/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rense havefliser
Fra : flemming_h
Vist : 858 gange
300 point
Dato : 16-05-16 11:52

Hej
Hvis jeg trykspuler mine fliser, så er spørgsmålene:

1 Hvor meget ødelægger jeg, altså hvorlænge kan de se pæne ud ?
2 Kan jeg købe noget til at imprægnere dem med ?

Jeg håber nogen har erfaring med dette

Venlig hilsen Flemming

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 310 point
Dato : 16-05-16 12:03

Frem for at højtryksrense dine fliser, med fare for at åbne porerne i stenenen, og dermed få endnu flere alger til næste år. VIl jeg anbefale at bruge en flise renser som hører til højtryksrenseren.

Jeg gav alle mine fliser i år med en fliserenser. Sikke en forskel.....

https://www.google.se/search?q=nilfisk+fliserenser&biw=1920&bih=967&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwickYSxq97MAhVLjywKHTzxAWMQ_AUIBigB

Har dig ikke impregneret mine fliser, men du kan købe flere forskellige produkter.
http://borupkemi.dk/aktuelt/borup-impraegnering-til-sten-fliser

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 16-05-16 13:12

Hej Fleming.

Jeg har lige haft besøg af en tagrenser(ved ikke hvad man kalder sådan et firma) i mit sommerhus, han viste mig nogle billeder hvor han var begyndt at rense indkørsler terrasser osv.

Det var et stort hit iår, han sagde der var kommet et nyt rengørings middel på markedet som fik fliserne til at se nye ud, midlet ødelagde ikke fliserne og der var test på midlet som havde vist, fliserne tog ikke mere mod snavs en nye gør.

Dette råd er ikke til gør det selv, men mere at en proff. kommer og gør det, men at få et tilbud koster ikke noget, og så er der garanti på arbejdet, hvis der er et firma i dit opland som kan gøre det ??, min tagrenser sagde at alle talte om midlet som kunne gøre gamle udtjente fliser til nye.

/prosat

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-16 14:01

Lad være med at højtryk spule dine fliser, du åbner kun for nye porer og angreb.

Brug, som vi og mange andre, eddikesyre,
og du må kun komme halvt så meget vand i som der er 32 %eddikesyre.

Nogle tjener tykt på forskellige flise rens, med hovedindhold eddikesyre...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-16 14:39

Hvad er 'fliserne' lavet af?

Beton?

Granit?

Kalksten?

Egetræ?

..andet?

..og hva' er det for noget, som du vil rense fliserne rene for?

Alger/Mos?

Belægning? ( eks. kalkrender el. anden misfarvning)

Alm. regøring? (fodaftryk/blade/jord/grus)

Vi mangler lidt info ...synes jeg.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-16 14:44

Ps. flemming_h -> Du skulle bare vide; hvorledes dette værktøj i et snuptag klarer det meste:

http://www.silvan.dk/have-fritid/haveredskaber/koste/fiskars-classic-kost?id=1449644809813&type=product
Der skal kun tilsættes en smule knofedt og så er fliserne næsten som nye
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 16-05-16 16:07

Hej "Molo"
Det er betonflise og der er alger og hvide pletter, og ja jeg har en kost , dog ikke designermodel !!

Til thulin det bliver nok den model jeg bruger, men jeg prøver Svendgiveren`s forslag først

Forløbig tak til alle , jeg vender tilbage men ikke før onsdag

Mv/h Flemming

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-05-16 16:29

Jeg er nu meget godt tilfreds med min NILFISK PATIO CLEANER.
http://strikingeshave.blogspot.dk/2015/11/fliserensning-med-nilfisk-patio-cleaner.html
INGELEIN

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-05-16 16:41

Alge-stop.dk gjorde det for os sidste år og fliserne ser fortsat ud som nye, og de var IKKE kønne inden de kom, men det blev de.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-16 18:32

Øj... Jeg fik renset mine 80 kvm rumlede herregårdssten for ikke så længe siden.
5760 kr for højtryksspuling med 90 grader varmt vand, samtidig bortsugning af slammet.. Det røg ikke i nærmeste kloak..
Derefter nano-imprægnering.... Og til sidst efterfyldning med sand.. Det var jo selvfølgelig blevet vasket væk sammen med mos og flisepest ved højtryksspulingen..

Det var dem her:

http://mtrens.dk/index.php

Og fliserne er virkelig blevet som nye efter den omgang..
Nanoimprægneringen skulle kunne holde i op til 10 år.........
Men lad os se... Jeg vil ikke mere gå og kikke på at mine gyldne/røde/sorte fliser bliver mørkere og mørkere..
Så hellere give dem en omgang igen om 5-6 år... Det er pengene værd..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-05-16 11:13

Jeg vander med edike i tørvejr, kører let hen over med en stiv kost, og bruger samme som ingelein.

Tidligere brugte jeg fliserens, men ediken er noget billigere. Det tager også flisepest.

Godkendelse af svar
Fra : flemming_h

Dato : 21-05-16 08:45

Tak for svaret thulin.

og til alle der har svaret det er svært at vælge, så alle får point
tak for hjælpen

Mv/h Flemming