/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grimme rande på mine borde
Fra : kipumi
Vist : 390 gange
100 point
Dato : 16-05-16 15:37

Jeg har et sofabord, et mindre bord og et spisebord. De har alle hvide ringe fra varme ting, og ridser m.m. efter mange års brug. De er aldrig slebet af. Bordene er alle tre massive. Kan jeg selv slibe dem af, og hvis, så gerne en udførlig beskrivelse, så jeg kan finde ud af det. Jeg vil gerne lakere dem igen. Hvilken lak. De skal være lyse, ikke gule. Alternativt, hvis det er for vanskeligt ( jeg er bange for at lave hakker/dybe ridser i bordene !! ) hvad hedder så sådan et firma, der udfører afslibning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-16 16:43

Måske skal du først se på, andre, lignende kandu råd, her er et af dem:

http://www.kandu.dk/Spg47365.aspx

Og slib for Guds skyld ikke selv, det skal der eksperter og udstyr til.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-05-16 18:35

Gå til en møbelsnedker. Han ved noget om den slags

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-16 18:37

Alle kan slibe et bord, det behøves der ikke eksperter til:
https://www.youtube.com/watch?v=LjyRjMd1BYg

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 16-05-16 19:56

Man behøver nu altså ikke være møbelsnedker for at slibe og lakere et bord.Køb en billig excentersliber,øv dig på en lignende træplade.Før du sliber,med korn 240,skal du rengøre overfladen med grundrens.Du skal nok bruge en vandbaseret lak,og en korthåret malerulle på 10 cm.der kan du jo så forsøge dig med den plade,du har prøveslebet,med den rigtige teknik,kan du få et flot resultat.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-05-16 21:25

Citat
Alle kan slibe et bord, det behøves der ikke eksperter til:

Helt enig. Selv jeg kan finde ud af det.

Har du ikke en excentersliber, så bruger du bare en slibeklods og sandpapir. Enhver ordentlig farvehandler kan vejlede dig om hvor groft/fint sandpapir du skal bruge.
Farvehandleren kan også vejlede dig om hvor blank en lak du bør bruge.

Det er ikke raket-videnskab, du skal bare lade være med, at smøre for tykt lag på af gangen, da det ellers nemt danner "løbere".

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-16 22:48

Hvad nu, hvis der ikke er lak på bordet? Det kunne jo behandles med linolie eller kinesisk træolie i stedet for det der lak. En slibeklods og slibepapir er altid godt, men det er langtfra sikkert, at ham fyren henne i farveforretningen ved noget om den sag. Spørg en person, som ved noget om træ, enten af profession eller af ærlig interesse. Jeg ville i hvert fald ikke stole ti centimeter på en farveekspedient i sådan et spørgsmål.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-05-16 07:22

Citat
Hvad nu, hvis der ikke er lak på bordet?

Spørger skrev:
Citat
Jeg vil gerne lakere dem [B]igen[/B]

Derfor gik jeg ud fra, at bordene er lakeret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-16 08:49

Touché!

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 17-05-16 09:07

Hvis du køber lakken i en farvehandel,kan du næsten være sikker på,at du får den rigtige lak,der er jo altså ikke så mange alternertiver,han vil sikkert også anbefale dig at bruge en vandbaseret lak,så der er jo egentlig kun glansen der skal tages stilling til.En anden mulighed,er at du gør bordene klar til at blive lakeret,og derefter indhenter et tilbud,f.eks.ved en autolakerer.Men husk,at sliber du dem selv,skal den sidste slibning foregå med klods,og på langs med årerne,og køb kun kvalitetssandpapir (f.eks.3M)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-16 14:10

Lad endelig være med at køb lak med ´solfilter´, det har jeg meget dårlig erfaring med, da det bliver mørkere for hvert år der går.
Malede et par døre med den slags maling, pæne hvide de første par år men så tog fan... ved lakken og i dag er de næsten lysebrune, og der er ikke skidt eller røg.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 17-05-16 23:00

Brug det tip fra første link. Det har jeg brugt mange gange, men hellere gøre det over flere omgange end at lave brændmærker i lakken. Jeg mener jeg lod det brænde 3-4 sekunder:

Tag noget sprit, hældt lidt ud på det sted der er angrebet.
Du skal derefter fordele den sprit du har hældt ud.
Der skal være så meget fugtighed i det, at du kan tænde sprittet.

Afbrændingen af sprittet får lakken varmet så meget op at den hvide rand forsvinder.

Til alle vittige sjæle......bordet er der også bagefter Meget Glad

Lad nu være med at overpøse området, bare et tyndt lag, men dog fugtigt.
Er du nu i tvivl, så prøv på et lille område først.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 18-05-16 13:40

Tak for svaret mig-selv.
Jeg prøver mig frem. Kan jo starte med det lille "lampebord", så sofabord og MÅSKE spisebordet til sidst, hvis det ellers ser ordentlig ud, når jeg har været i gang med bordene.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 18-05-16 13:43

Prøv spritten først, hvis du alligevel har planer om at slibe dem ned

Mvh CiViC