/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Larm på loftet!
Fra : horseman
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 12-05-16 08:47

Gammel vestjysk gård. Vågnede kl 4 ved rumlen og brag?
Det var ikke tordenvejr. Lydene var af og til ret voldsomme, så jeg tænkte, de måtte stamme fra mennesker?
Nu ved jeg, at I vil sige: husmår? Men de lyde kender jeg kun alt for godt!
Har haft husmår mange gange og med held fordrevet dem igen!
Disse lyde mindede overhovedet ikke om det!
Vil nærmest beskrive det, som to halvandethundrede kilos pumaer, som tørnede sammen!
Lydene holdt op, da det lysnede.
Nogen bud på, hvad det kan være for dyr?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-16 09:25

Polske landarbejdere ?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-05-16 09:43

Hvorfor gik du ikke derop?
MV2

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 12-05-16 09:49

Polske arbejdere er udelukket! Gården ligger meget øde og isoleret.
Klokken var 4 om morgenen og jeg prøvede at sove!
Jeg går derop nu, men mit gæt er, at jeg intet finder?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 12-05-16 10:02

Nisser måske, der har set forkert på kalenderen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-05-16 10:05

Læg mærke til om en ugle kan komme ind, den kan have jaget en kat eller ? ? og denne kunne have sprunget op på den gamle gyngestol som så har væltet servanten
MV2

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 12-05-16 10:22

Der er hverken ugler, nisser eller gyngestole på loftet.
Kommer lige deroppefra og der er ikke en eneste af de karakteriske, spiralformede mårlorte!
Så jeg sætter ikke det store mårprogram iværk; men må vente til natten kommer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-16 12:27

Sæt vildtkamerea op af dem med indbygget IR-projektør.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-16 14:40

Mår tramper, det gør katte ikke, så nok et par rivaliserende katte?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-16 14:59

Citat
Nu ved jeg, at I vil sige: husmår?

Nemlig!!! For det ER Husmår. Tør jeg godt påstå. Altså hvis taget ikke er alt for stejl.

For ca. tre uger siden, vågnede jeg selv ved en mærkelig rumlen, og løbende trin, oven på taget.
Vi har nemlig haft Husmår mellem loftbrædder og tagplader, over carporten. Sidste sommer var jeg (u)heldig at se een på vores tag, lige i skumringen.

Ellers er det simpelthen Ulven.

M.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 12-05-16 15:39

Mosebaek: nu har jeg som sagt mere kendskab til husmår end de fleste!
Har haft dem utallige gange på loftet, hvortil der er fri adgang.
Har ligget og lyttet til deres leben og løben omkring.
Og har set deres karakteristiske ekskrementer. Der er ingen overhovedet!
En helt anden slags lyd, som var svær at stedfæste? I starten troede jeg, den kom fra mit eget hovede?
Det stod på et par timer. Hverken kat(min egen lå i stuen), mår eller ulv!
Et vildtkamera var naturligvis en mulighed, hvis man havde penge at rutte med?
Men det får jo ikke lyden til at gå væk!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-16 16:28

Jeg kan selvfølgeligt ikke sidde her, og afgøre hvad det er. Men jeg er næsten sikker på, det var sådan et par stykker, der larmede på vores tag. De går vel i parring, som mange andre dyr, her om foråret.

Vi har en ganske almindelig parcelhus. Eternit med ca. 27 gr. hældning. Så der kan de jo nemt løbe. Og selv om vi har isolering på loftet, er det utrolig lydt, fra taget. Jeg har også hørt/set en Allike sidde på rygningen, og hamre med næbet ned i den. Det lød helt vild.

M.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-05-16 20:44

En tanke strejfer mig, Kan det være Mårhund billeder her http://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-10-14-derfor-skal-denne-hjort-bekaempes ? Det kommer vel an på hvor ved vestkysten du holder til, men de er jo begyndt og så er der jo lige den eneste hjort der "kravler i træer" som er blevet en plage i England den hedder Muntjac!
MV2

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-16 21:02

Muntjakken er en kinesisk hjort med udstående hjørnetænder og cirka af rådyrstørrelse. Det lyder spændende, at den kravler i træer og ind på folks lofter. Der må være nogen store åbninger i det loftrum.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-05-16 07:23

Et skovdue (ringdue) par, som har forvildet sig ind på et loft i søgen efter et sted at bygge rede, kan være særdelses støjende, hvis de ikke umiddelbart kan finde 'udgangen' igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-05-16 08:42

Vågnede inat kl 3 og glædede mig over at der havde været ro.
Havde glemt at det jo først er ud på morgenen, det foregår!
Og kort efter lød der et lille bump. Uden tvivl en mår?
Derefter ikke en lyd mere(den har været træt efter nattens jagt).
Jeg ser lige tiden an, inden jeg går igang med den store mårkampagne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-05-16 11:14

Vi har en
Citat
Mår, Mus & Rotte Ultralydsskræmmer
Rækkevidde 200 m2.
Bruger 230V.
Udsender lyd på 20-45 KHz.

på loftet. Har haft den et par år. Om det er fup eller fakta, kan diskuteres. Købte den netop, da jeg opdagede vore "gæster" i carporten. De kan nu ikke komme ind på loftet alligevel, da de så skal æde sig gennem mursten.

Nogle mener apparatet gør gavn. Andre mener det er ren pengespild. Kostede ca. 300 kr.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 16:26

Tror du ikke bare det er et par fugle på taget, af den ´sorte´ af typen der danser parrings dans, har selv samme problem år efter år i denne tid, de smider med pinde og løfter og leger med dem der er faldet ned gennem vinter månederne.
Første gang jeg hørte det, troede jeg at det var naboen´s hunde der jagtede min kat oppe på taget.
De og støjen er hurtigt væk igen - har dem kun max en uge og de kan til tider komme på sen sommeren igen, måske fordi de har mistet unger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 16:39

NB jeg har også de almindelige firbene `skadedyr´ på besøg, men det er INGENTING i forhold til den larm jeg tænker på.
Citat
Et vildtkamera var naturligvis en mulighed, hvis man havde penge at rutte med?

Hvis det bare skal bruges til at identificere et dyr, har jeg et til 50.- der kan bruges dag og nat med bevægelses censor, ikke bedste kvalitet men du kan se hvad der foregår.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-16 16:44

Citat
Et vildtkamera var naturligvis en mulighed, hvis man havde penge at rutte med?

Ellers kan et billigt webcam også bruges sammen med dette, som også har bevægelse censor indbygget i porgrammet:
https://www.ispyconnect.com/features.aspx