/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Kan taletidskort tilsluttes alle tlf.?
Fra : cristian2
Vist : 446 gange
40 point
Dato : 10-05-16 11:14

Jeg har en smartphone (Huawei P8 Lite) som jeg skal låne ud til en person. Men jeg ønsker af forskellige årsager ikke at hans telefondata/opkald osv kommer til at figurere på min telefonkonto/telefon eller refereres til mig på nogen måde. Spørgsmålet er om det er muligt at låne ham mobilen, så han bruger et andet telefonnummer (altså et taletidskort med sit eget telefonnummer som sættes i midlertidigt i stedet for mit simkort?), og om man sidenhen kan se eller spore at hans opkald er foretaget fra min telefon?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-05-16 11:42

Der kan sættes et taletids SIM kort - der passer i slottet i din mobil. Aktiviteten kan spores til dette SIM kort, ikke til din telefon.

Kommentar
Fra : barmanden

Dato : 10-05-16 12:10

Husk at alle aktiviteter kan spores til Sim korte og hardware ( telefonen )

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 10-05-16 12:14

Telefonens IMEI nummer kan spores og dermed kædes sammen med hvilke SIM kort der har været benyttet i telefonen.
/Janus

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 10-05-16 12:15

..hvilket ikke er helt korrekt Bille1948 !

Det er IP'en du taler om.

Netværkshardwaren i telefonen har, præcis som et netkort i en PC, en unikt identificerbar MAC-adresse:

https://da.wikipedia.org/wiki/MAC-adresse

Derfor kan 'enheden' som sådan spores ...med de 'rette' værktøjer ..og i samarbejde med ISP'en (teleudbyderen og dennes sammenarbejdspartnere [..adgang til DNS-servere mv.])
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-16 12:43

cristian2 -> Hvis du havde læst "No Place to Hide":

https://www.amazon.com/No-Place-Hide-Snowden-Surveillance-ebook/dp/B00E0CZX0G

..ville du vide; at din telefon kun er sikker og ikke kan spores ...hvis du tager batteriet ud !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-16 18:24

Citat
Men jeg ønsker af forskellige årsager ikke at hans telefondata/opkald osv kommer til at figurere på min telefonkonto/telefon eller refereres til mig på nogen måde.

SÅ er det vist ikke en person du kender særligt godt - bed vedkommende købe en brugt til et par hundrede kroner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-16 19:31

Hvis du allerede er nervøs inden den telefon er lånt ud ...................så la' vær'

Din telefon kan altid ses når den er tændt, og skift af simkort/taletidskort ...........hjælper ikke.

Som det er sagt før køb en billig og lån den ud.

Snavs kan jo også gemmes i telefonens egen hukommelse, så næste bruger overtager snavs.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-16 20:33

Det er selskabet, som har leveret simkortet, som registerer trafikken. De kan både se, hvilket kort, der sidder i, hvilken telefon, det er , og nogenlunde nøjagtigt hvor den er henne.
Dette kan spores både hvis man bruger den ,eller ikke.
Men man kan ikke nødvendigvis se hvem der ejer telefonen. Måske hvem der oprindelig har købt den, men det er jo ikke det samme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-16 01:40

De numre brugeren ringer til og dem som ringer til brugeren ligger i opkaldslisten, jeg ved ikke om de kan slettes men numrene følger telefonen og forsvinder ikke når der skiftes SIM kort

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-06-16 14:07

Tak for svaret molokyle.