/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Coupe
Fra : toreli
Vist : 227 gange
55 point
Dato : 21-04-16 17:28

Jeg har en Fiat Coupe 20VTurbo. Efter ny tandrem, sprang kileremmen kort tid efter, og stumper herfra røg ind i kileremmen ( slog kappen i stykker )...avav. Efter nye ventiler m.m. har bilen ikke de HK som jeg mener den skal have og min mekaniker er ikke ekspert i denne bil. Min pengepung er blevet lidt slatten, og jeg har ikke den store forstand på motorer. Er der nogen der har gode råd, evt. kendskab til en person, som kender denne bil.
venligst Tommy

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-04-16 19:01

Var det kileremmen er røg ind i TANDREMMEN ? så den gik ud af takt.
Ved nogen af de gamle motorer, kunne man godt ændre takten en tand på tandremmen så det kunne mærkes på effekten. -Kunne det være at tandremmen er forskudt en tand ? Det er mit bud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-16 23:06

Citat
Ved nogen af de gamle motorer, kunne man godt ændre takten en tand på tandremmen

Havde lidt af samme problem på en gammel MC, den var ? en ½ tand/led forskudt - og det burde ikke kunne lade sig gøre, og den kørte af H til med sprængte pakninger til følge.
Grunden var en ny (brugt) knastaksel og muligvis forkert motor/årgang = EU og US

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-06-16 09:51

Det er ret væsentligt at knastaksler og krumtap står 100% korrekt. Hvis f.eks. den ene knastaksel er drejet en tak i forhold til resten får ventilerne ikke den korrekte åbningstid.
Så hellere tjekke en ekstra gang end smadre motoren. Hvis først en ventil hamrer ned i stempelkronen kan alting ske: Bøjet ventilstamme, eller en skadet ventil der knækker og ryger igennem stemplet. Det ser ikke kønt ud.
Hvis tændingen er trukket af tandrem eller på anden måde også berørt, skal den justeres ind efter samling af motoren. Men det helt rigtige med sådan en hidsig sag vil være, at få den i et dynamometer og målt over hele spektret. Det koster selvfølgelig penge, men de gutter der har sådan noget til rådighed ved også ALT om finjustering af maskineri. De kan "trylle" flere heste ud af en motor, end du og jeg drømmer om.