/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
udskiftning af lægter
Fra : anne39
Vist : 345 gange
128 point
Dato : 21-04-16 22:40

På mit 90 år gamle hus med udnyttet tagetage, skal der på en del af taget max 10 kvm, lægges nye lægter på grund af råd som følge af vandindtrængning hidrørende fra en revnet tagsten. De eksisterende lægter har målene 57 x 30mm, men de lægter man kan købe i dag har målene 57 x 38mm. For mig at se som ikke håndværker, vil det være problemfyldt at montere ny lægter, der er 8mm højere end de eksisterende. Hvordan klarer jeg det?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-04-16 22:44

Jeg ville bruge en afretterhøvl og gå efter 30 mm.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 22-04-16 07:56

Der findes en del genbrugsbyggemarkeder,da det jo ikke er så mange du skal bruge,kan du måske finde dem der,ellers spørg et tømrerfirma,det vil ikke tage dem mange minutter at save dem til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 09:40

en rundsav klarer hurtigt problemet - og er billigere i anskaffelse end en høvl, hvis du ikke har værktøjet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 11:09

Hvis de gamle lægter ligger oven på spær eller lignende,
behøver du kun at fjerne de 8 cm der, hvor de understøttes.

Det kan gøres med et stemmejern,
så altså ikke nødvendig at reducere bærevnen hele vejen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 11:39

Citat
8 cm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 12:48

Undskyld 8 mm, så er problemet jo ikke så stort,
måske bare lidt båndpudsning under de bærende spær?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 15:44

Jeg ville stadig save i lægterne, tager man knap 1cm af det bærende kan det få følger senere - især på et så gammelt tag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 16:02

Så forkert formuleret,
ikke noget med at reducere de gode gamle bærende spær,

men en 0.8 cm finpudsning på undersiden af de lidt for høje lægter,
og kun nødvendigt der, hvor de hviler på de gamle spær.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 17:23

Citat
men en 0.8 cm finpudsning på undersiden af de lidt for høje lægter,

Hvis man gider en rundsav med ´land´ på, tager sådan en lægte på 1-2 minutter.
Og de billigste koster vel 1-200.-, man skal bare ikke ´tvinge´ saven, så begynder de at lugte...

Ellers kan et byggemarked sikkert skære dem til? hvis de kan tage så store længder træ

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-04-16 17:33

En afretterhøvl klarer vel 3 meter i minuttet - så et par hundrede meter T1 taglægte tager vel en times tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 17:47

Og jeg prøver bare på at forklare spørgeren,
at man kun behøver at fjerne de sølle 8 mm,
der hvor de understøttes af den underliggende, bærende konstruktion.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-04-16 19:10

Ja, man kan godt fjerne 0.8 cm for hvert spær - det tager bare alt for lang tid.

Meget nemmere at fjerne 0.8 cm over hele længden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 19:32

Citat
En afretterhøvl klarer vel 3 meter i minuttet

Med mindre det er en PRO høvl til mange penge, kan den ikke klare 8mm af gangen - uden at lide kraftig skade, derfor jeg foreslår en el-sav.

Har selv en almindelig el-høvl, og skal den gennem bare 2mm så begynder den at brokke sig noget så gevaldigt, og vil meget gerne have nye blade/klinger? samt en lang pause.

Men spørger har da fået gode råd til hvad man eventuelt kunne gøre, jeg har ikke flere gode råd...
bortset fra du kunne slæbe dem efter bilen hjem fra tømmeren, så bliver de sikkert hurtigt høvlet ned.. men så er det med at passe på tykkelsen, men der kan sikkert også laves en eller anden Georg Georgløs opfindelse til formålet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-16 20:29

Sidste fra mig,

når man nu kun kan få lidt kraftigere lægter,
hvorfor så bruge el høvle og anden energi på at svække dem, hvor det ikke er nødvendigt.

Så anne, fjern kun de 8 mm i underkanten af de nye lægter,
der skal erstatte de få gamle, der har fået fugt skade,
og kun lige der, hvor de hviler på de understøttende spær.

Men med en blød overgang, undgå kærvvirkning, derfor mit råd om båndpudsning...

Kommentar
Fra : anne39

Dato : 23-04-16 15:41

Tak for alle svarene. Jeg vil ikke sige, at jeg er kommet til en afklaring, men jeg vil sige, at jeg fået en forståelse for, at mit problem kan løses på flere måder og at det blot drejer sig om for mig at vælge den rette løsning. Jeg ved ikke hvad en afretterhøvl er, men jeg formoder det er en større maskine som er i stand til på relativ kort tid at bortskære 0,8 cm fra lægterne, så de flugter med de eksisterende. Nu havde jeg tænkt mig projektet som en gør-det-selv opgave, men jeg kvier mig ved at anskaffe en afretterhøvl. Jeg hælder mere til løsningen, som godt nok er mere tidskrævende (at fjerne 0,8 cm af lægterne, der hvor de hviler på spærene) fordi jeg forestiller mig, at bæreevnen trods alt er en anelse større på 37mm lægter med hak i end på 30mm uden hak. Når Svendgiversen skriver om kærvvirkning, så forklar venligst en uvidende 80 årig hvad der menes. Projektet jeg har givet mig i kast med er mere omfattende end jeg havde forestillet mig ikke mindst set i lyset af min fremskredne alder og med stort set ingen håndværksmæssig baggrund. Jeg er taknemlig for jeres råd og har ikke besluttet mig for, hvilken vej jeg vil gå. Jeg har i dag besøgt et stort nedbrydningsfirma, men fandt ingen "gammeldags" lægter. Som indehaveren forklarede mig,kan man ikke holde en timeløn ved at sortere og fjerne søm fra gl. lægter, som derfor er udgået af sortimentet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-16 16:06

Jeg skulle nok ikke have nævnt kærvvirkning,
det er noget kompliceret med udmattelse og revner i forbindelse for skarpe kanter.

I dit tilfælde skal du bare sørge for en blød runding på begge sider
af der hvor du fjerner de 8 mm over spærene.

Derfor mit råd om at bruge båndpudsning i stedet for stemmejern.
Du kan eventuelt afslutte med en rundfil i hjørnerne.

Kommentar
Fra : anne39

Dato : 29-04-16 14:58

Arbejdet er nu afsluttet, idet jeg opgav selv at udføre opgaven. Jeg syntes det var lidt for risikabelt, min alder i betragtning og det ville formentlig heller ikke vække den store jubel hos arbejdstilsynet at se mig kravle rundt på taget uden stillads. Det lykkedes i stedet med lidt besvær at få forsikringsselskabet til at betale for reparationen - jeg havde dog en selvrisiko på knapt kr. 2000. Jeg er glad for jeg valgte den løsning. Havde jeg været 20 år yngre, havde jeg selv givet mig i lag med projektet, men der var en klog ven, der hviskede mig i øret: "Man skal kende sin begrænsning."
Tak til jer alle, der kom med gode råd. Nu jeg er på banen har jeg lyst til at spørge om nogen kan fortælle mig, om det er rigtig opfattet af mig, at jeg er blacklistet. (jeg bærer rød bluse). Har jeg på et tidspunkt ubevidst overtrådt nogle regler, eller hvad kan årsagen være?

Men i hvert fald så lukker jeg hermed mit lægtespørgsmål