/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund nr. 2
Fra : CiviC
Vist : 540 gange
200 point
Dato : 15-04-16 16:36

Hej

Vi overvejer hund nr. 2 som en legekammerat til vores, som nu er 1½ år.
Hund nr. 2 vil have samme forældre som hund nr. 1, men der vil så være lige knap 1½ års forskel. Har det nogen betydning med samme forældre men forskelligt kuld? Kan forstå at søskende fra samme kuld ikke altid er lige godt at have sammen.

Hund nr. 1 er en kastreret hanhund og hund nr. 2 bliver en hunhund, som bliver neutraliseret, når den tid kommer. De er blandingshunde fra Beagle, D.S. gårdhund og Jack Russel

Hund nr. 1 synes vi selv er godt opdraget og lystre på de sædvanlige kommandoer som sit, læg dig, på plads osv.

Jeg har fået følgende på plads, men er der andet, vi skal være opmærksomme på eller er der noget jeg ikke har forstået korrekt?
1. Hundene mødes første gang på neutral grund og følges hjem
2. De første 6 måneder kan/vil blive hårde
3. Hund nr. 1 skal have mindst lige så meget opmærksomhed som tidligere.
4. Hund nr. 1 skal have lov til at sige fra over for hund nr. 2, da hund nr. 1 vil blive lederen.
5. Den første tid, skal hundene luftes hver for sig og hund nr. 1 først.
6. Pasning af 2 hunde vil ikke blive lige så nemt hos familie og venner som med 1 hund

Håber på snarlig svar, da vi måske har en hund, der skal reserveres

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-04-16 17:04

HEJ
DET ER DEJLIGT AT HAVE 2 HUNDE. DET BETYDER OVERHOVEDET IKKE NOGET OM DE ER I FAMILIE MED HINANDEN, DET VED DE IKKE SELV, OG FØLER IKKE NOGET FOR DET.

HVIS HUND NR. 2 ER EN HVALP, VIL DE KOMME RIGTIG FINT UD AF DET DET FØRSTE HALVE ÅR.
I DEN TID FINDER HUND NR. 1 SIG I ALLE DE TOSSESTREGER HUND NR. 2 FINDER PÅ.

HUND NR. 1 VIL SELV SIGE FRA, HVIS DET GÅR FOR VILDT TIL, DET VIL IKKE VÆRE NOGET PROBLEM.
EFTERHÅNDEN SOM HUND NR. 2 VOKSER TIL, KAN DER VÆRE SPØRGSMÅL OM HVEM DER SKAL BESTEMME, MEN DET VIL SANDSYNLIGVIS BLIVE TÆVEN, SELV OM DET ER DEN YNGSTE.

DEN ENE VIL ALTID UNDERLÆGGE SIG. I KAN ROLIGT GÅ TUR MED DEM BEGGE FRA BEGYNDELSEN, HUND NR. 1 VIL ACEPTERE HUND NR.2 LIGE MED DET SAMME HVIS DEN ER EN HVALP.
HVILKET JEG TROR DA DU TALER OM AT RESERVERE DEN.

RIGTIG GOD FORNØJELSE MED BEGGE HUNDENE, DET KAN DU GODT GLÆDE DIG TIL, DER KOMMER MANGE SJOVE STUNDER UD AF DET.
DET BLIVER IKKE HÅRDT DE FØRSTE MÅNEDER, MEN RIGTIG SJOVT.

DE BEDSTE HILSENER
AG112

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-16 17:18

Så det er en tævehvalp, i overvejer at anskaffe jer?

Hvordan har hund nr 1 det med hvalpe? Og havde I ham fra han var 8 uger?

Søskende fra samme kuld KAN give problemer, men det er nok lige så meget på grund af den manglende aldersforskel. Der kan jo blive noget rivaliseren når de bliver voksne..

Der behøver ikke blive rivalisering, når der er 1.5 års forskel. Vigtigere er det om hund 1 kan lide hvalpe. For så er det ligesom at få en lillesøster, som han kan hjælpe til med. Inddrag ham så meget så muligt i pasningen af den lille ny. Hun lærer også om renlighed ved at følges med hund nr 1.

Hvis du venter med at lufte hund2 til hund 1 har været ude, så kan huset da nemt være overpisset når i kommer hjem.. Hvis du tager begge hunde med på alle tisseturene, så lærer den lille meget hurtigere renlighed. Af sin storebror.

Og hvis du vil give din hund1 ekstra opmærksomhed, så meld jer til et eller andet træningshold, hvor I to lærer noget sammen. Bare jer to. Det vil give ham selvtillid og overskud til at finde sig i "den irriterende lillesøster", som hvalpe jo også kan være indimellem..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-16 17:31

Kloge naboer anskaffede sig først hund nummer to,
når den gamle snart skulle afløses, så kunne den opdrage den nye hvalp.

Det kan en to år gammel hund næppe, så et godt råd,
vent 4-5 år med at anskaffe hund nummer to.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 200 point
Dato : 15-04-16 17:36

Gør det nu ikke til så stol videnskab, tag jeres hund nr. 1 med ud og hente nr. 2 så finder de selv ud af rangordenen, hanhunden skal respekterer hunhunden, de står lige højt på ranglisten.
Hvis I regner med at de første 6 måneder bliver hårde, er det jer der laver en fejl for hundene er ikke så svære af sætte sammen da det er et flokdyr.
I skal bare helst være hjemme (mindst en af jer) de første 3 uger, for at lære den sidst ankommende at være alene hjemme.
De kan sagtens luftes sammen, turen skal bare afpasses så det ikke bliver for lang til hvalpen.
Det der er i forbindelsd med 2 fra samme kuld er at de binder sig for meget til hinanden og mindre til jer, men her hvor det er fra hver sit kuld og den aldersforskel er der ingen problemer og da hanhunden er kastreret er det heller ikke muligt med indavl.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 15-04-16 17:38

Hej. Tak for jeres tilbagemeldinger.
Hund nr. 1 har vi haft fra han var 8 uger og han er rigtig glad fir andre hund, unge som gamle med enkelte undtagelser. Vi aftaler selvf. Returret, hvis de 2 slet ikke kan sammen.

Mvh
CiViv

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu ??

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 15-04-16 17:41

Hej igen.
Min kone går hjemme, så der bliver ikke meget alenetid for hundene

Forresten god ide med alenetræning med hund nr. 1

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-16 17:59

Det skal nok blive mere sjovt end strengt!

Og når din kone går hjemme, så kan du og nr 1 stikke af på jeres helt egen "mandetur" mens pigerne bliver hjemme og hygger sig.

Hvornår er lillesøster gammel nok til at flytte fra mor?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-04-16 18:01

Hvis I først skal træne den 1. i at være alene, er det nok bedre at lære dem begge det på en gang.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 15-04-16 18:17

@Birgitta: Hun er klar til at flytte hjemmefra d. 30/5 ?
@Kimpetersen: Nr. 1 kan godt være alene hjemme, men er meget glad for at se os, når vi kommer hjem. God ide med at træne dem begge alligevel.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-04-16 23:21

Ja det er det. Det giver en samhørighed mellem jer og hundene.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-04-16 07:35

I behøver ikke de store betænkeligheder ved at anskaffe hund nr. 2 aldersforskellen til den første hund er perfekt, så held og lykke med projektet.
2 hunde æder ca. dobbelt så meget som én, ligeledes sviner de også ca. dobbelt så meget ! Men de får en forfærdelig masse glæde af hinanden.

Der var en der skrev at I skulle tage jeres hund med ud at besøge/hente den anden: Det skal I ikke p.g.a. evt. smittefare ! Hvalpene er ikke blevet vaccineret endnu, men lever på den beskyttelse de har fra moderen - så lad Jeres hund blive hjemme !!!!

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-16 10:57

Mmmm... Jeg fik min Silke hjem d. 30-5 for snart 14 år siden.

Det er en rigtig god årstid at få baby-hvalp på..

Jeg var så heldig, at det havde været sommervarmt fra midten af maj, så hvalpene allerede hos opdrætter var meget udendørs. Og fik renlghedsundervisning af mor og mormor..

Så da jeg fik Silke hjem, vidste hun godt, hvad renlighed var. Hun skuede ud over min lille flisebelagte gårdhave. Og så valgte hun syrenbedet til at være hendes tissested.

Og varmen fortsatte. Så jeg lod havedøren stå åben om natten.. Så kom der ingen sjatter på gulvet..

Silke har været en dejlig hvalp og en fantastisk hund.. Så det er også et godt stjernetegn, hun er født i
Hun er vædder, ligesom jeg selv er. Og din kommende hvalp er.

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 18-04-16 21:44

Tak for svaret kimpetersen OG til alle jer andre.

Når man, på nettet, læser om alle de ting der kan gå galt, giver det sq nogle bekymringer, men I har sandelig gjort dem meget mindre og glæden om at få den lille hjem er stor.
Vi har indtil videre reserveret 2 og besøger dem igen om 14 dage, så vi måske kan se, hvilken der passer til vores temperament. Lige nu sover de hele dagen

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-16 21:56

Rigtig god fornøjelse med babyen!
.....de bliver jo ikke ved med at sove hele dagen. Så næste besøg bliver spændende!
Til den tid er de omkring 4 uger.. Så futter de allerede mere rundt.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-04-16 08:19

Hej CiViC.

Velbekomme og rigtig god fornøjelse.

Hilsen Kim