/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Byggetilladelse eller? Træhus/tree house
Fra : Schultz
Vist : 456 gange
450 point
Dato : 28-04-16 20:28

Kære kloge mennesker på Kandu

Jeg er havnet i en blindgyde sprogligt og lovmæssigt!

Jeg vil gerne opfylde et ønske om, at bygge et træ-hus - en hytte i et træ i vores skov til min teenagesøn. (Et tree house på engelsk - hvis du ønsker dig lidt oplyst om, hvad det drejer sig om med et Googles-image-svar).

Må jeg bare bygge løs? Er areal, placering, kloarkering osv. ligegyldigt, når det er et "tree born"?

Jeg kan ikke finde noget som helst juridisk på dansk - blot en masse om træhuse. Måske fordi tree house fra engelsk til dansk er særligt svært at oversætte. - På dansk er det svært at finde ord at søge på. Hus i træ, træhus, skovhus, trætop-hus osv. Det ender alt sammen i noget jeg ikke kan bruge.

Og nu til det vigtige:

Må jeg bygge et 15m2 hus oppe i et træ i min frijords-skov uden tilladelse?

Håber I kan hjælpe mig - jeg er strandet i Google-svar.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-16 20:37

Det er kun kommunen, der kan svare på dit spørgsmål.

Kontakt teknisk forvaltning i kommunen. Der er da ingen af brugerene på kandu, der kan give dig byggetilladelse og det uanset hvor kloge vi end er

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-16 21:35

Det var i tv med Jørgen Ryge for et stykke tid siden og der skulle bygge tilladelse til.
Men osv hvis det bare er legehus tvivler jeg på du skal spørge nogen om lov.
Desværre udløbet:
https://www.dr.dk/tv/se/soeren-ryge/vores-liv-soeren-ryge

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-16 21:37
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-16 21:39

Mener det var dette hus + Ryge, træet væltede i storm.
http://www.b.dk/bolig/eget-hus-i-toppen-af-traeerne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-16 21:43
Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-16 11:04

Nu er et treehouse på 15 m2 jo ikke et af de mindste huse.

Citat
Stilen i en treehouse er også afhængig af vejrforhold året rundt og arter af træer i din region. Rådfør dig med din lokale bygningsreglementet til at kontrollere, om der er nogen restriktioner med hensyn til bygning og boede i en treehouse. Generelt som regel kræver bygge en simpel treehouse for dine børn ikke byggetilladelse.

Men her vil jeg ikke mene, at der er tale om "simpel treehouse" p.g.a. størrelsen 15 m2

http://www.someidiots.com/hvordan-man-opbygger-en-grundlaeggende-treehouse/

Jeg vil igen anbefale dig at kontakte kommunen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-16 11:07

Citat
Find en passende træ for at imødekomme typen af treehouse du planlægger at konstruere. Spørg din lokale myndigheder for at sikre, at det træ, du vælger ikke har nogen begrænsninger på det om beskæring eller andre beskyttende spørgsmål. Vælg et træ, der giver tilstrækkelig plads til dine planer og fremtidige vækst omkring treehouse. Se efter et træ med passende stærke vandrette grene.

http://www.someidiots.com/hvordan-man-opbygger-en-grundlaeggende-treehouse/