/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Forvirring
Fra : svendgiversen
Vist : 464 gange
200 point
Dato : 27-04-16 18:09

Jeg læser lige nu en krimi af Danny Wattin,
et af udsagnene er at forvirring skaber overblik, noget jeg slet ikke forstår.

Nogen der kan hjælpe?

Og der er alt for meget jødisk stof i denne bog: HR Isakouwitz SKAT.
Hvis bare halvdelen er sand, hvordan har vi så behandlet vore meget kloge jøder??

Jeg kender op til 10 af jødisk baggrund, klogere end jeg,
eksempelvis blev jeg civilingeniør som 27 årig, min kollegie kammerat Levin var kun 24 år.

I bogen er jeg kun nået halvvejs fra Sverige til Polen, men jeg frygter for slutningen:
Skatten under træet i Polen???

Engang var de klogeste Perserne, måske overgået af nogle skævøjede, som vi ikke kendte,
men herefter vist Jøderne, med Einstein, KisInger og andre i spidsen.

Jeg håber bare halvdelen af det jeg læser i denne bog ikke er sandt...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-04-16 18:26

Måske denne anmeldelse kan hjælpe? Jeg kendte slet ikke bogen!
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/kan-man-befries-i-et-frit-land

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-04-16 18:29

Citat
Jeg kender op til 10 af jødisk baggrund, klogere end jeg,

De er sikkert heller ikke svære at finde

Hvad er det du vil finde frem til i dette spørgehjørne?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-04-16 20:53

Citat
Engang var de klogeste Perserne,
Hvad bygger du det udsagn på ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-16 21:17

Det ved jeg heller ikke selv, men jeg læser lidt videre...

Det der trikkede mig var, " hvordan forvirring kan skabe overblik"?
Eksempler??

I det aktuelle, literære spørgsmål er katekismus tæt på,
kan man befries i et frit land?

Og ja, vi hører ikke til de klogeste, heller ikke dengang marken var meget,
men lige nu læner vi os måske op ad et lille overset kulturelt hjørne,
her sydøst for Danmark, syd for Sverige, og før ehemalige DDR??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-16 21:24

>Hvad bygger du det udsagn på ?

Det må du da vide som jæger,
de skabte buer hvor strengen fortsatte med at være optimalt spændt indtil pilen forlod buen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-16 21:52

Og så behøver jeg vel ikke minde om Babylons tårnet,

plus komplicerede beregninger af flodtider og dæmninger der,
med skrifttegn bedre og før de kendte i Ægypten.

Lidt senere oprindelsen til vort ti tals system også derfra....

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 27-04-16 22:54

Der findes en særlig modsætningsfyldt kombination af uvidenhed og overbevisning, der medfører, at folk, der ikke ved så meget om en ting, alligevel kan have vældig stærke meninger om det pågældende emne. Faktisk er det sådan, at jo mindre vi ved, desto mere tror vi, at vi ved, hævder journalisten og forfatteren Danny Wattin i sin rørende og rå road-book – litterære roadmovie - »Hr. Isakowitz’ skat«.
http://www.b.dk/boeger/tre-generationer-tager-paa-tur

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-04-16 23:05

Citat
Og så behøver jeg vel ikke minde om Babylons tårnet,
det må du da godt. Men tårnet er en bibelsk myte ( Det Gamle Testamente) -og endte som bekendt i sprogforvirring.

Citat
Det må du da vide som jæger,
de skabte buer hvor strengen fortsatte med at være optimalt spændt indtil pilen forlod buen...
fordi man går på jagt, behøver man jo ikke at interessere sig for Buer - jeg gør ikke - og kender intet til Buer.

Jeg ved blot, at der er fundet pilespidser i Sydafrika, som kan dateres tilbage 16000 år før vores tidsregning. At der så - måske - er en eller anden perser som har videreudviklet Buen ? Det aner jeg ikke noget om..........meeeeen, at kalde det klogskab er vel at spænde Buen for hårdt - snarere en sulten perser.

Citat
komplicerede beregninger af flodtider
Nu ved jeg ikke rigtigt hvad du mener med "flodtider" ???? Er det tidevandet (ebbe og flod) du mener..?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-04-16 09:44

Tak for svaret katekismus.