/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hvorfor skal man checke ind på fly
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 11-04-16 17:23

Når man skal ud og flyve, så skal man checke ind - selvom man har købt en billet. Hvorfor er det nødvendigt ?

Jeg kan forstå at hvis flyselskabet har solgt flere billeter end der er sæder i flyet - at det kan være et problem. Men I så fald så må flyselskabet vel købe nogle billetter tilbage (til en skyhøj pris) ude i gaten.

Hvad er der galt i at købe sin billet + aflevere sin bagage + og så gå gennem security + og så gå ind i gaten + og så ind i flyveren.

Hvorfor skal man checke in ?

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 11-04-16 17:57

hvorfor er vandet vådt kunne du lige så godt spørge om.

det er deres regler og sådan er det jo bare

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-16 18:08

Køber en billet har nået sjovt i kufferten ! Hvorfor skal ejeren af kufferten være om bord på flyet.
Det kunne være et godt Eks.

Du kommer forsendt til afgangen din bagage havner nu i Rusland men du er der ikke for du kom forsendt til flyet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-16 18:51

Det er en gammel sikkerheds procedure, for bl.a. sikre, at bagage og rejsende følges ad i flyet.
Og ja - det hjælpe jo ikke mod selvmords bomberne.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-04-16 19:59

Vand er vådt... Tak spids!

Check-in har ikke som jeg ser det noget med kufferten at gøre. Spørgsmålet er om man ikke kan nøjes med at viser sin billet i bagage-drop og så aflevere sin kuffert - og så gå til security m.v.

Hvad skal man med boardingkort m.v. - Hvis man ønsker en særlig plads i flyet kan man gøre det på forhånd via internettet eller lign.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-16 20:11

Man vil ikke have gods men på flyet som ingen ejermand har så derfor har det helt klart nået med din kuffert at gøre mm. Er du ikke tjekket ind bliver din kuffert fjernet fra flyet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-16 20:14

Køb en tur til Ålborg tag flyet til málaga

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-04-16 20:16

Hvad gør check-in for sikkerheden omkring min kuffert.

Ligemeget om jeg checker ind eller ej - så bliver kufferten checket i security og kommer om bord på flyet alligevel. Check-in gør ingen forskel her.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-16 20:20

Flykaptajnen skal vide nøjagtig et stykke tid før hvor mange der er med for at kunne beregne trim og vægt, og helst et stykke tid før start, så hjælper det jo ikke at folk kommer dryssende eller bliver væk, desuden skal vægten også fordeles ligeligt.
Og da folk så at sige er i ingenmandsland så snart de er blevet sikkerhedstjekket og drysser rundt i transithallen vil de også gerne vide hvem og hvor mange.
Tro ikke at der er frihed i lufthavnene og i flyene, folk bevæger sig nøjagtig som personalet vil have det selv om det foregår med skilte og høflige henstillinger.

I dag kan man boarde via selvbetjening i lufthavnene og også hjemmefra, men princippet er det samme.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-04-16 20:33

Før 2001 fløj jeg mange gange Tirstrup-CPH uden at kende min plads i flyet. De fleste passagerer gik ind i flyet og satte sig forrest iflyt, for så kom man først ud til taxierne. Så det med vægten tror jeg ikke er specielt vigtigt. Desuden ved flyselskabet godt hvor mange biletter der er solgt.

Hvem interesserer sig for hven der går rundt i transitområdet ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-16 01:23

Citat
Desuden ved flyselskabet godt hvor mange biletter der er solgt.
flyselskabet ved også godt at mange forretningsrejsende booker flere afgange så de kan nå et senere fly hvis mødet trækker ud og ja de sælger også flere billetter end der er pladser i flyet fordi de ved at mange som har booket ikke kommer alligevel og så er de jo rart at vide lidt om hvem der er kommet og om der er plads til alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-16 13:57

Dem der kommer sidst, skal stå op hele vejen til Singapore.

Bordingcard er tilladelse til at gå ombord.
Og ja - du bliver tjekket mere en du regner med.......................heldigvis.
Hvis der udleveres 27 af disse kort.................skal der også være 27 om bord inden takeoff.
Ellers skal de manglende personers bagage ud af flyet igen...............

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-04-16 16:22

Eyvind det hænger ikke helt sammen.

Meningen er jo at man viser sin billet i forb. med bagage-drop. Alle kufferter bliver skannet før loading på flyet. Som jeg ser kan man ikke få en bombe ombord på flyet i sin kuffert alligevel - selvom man var selvmordsterrorist.

Lad os sige at en passager har afleveret noget bagage i bagage-drop og ikke er i gaten/ikke kommer med på flyet - så ændre check-in jo ikke på om man ønsker at fjerne den overskydende kuffert alligevel. Flypersonalet skal jo alligevel finde en overskydende kuffert - ligemeget hvad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-16 17:13

Når du viser din billet (endda med reservation på en bestemt plads), får du et adgangskort (eks. nr. 12)
Oppe ved gaten bliver du krydset af og adgangskortet indrages.

Nu er der styr på bagage / person, for mangler personen til adgangskort nr. 12 ............fjernes tilsvarende bagage.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-04-16 21:42

@Eyvind
Dvs. at formålet med check-in er at have en nemmere/hurtigere måde at få fjernet en eventuelt overskydende kuffert. I praksis vil det tage ca. lige lang tid at finde kufferten om den er checket ind eller ej. Det lyder ikke som en særlig godt argument for at lave check-in.

Der må være en anden forklaring til at man lave check-in?

Måske det har noget med transportøransvar at gøre - det med at flyselskabet ikke bare må tage hvem som helst med i flyveren - og at man skal fremvise pas?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-16 09:45

Citat
Måske det har noget med transportøransvar at gøre - det med at flyselskabet ikke bare må tage hvem som helst med i flyveren - og at man skal fremvise pas?

Ja det kunne også være et godt argument.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-04-16 21:33

Tænkte lidt videre...

Måske det hænger sammen med at check af pas er uddelegeret til flyselskabet - som dermed sikre at der ikke kommer de forkerte borgere med ind i flyveren.

En fælles officielt pas-check kan jo ikke vide hvor passageren skal hen - derfor er det uddelegeret til flyselskabet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-04-16 10:00

Mig bekendt har der altid været check-in inden man kunne komme ud til flyet, "altid" for mig er fra min første flyrejse for ca 60 år siden.

Jeg har oplevet at alle passagerer og kufferter skulle ud af flyet, hver passager skulle udpege sin(e) kufferter, der var en kuffert for meget, den kom ikke med!

Som andre har skrevet, uden tjek-in kunne man jo tage et hvilketsomhelst fly, med en billet til et andet!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-16 10:08

Ved oversøiske rejser pakkes kufferterne i små "containere", der passer lige ind i flyet, og ved at checke ind ved de præcis i hvilken container hvilken passagers kuffert befinder sig, så de ikke skal til at åben alle containerne op.

Det også at gøre med om den pågældende persons pas/nationalitet giver adgang til modtagelandet og om det skal ske med eller uden visum.

Og der er uden tvivl flere fornuftige grunde.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-04-16 14:26

Måske Check-in også er fra en tid hvor der ikke fandtes selvmordsbombere - og at der ikke fandtes skannere til at checke kufferter.

Og måske Check-in nuomdage et et levn fra en svunden tid der er svært at fjerne pga. inerti.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-16 14:32

Check-in til fly er en ganske fornuftig foranstaltning.

Kommentar
Fra : katekismus