/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor hurtig ruster en jernbjælke
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 01-04-16 19:16

Jeg skal snart lave hegn i haven ud mod en sti, som gerne skal holde i 40 år eller mere.

For at lave en nem og langtidsholdbar løsning tænker jeg på at bruge IPE profiler af sort stål og grave dem ned som stolper - herefter rafter eller lign. ind imellem stolperne.

Hvor lang tid vil en sådan stolpe på f.eks. 6 eller 8 mm godstykkelse holde hvis den er nedgravet i alm. jord?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-16 19:23

Jeg har Colstrup tror jeg det hedder, som er vacum imprægnerede. (ej nogle fra silvan osv)
De har stået i jorden siden 1965 og er ikke knækket endnu.

Men stålbjælken kan jo også købes galvaniseret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-16 19:58

Og så afhænger det ret meget af hvad slags jord det er .

Du kan gøre meget ved at svumme den negdravede del i rent cement først . endelig ikke noget med kalkmørtel i ,
Hvis du tilmed fylder lidt rent cement baseret beton i hullet også, så står stolperne bedre fast, ogholder din levetid ud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-16 20:00

Brug ikke jern, men lærketræ, det holder i 100 år.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-04-16 20:22

Lærketræ burde holde ca. 25 år i følge Google - og noget træ der hedder Robinie burde holde op til ca. 40 år.

Alternativt kunne man bruge aluminiums profiler - som nok skal males en gang i mellem - men de er dyrere og ikke så stærke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-16 20:34

Titanic er ikke rustet op endnu - sikkert på grund af havdybden/ mangel på salt/ bevægelse i vandet..

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 01-04-16 22:33

Jeg tror ikke du skal spekulere så meget på hvor længe det holder.
Et fornuftig gæt er, at du bliver træt af det inden det er rustet væk, og derfor lqver noget andet i stedet for.
Og selvom du ikke bliver træt af det, holder det nok din tid ud

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-16 03:53

Hvor hurtig jern forgå kommer jo også an på syren mm i jorden.

Men alternativ kunne være beton stolper eller stolpesko/støbning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-16 07:46

Jeg ville foretrække galvaniseret da det altid holder en neutral grå farve.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-04-16 13:34

Det hænder at jeg finder en gammel jernhestesko i jorden. De har da ligget mere end 40 år. Uden at have belæg for det, er det kritiske punkt så ikke i overgangen til luften?
Ingeborg

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-04-16 13:38
Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-04-16 08:40

Spørgsmålet om, hvor lang tid en nedgravet stålbjælke holder, kan ikke besvares ! Der er mange forhold der spiller ind.

Titanic er ikke rustet op endnu - sikkert på grund af havdybden/ mangel på salt/ bevægelse i vandet.. Hvis nu der var adgang til ilt hos det gode skib, ville tæringen være langt mere fremskreden.

Prøv at kigge hos: www.ser-hegn.dk

Det er industrihegn som holder i mange år - adskillige steder på danske stationer i kongeriget, bruger DSB/Banestyrelsen disse hegn til afskærmning m.m. - Men også industrivirksomheder og private bruger disse hegn, da de på det nærmeste er vandalsikrede og (næsten)umulige at kravle over. Køb dem i varmtgalvaniserede - de holder i mange år.

God fornøjelse med hegningen, uanset hvad du beslutter dig for.

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-04-16 22:31

Tak for svaret trimare46.