forsøg. Den blev nok bange da jeg ville skubbe den op på traileren og truede med mekanikeren. Nu må jeg jo se hvor længe den kører, der er jo nok en dårlig forbindelse et sted som du skriver, noget kunne jo tyde på tændingslåsen, så det er nok det.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-05-16 22:28 |
|
Rust og IR er den værste fjende.
Og tændrør uden for cylinder =
Ellers kan det være laderegulator/ ensretter der er ude af ´drift´.
Citat starteren vil ikke køre motoren rundt, men når jeg kortslutter startrelæet kører starteren |
Har du et af de dyre? relæér. så kan de skilles af og så kan du reparerer det, har selv haft fejlen for mange år siden, og det selve relæets? fjeder/ kontakter der ikke virker - de er rustne og kan ikke give kontakt.
Ellers koster et nyt ? omkring 30-40.- ved biltema/ thansen
https://www.youtube.com/watch?v=mcZ_xIrUzmI
??
https://www.youtube.com/watch?v=eOTTGYtwAdk
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-05-16 22:32 |
|
Det kan så lyde mærkeligt at du kan tørne starter med en skruetrækker, men alligevel..
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-05-16 22:35 |
|
Citat Det kan så lyde mærkeligt at du kan tørne starter med en skruetrækker, men alligevel.. |
Er det ikke fordi man giver starteren direkte strøm fra batteriet - uden om selve relæet
| |
|
Er du sikker på at kontakterne ved sæde og klipperen er i orden?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|