/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Bruge timer og minutter i excel formler.
Fra : k_m_s
Vist : 478 gange
300 point
Dato : 22-04-16 17:35

Hej

Jeg lægger nogle arbejdstider sammen i en celle der er formateret [t]:mm og får det rigtige resultat der. Jeg skal så bruge resultatet i en formel i en anden celle, men der får jeg Excels eget tidsformat, f.eks. 0,53333 med.

Hvordan får jeg værdien med, formateret som [t]:mm?

God weekend.
Kim

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-04-16 17:48

Mener du decimaltid? Så f.eks. 15 min. er lig med 0,25 time?

Kig under decimaltid.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 22-04-16 18:06

Nej jeg har fået det lavet om til timer og minutter. Jeg vil gerne have det resultat som cellen viser med over i en formel og ikke Excels måde at regne med tid på.

Kim

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-04-16 18:33

Så er vi nødt til at vide, hvad du skal bruge det til.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-16 05:56

Er det ikke blot at angive format til tid, i den celle der viser 0,5333?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-16 06:02

Hvis problemet er at den beregning slutter i en dato, skal du have fat i at du skal brugerdefinere format
https://support.office.com/da-dk/article/Beregne-forskellen-mellem-to-klokkeslæt-e1c78778-749b-49a3-b13e-737715505ff6

Husk at dette er en tekst eller text visning af din beregnede værdi. "t:mm"

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-16 08:20

Det er rigtig skod at regne med tid i Excel.
Her er en tråd der forklarer en del af problematikken.

http://www.eksperten.dk/guide/681

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 23-04-16 13:22

I celle F38 er der lagt et antal timer og minutter sammen, som står foroven. F38 er formateret til [t]:mm så der kan stå mere end 24 timer.

Den viste værdi i F38 (f.eks. 8:34) skal jeg bruge i celle F55, hvor værdien skal trækkes fra en anden time værdi.

Men når jeg referere til F38 i den anden celle får jeg Excels interne værdi over (0,35694...).

Jeg har prøvet at gå via en anden celle hvor jeg har indsat speciel (kun værdier) men det er stadig 0,35694 jeg får over.

Jeg ved ikke om man i formlen i celle F55 kan angive at værdien skal formateres [t]:mm.

Håber det er til at forstå.

Kim

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-04-16 14:28

Ja, formateringen af cellerne skal naturligvis være ens, ellers får du jo forkert "output"

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-16 14:52

Hm, jeg tænker er problemet er at regne vidre på en tid 0,3569 =ca. 8,5 timer i Excels beregning.
Dit valg må være om du bliver i denne tid eller regner videre og først til sidst lægger dine timer sammen.
De fleste tidsbergninger laves ofte i egne celler og vises i andre.
Når man først har accepteret Excels måde at regne på, er det ikke så giftigt at få dem vist eller udlæst i t:mm
Vil det være et problem at regne vidre fra den værdi der returneres i F55?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 300 point
Dato : 23-04-16 14:55

Du kan prøve med afslutte dun Formel med:
;"t:mm"
Lige før din sidste slutparantes

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 27-04-16 16:23

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Det var lige det der sku til

Kim