/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Leve post Danmark
Fra : bentjuul
Vist : 581 gange
63 point
Dato : 04-05-16 08:54

Hurra for post Danmark - nu kommer rudekuverterne kun hver 5. dag -

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-16 09:02

Så kan man jo kun håbe på at afsenderen har taget højde for "leveringstiden" af brevet , så regningen ikke kommer før, den skulle have været betalt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-16 09:05

Sludder og vrøvl

Citat
så regningen ikke kommer før, den skulle have været betalt

Så regningen ikke kommer efter, at den skulle have været betalt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-05-16 09:31

Desværre slipper vi ikke for postomdelte reklamer

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-05-16 10:31

Citat
Desværre slipper vi ikke for postomdelte reklamer

Det bestemmer vi jo heldigvis selv

http://www.postdanmark.dk/da/nej-tak-til-reklamer/Sider/reklamer-nej-tak.aspx

Reklamerne er jo nærmest en slags kunstigt åndedræt for postvæsenet - uden ville de vel sagtens afgå helt...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-16 13:13

Det første alvorlige problem blev nævnt i dag, ældre syge som ikke kan bruge computer går glip af vigtige meddelelser fra sygehuset.
Posten er en samfundsopgave som ikke skal styres af liberalisering og besparelser, det vil være tæskelet at finde de 158 millioner som der pt er i underskud om året, f.eks blandt politikere og kriminelle indvandrere som har nallerne langt nede i kagedåsen.

En anden løsning kunne være udbringning hver anden dag, således at lokale bude har et område den ene dag og et andet område næste dag, breve vil så fast kunne udbringes på 2 dage.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-05-16 13:20

Desværre så sandt som det er skrevet LuffeA

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-05-16 19:28

Marken84
Ups -- vidste ikke at man også kunne fravælge den

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-16 07:47

LuffeA -> Postvæsnet giver faktisk IKKE underskud. Det giver blot mindre overskud end forventet.

Forventer man en indtjening til aktionærene på f.eks. 600 millioner, men kun har et driftoverskud på 400 millioner? Tjaeh... så melder man et underskud på 200 millioner ud. Penge (profit) som aktionærene dermed går glip af.

Det er prisen for privatisering og børsnotering. Kort sagt; man selskabstømmer værdierne i den tidligere offentlige virksomhed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-16 07:59

Ps.
Citat
En anden løsning kunne være udbringning hver anden dag, således at lokale bude har et område den ene dag og et andet område næste dag, breve vil så fast kunne udbringes på 2 dage.

Denne 'løsning' har eksisteret i årevis. Det hedder X/Y omdeling. Denne er blevet videreudviklet med slangeomdeling, der kort fortalt betyder at rutens længde fastlægges på omdelingsdagen ud fra den faktuelt modtagne postmængde (= antal forsendelser). Alle postomdelingsdistrikter udgør således samlet een lang rute; SLANGEN (skiftende med X/Y stykker for ca. hver 200 husstande) når den står opsorteret i budreolen på distributionscenteret. Denne 'slange' opdeler man så i passende bidder til hvert bud på omdelingsdagen. Buddene går dermed aldrig samme rute hver dag, men dog i samme distrikt som de nærmeste kolleger.

Det er ikke logistikken der halter hos Post Nord. Det er grådigheden hos ledelsen og aktionærene, som er problemet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-16 08:09

Pps. Man kan nemt kontrollere om man bor på et X eller et Y stykke. Denne information er trykt på postomdelte reklamer og uge-/månedsblade. Et sted på forsiden af forsendelsen ved siden af afleveringsadressen står der et 'X' eller et 'Y'

A-post (dagsomdelt forsendelse) SKAL (..eller skulle tidligere, må man vel sige nu) omdeles på dagen uanset om der er anden post på X/Y delen af ruten.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 63 point
Dato : 05-05-16 10:50
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-05-16 21:23

Spændt på hvornår 5. dagen er? og hvor mange rudekuverter der er samlet......

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-05-16 23:18

det har endnu ikke været rudekuvertdag...............

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-05-16 10:18

Jamen, burde de mon ikke snart ligge i postkassen?
Er det ikke først til januar, kuren træder i kraft?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-05-16 10:23

En kronik fra den virkelige verden:
Der var engang en kvinde, der havde købt nogle varer ved nethandel. Efter at have modtaget varerne kunne hun se og mærke, at varerne ikke matchede hendes behov. Da man af samme årsag har fortrydelsesret ved nethandel, var det dog ikke noget problem. Varerne skulle bare sendes tilbage med posten.

http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE8642235/historien-om-en-pakkeloesning/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-16 18:48

Jeg fik så en rudekuvert i går, tirsdag den 10.05.2016
Det er kun fordi, jeg for ca. 4 år siden via nettet deltog i et lotteri (det blev en nitte) så får jeg ca. 1 gang om måneden tilsendt nye lotterisedler. Hver gang bliver brevet revet i stykker. Det har så ikke noget med Post Danmark at gøre, men jeg forstår ikke at afsenderen (Kræftens Bekæmpelse) bruger så mange penge på at sende de breve ud (jeg støtter Kræftens Bekæmpelse på anden vis).

Men i dag fik jeg så et brev, sendt fra Malmø i går. Det viste sig at postbuddet var svensk og fra Skåne, jeg spurgte også om han var cyklet hele vejen, det kunne vi grine lidt af.

Jojo posten kommer ud, men bentjuul, hvis du venter en rudekuvert (regning) så kan du da kun være glad for, at du ikke har fået den endnu

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-05-16 21:01

LuffeA og molokyle har ret. Med ændringerne får vi et af de mindst velfungerende postvæsener i Europa. Blot for at spare - var det 178 mio kr.
Da postvæsenet blev privatiseret, var det et udtrykkeligt løfte fra regering og Folketing, at det ikke ville føre til forringelser i postbetjeningen, det samme løfte blev gentaget, da det svenske postvæsen købte sig ind i Postdanmark. Begrundelsen - et påstået underskud - er en elendig begrundelse. Hvis den holdt, kunne man med samme begrundelse nedlægge hele skolevæsenet, sygehusene, veje og jernbaner....for det giver altsammen underskud. Javel, hvorfor nedlægges det så ikke? Fordi det er fælles goder, som betales over skatten. Men det gør postvæsenets påståede underskud også. Så logikken er ikke-tilstedeværende.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-05-16 09:04

Jeg vil tilmelde mig
Citat
Post Danmarks nye idé: Hent dit brev hos afsenderen
Kopieret herfra http://rokokoposten.dk/2012/08/06/post-danmarks-nye-ide-hent-dit-brev-hos-afsenderen/

Når jeg er tilmeldt denne ordning er jeg færdig med rudekuverter jeg undlader bare at hente dem

Tak til JegErHer for linket

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-05-16 17:28
Godkendelse af svar
Fra : bentjuul

Dato : 14-05-16 06:09

Tak for svaret JegErHer. Jeg henter selv min post fremover

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-05-16 13:44

Ja det skal vi jo i forvejen, da vores egen postkasse skal sidde nede ved vejen, så det er bare længere væk.