/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hvad er en forbigående blodprop
Fra : mabou
Vist : 588 gange
50 point
Dato : 09-04-16 07:15

Hej.

Forbigående blodprop i hjertet.

Er det det samme som en almindelig. Blodprop?

Eller kan man ikke kalde det en blodprop

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-16 08:35

Blodpropper er potentielt farlige selv om de er forbigående, som f.eks. at smutte igennem hjertet og så sætte sig i hjernen.......man kan vel nærmest kalde det et slagtilfælde selv om ordet ikke er beskrevet her.
http://min.medicin.dk/Sygdomme/Sygdom/191

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-16 09:12

Blodpropper som er så små at de ikke stopper årer eller arterier kaldes forbigående. Normalt vil de blive opløst i blodstrømmen og forsvinde 'af sig selv'. Hvis de opdages vil man behandle med blodfortyndende medicin. I enkelte tilfælde kan de som LuffeA skriver; løsrive sig og føres med blodstrømmen til f.eks. de fine blodkar i hjernen, hvor de kan forårsage en tilstopning: En egentlig blodprop.

Forbigående blodpropper er oftest ufarlige, men kan være tegn på for højt kolesteroltal og/eller at man er utrænet og/eller overvægtig. Man får flest forbigående blodpropper når man er midt i tyverne. Langt de fleste opdager slet ikke disse blodpropper og de er for størsteparten helt uskadelige.

Hvis det er noget du er bange for eller spekulerer meget over? Så tal med din læge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 09-04-16 14:11

Du har vel din viden fra din læge, som har taget et EKG, hvis ikke så skynd dig at få ham til dette, ellers hvis du har smerter i brystet så ring 112.

Jeg taler med erfaring, - er svingdørspatient.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 09-04-16 15:11

1000 tak for de gode svar.

Jeg spurgte ikke fordi jeg selv har det. Men fordi en nær ven fik det i nat.

Men var ikke helt sikker på hvad det præcis var.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-04-16 19:52

Og så en advarsel til din ven.

Jeg har sikkert haft flere forbigående blodpropper, uden at mærke det,
men så for et år siden, var det ikke mere forbigående,

resterne af en blodprop i benet endte, heldigvis ikke i hjernen, men i lungerne,
og jeg fik åndenød.

Husk at få din ven til at tage blodfortynder, og ikke det billige sprøjt alle får,
memo et eller andet?

Det der bedst modvirker blodpropper hedder Xarelto, og det koster,
men det virker, og hvad er alternativet??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-16 20:38

Citat
Husk at få din ven til at tage blodfortynder, og ikke det billige sprøjt alle får,
memo et eller andet?

Nej nej og atter nejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj.
"Blodfortynding" styres af et hospital / læge

Få så din ven til at konsultere en læge - og ikke noget med denne "nå det er nok ikke noget"
Skriv op hvad oplevelsen var, og fortæl hvordan du har det, og hvor det måske gør ondt.

Ps. Rygning er ikke det bedste når der er tendens til blodpropper. Det er ikke noget jeg har læst men nogle meget ubehagelige oplevelser.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-04-16 21:24

Undskyld ikke >memo et eller andet?
Men Marevan, som både min bror og flere af mine naboer får.

http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/Marevan-id168.html

Og selvfølgelig er det din vens læge, der ordinerer,
det der så undrer mig er at jeg i stedet skal have det meget dyrere Xarelto?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-04-16 23:58

Citat
Jeg har sikkert haft flere forbigående blodpropper, uden at mærke det,
men så for et år siden, var det ikke mere forbigående

Det er min opfattelse, at det ikke er ualmindeligt, at der kan komme flere blodpropper efter hinanden, ofte en mindre blodprop først og senere en større.

I januar fik min bror en i hjernen, efter udskrivning fra sygehuset blev der iværksat noget tale-undervisning, da talepædagogen ringede til min bror kunne høre, at det var blevet værre og han blev indlagt igen, nu med større tale-problemer end første gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-16 09:35

SvendGiversen................prøv at spørge din læge, hvorfor du skal have den meget dyrere medicin.
Der står lidt om det her:
https://www.google.dk/#q=Xarelto
Det kunne jo være du er en af dem der har behov for netop denne medicin.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-04-16 11:06

For 4 år siden kunne jeg flere gange pludselig ikke styre min venstre arm. F.eks. ville gaflen ikke som jeg ville når jeg sad og spiste. Det skete 4-5 gange og varede ca. 5-10 min. Jeg vidste ikke hvorfor, men tilsidst kontaktede jeg min læge, og så gik det stærkt. Først på neurologisk afd. hvor jeg fik blodfortyndende Clopidogrel og blodtrykssæknende og kolesterolsænkende. Derefter blev mine halspulsårer skannet og de viste at den højre var 90% lukket - Carotisstenose. Jeg blev indlagt og opereret, dvs. halspulsåren blev skåret op og renset. Var indlagt 4 dage. Jeg var 58 år gammel.
I dag har jeg det godt men skal resten af livet tage blodfortyndende, blodtrykssænkende- og kolesterolsænkende medicin, og jeg skal ringe 112 hvis jeg for nogen symptomer.
Det jeg vil sige er, at man skal ikke tøve med at kontakte lægen. Mine symptomer var så subtile at det var lige før jeg ikke regnede dem for noget, men hvis jeg ikke havde kontaktet lægen dengang, så sad jeg sikkert ikke her i dag. Så reagér ved de mindste symptomer på noget ukendt - hellere én gang for meget end for lidt!
Amanda

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-04-16 23:16

svend, når man får blodpropper i lunger og ben får man xarelto, men når man som jeg og mange andre med sygt hjerte, er i højrisiko for store blodpropper i hjerne og hjerte, får man marevan.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 15-04-16 12:09

Tak for svaret molokyle.