/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Private beskeder over facebook
Fra : Winther00
Vist : 248 gange
50 point
Dato : 07-04-16 01:10

Er der nogen form for beskyttelse mod offentliggørelse af private beskeder på facebook? Bortset fra at det er uetisk at lægge ting op som er skrevet i fortrolighed og bruge det imod én, ..

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-04-16 02:02

Næh.... fortroligheder udveksler man da ikke på facebook.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-16 10:31

Næh.... fortroligheder udveksler man da ikke på noget socialt medie.

Altså med mindre det er meningen, at det skal udbredes.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-04-16 10:31

De retsregler, der regulerer danskernes hverdag, og på mange områder af tilværelsen har til formål at beskytte os som privatpersoner og forbrugere, er udtænkt og formuleret af danske embedsmænd og vedtaget af danske politikere. Det gælder alt lige fra grundloven, straffelov, medielove, lovgivning om privatlivets fred m.m. Og de retsregler, vi kender og er fortrolige med, håndhæves af danske myndigheder; vi ved, at vi kan gå til myndighederne, i nogle tilfælde politiet eller domstolene for at forhindre eller reagere på lovovertrædelser.

Winther00's spørgsmål viser, at du - ligesom de fleste danskere . har en forventning om, at du kan regne med fortrolighed og privatliv, når du ønsker det. Sådan er det også og loven beskytter i stort omfang mod krænkelse af disse goder.

Problemet i forbindelse med de sociale medier er blot, at de (og i udstrakt grad også deres brugere) ikke behøver respektere dansk lovgivning eller rette sig efter, hvad der forventes efter danske forhold. Hvis facebook overtræder dansk lovgivning, er det meget usandsynligt, at danske myndigheder vil gøre noget i den anledning. Og hvis en privatperson ville indstævne facebook eller facebooks brugere for domstolene, er det meget usandsynligt, at domstolene reelt vi forholde sig til uoverensstemmelse. Hvorfor?

For det første, fordi facebook m. fl. er udenlandske, og de fleste kun kan sagsøges ved amerikanske domstole, er underkastet amerikansk lovgivning, dog med de mange, mange siders forbehold, som fremgår af deres forretningsbetingelser. Hvem har tid, kræfter og penge til at anlægge en retssag under de konditioner? For det andet fordi de har så mange penge, at ingen dansk myndighed eller privatperson ville kunne hamle op med deres horder af advokater.

Det spørgsmål, der måske er mere aktuelt for dig, er, om du kan hindre, at en privatperson misbruger eller videregiver de fortrolige oplysninger, som du har lagt ud. Her er bentjuuls svar både kort, klart - og rigtigt. Selv om du målretter en besked til dine "venner" vil der være andre, der kan få fat i oplysningen, og det kan du reelt ikke hindre. Du nævner selv det etiske aspekt, altså moralen, men prøv at spørge 100.000 facebook brugere, hvad etik eller moral betyder for dem, eller om de ved, hvad det betyder?

facebook og andre sociale medier er så stærke kræfter i samfundet, at den enkelte reelt er magtesløs. Som hos fortidens tyranner, der selv kunne sætte de regler, de ville, er det i dag pengemagten, der har det store ord. Det sikreste man kan gøre, er at holde sig langt væk fra facebook. Det er umuligt, vil de fleste sige. Ja, og det dokumenterer netop tyranniets styrke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-16 16:58

Altså... Du skriver noget i fortrolighed til EET andet menneske på Facebook, som du reelt ikke kender?

Det svarer til at fortælle hemmeligheder til brugsuddeleren eller knægten i 7. klasse, som du ikke ved andet om, end at han går i 7. klasse.. Måske holder de hemmelighederne for sig selv. Måske ikke.

At dele noget med sine "venner" er en anden situation. Og det kan man være ret sikker på når ud til mange flere end man ønskede fra start.

Jeg tror ikke du kan stoppe ting, du har delt eller skrevet i fortrolighed.. Uanset om du har delt med venner eller med en særlig ven..

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 10-04-16 02:06

Der var nu som sådan ikke noget jeg ikke vil stå ved, en almindelig diskussion om ting der kunne være anderledes i en forening, noget som også er diskuteret i offentlighed, men trist at denne forening ikke kan klare konstruktiv kritik og også bruger stasimetoder til at ensrette folk.