/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
afspændingsmiddel
Fra : Teragog
Vist : 209 gange
75 point
Dato : 22-04-16 15:31

kan man bruge en dunk, der har indeholdt afspændingsmiddel til drikkevand uden fare for helbredet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 15:40

Hvis den renses godt nok, ja, men dunke og beholdere koster intet nu om dage, så køb noget nyt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 16:18

Enig,
kun det med "afspændingsmiddel til drikkevand " undrer mig?

Drikkevand er vel (næsten) rent grundvand, H2O
og afspændings midler er vel sæbe, sulfo og andre basiske opløsnings midler??

Mig bekendt findes der ikke dunke til drikkevand med et sådant indhold??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-04-16 16:31

Citat
Afspændningsmiddel er et produkt til brug i opvaskemaskiner. Formålet med afspændingsmidlet er dels at blødgøre vandet, dels at reducere vandets overfladespænding, så små dråber af vand ikke sætter sig på f.eks. glas, hvor de kan tørre ind og efterlade pletter af kalk. Ved at reducere vandets overfladespænding løber vandet nemmere af glassene, og efterlader dermed ingen kalkpletter.

Afspændingsmiddel indeholder typisk fedtalkoholalkoxylat, natriumkumensulfonat og citronsyre.

Derfor burde afspændingsmiddel jo ikke i sig selv være giftigt MEN dunken er dog nok ikke egnet til drikkevand...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 17:28

Nok ikke det eneste "afspændingsmiddel til drikkevand "

Hos os er det > til brug i opvaskemaskiner,
nogle små tabs, man kommer ind i opvaskemaskinen,
som så, blødgør, opløser og fremmer opvaske processen.

Næppe den rene dunk med tidligere afspændingsmiddel, som spørgeren efterlyser?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-04-16 18:51

Nej Svend - afspændingsmiddel til opvaskemaskiner er flydende og kommer i flasker/dunke. Opvaskemidlet er i pulver eller i kasseformede tabletter.
Til drikkevand ville jeg foretrække dunke, der ikke har indeholdt skrappe kemikalier. På kortere fisketure bruger jeg en aluminiumflaske, der står Danzka på. Den er rimeligt god til at holde vandet på drikketemperatur selv i solskin, og det der med at gøre den klar til brug (tømme den) var også ganske behageligt: Noget hældt over perikon-blomsterknopper, noget hældt i kaffe med lidt sukker i.
Hvis det drejer sig om større mængder drikkevand, så brug flasker, der har været drikkevand i og udsæt det der med at indløse panten. Alternativt så bid i det sure æble og køb en dunk til formålet hos SpejderSport eller et tilsvarende etablissement - men det der med enliters drikkevandsflasker er lettere at stuve i en bil og kan lettere tilpasses behovet - og billigere, hvis drikkevandsflaskerne alligevel er tømt. 10 literflasker giver vel 20 kroner i pant, og jeg vil gætte på, en tiliters dunk koster en del mere end 20 kroner. Nu skal jeg ikke spille helgen, jeg har selv en drikkevandsdunk på 20 eller 25 liter med taphane og alt, men den er fra før, drikkevand dukkede op i butikkerne. Jeg har brugt den på campingferier og i min svenske ødegård til brug når strømmen var gået eller vandrørene fra brønden var frosset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-16 19:51

Jeg vil gætte på, at det er størrelsen på dunken som giver ideen om, at bruge den lille dunk ca, 1,5 L
til transport af drikkevand. Jeg ville ikke gøre det. Hvis det er nødvendigt lige nu så skyl godt og kom lidt eddike / eddikesyre i dunken og skyl så igen. Hver gang du fylder og tømmer dunken reduceres opløsningen ret kraftigt.

Der kan købes saftevandsdunke, som er mere velegnet.

Ps. Afspændingvædske bruges jo i sidste hold skyllevand i opvaskemaskiner..................så helt giftigt er det nok ikke.