/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
hjælp med forskudsopgørelse
Fra : mabou
Vist : 522 gange
50 point
Dato : 02-04-16 14:03

hej.

Jeg er blevet godt forvirret inde på skats hjemme side.

for 2 år siden kunne man gå ind på skats hjemmeside og ændre på sin forskudopgørelse. Det kan man sådan set stadig i dag. Men da man ændrede på det for 2 år siden og trykkede på beregn kunne man se at ens fradrag faldt eller steg.

jo højere indtægt man angav des større fradrag fik man. Og jo mindre indtægt man angav des mindre fradrag fik man.

Det gør man dog ikke mere.

Jeg er på su og har opsagt mit studie job og vil derfor sætte min indtægt ned for at få et mindre fradrag for derved at undgå et skattesmæk igen næste år-

Men når jeg sætter den ned sker der næsten intet med mit fradrag

Jeg forsøgte derfor for sjov at ændre min forskudopgørelse med 300.000 for at se om den så ville reagere mht fradraget Det ville den ikke. Det steg kun med 90 kr. når jeg øger min årsløn med f.eks 300.000

Jeg forstår ikke helt hvad der forgår.

Jeg har en lille gæld på 4000 kr. som jeg gerne vil være sikker på går i 0 til næste år.

Derfor vil jeg sætte min årsindkomst ned for at få et mindre fradrag og på den måde betale lidt mere i skat, men det kan jeg ikke.

hvad er det jeg gør forkert???

HJÆLP !!!!!!

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 02-04-16 14:10

rettelse / tilføjelse.

Mit radrag reagere dog kraftigt når jeg ændre på tallene i rubrikken indtægter af renter.
mit fradrag reagere stort set ikke når jeg ændre den fra 60.000 til 300.000 kr. i årsløn, men ændre jeg renteintægter med blot 5000 kr. svinger mit fradrag med 700 kr i måneden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-16 14:47

Man har aldrig fået højere fradrag ved højere indtægt da personfradraget er det samme for rig og fattig, og de såkaldte ligningsmæssige fradrag som ´fagforening/a-kasse, renter, befordring og evt børnepenge skal man ikke lave om på så længe man har de udgifter.

Det er sjældent nødvendigt at skrive en højere indtægt på, kun hvis man ved at der kan komme et smæk i topskat hvor man så kan være på forkant ved at ændre på indtægten i det øjeblik man får den lønforhøjelse, men det er vigtigt at holde øje med fradragene hvilket faktisk er eget ansvar selv om de fleste indberetninger sker automatisk, herunder også at skrive et nyt fradrag der kommer i løbet af året, SKAT ved jo ikke at du pludselig får et kørselsfradrag eller skal betale renter fra dag et ved optagelse af et nyt lån.
Der skal også ændres hvis du går fra SU til arbejde, til det hører arbejdsmarkedsbidrag og beskæftigelsesfradrag.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 02-04-16 18:09

Jeg er ikke helt enig med dig.

Jo højere indtægt man har des højere bliver beskæftigelses fradraget. Da man bliver belønnet for at arbejde mere.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-16 19:19

Der er en max grænse på beskæftigelsesfradraget.
http://tax.dk/pjecer/beskaeftigelsesfradrag.htm

Under alle omstændigheder skal du ikke pille ved forskudsopgørelsen før du har job og kender lønnen

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 15-04-16 12:10

Tak for svaret LuffeA.