/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Berlingo DOBBELT tomgang ?
Fra : kai-d
Vist : 681 gange
300 point
Dato : 01-04-16 12:43

Jeg har en Citroen Berlingo 1,8 1999.
På kold motor er der ikke problemer, men når den er varm begynder den at køre med det dobbelte i omdrejninger.
Berlingoen har været på Citroen og blive finmålt og fået ændret lidt på værdien af tomgangs-motoren, der gik så ca. 2 måneder så kørte den igen med det dobbelte i omdrejninger i tomgang.
Både autoriseret værksted og andre værksteder har kigget på den, men den drøner stadig der-udad i tomgang.
Er her et godt tip, som modtages med mange tak.
Med venlig hilsen.
Kai.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-16 12:57

Min Polo har samme rpm om den starter i 10 frostgrader eller bagende varmt.
Er der ikke noget der hedder tomgangs termostat, der muligvis er rustet fast.
Havde det været en mc, ville jeg mene den var utæt i indsugningen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-16 12:58

Citat
der hedder tomgangs termostat

Automatisk Choker

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 01-04-16 13:14

Jeg har fået udskifte en dims TOMGANGS-MOTOR 3 gange og det er der sidder i nu det er blevet justeret hos Citroen men det hjalp jo ikke.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 310 point
Dato : 01-04-16 13:30

Et gæt er stadig en revne i indsugningen, du kan teste med Start-hjælp - meget brændfarligt:
Efter 3:00
https://www.youtube.com/watch?v=9CPqbaSgcok

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 01-04-16 13:49

du kan med fordel prøve og sprøjte start hjælp rundt omkring ved indsugning manifold, mens bilen er startet når den kører i tomgang sprøjter du omkring manifold den brandfarlige væske vil blive suget ind hvis der er en utæthed grundet motoren selv suger brændstof. hvis den stiger helt vildt i tomgang mens du gør det så har du en indikation om at der er en utæthed ved manifold og den dermed vil suge falsk luft som bivirker de høje omdrejninger.

andet råd er en evt automat choker som mulighvis har sat sig fast eller bare er defekt du kan prøve og finde den og så tage stikket af til den, kan være det hjælper

mvh Dennis

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 01-04-16 18:09

Det lyder spændende det skal prøves, foreløbigt tak kommer med raport når det er prøvet
Uden at futte den af.
Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 01-04-16 18:30

Tjek Vacumslanger, De kan blive møre, og trække falsk luft, Derved høj tomgang

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-16 20:18

sådan en citron af den årgang må da være med computerstyret indsprøjtning.
det vil en fagmand kunne finde fejlen ved .
Mit umiddelbare gæt er ventiler der ikke ødelagt af manglende justering.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-16 21:25

Citat
det vil en fagmand kunne finde fejlen ved

Eller også vil de bare tjene penge på ikke at kunne give en ´naturlig´ forklaring.
Men er der Chip i dytten, burde det vel kunne aflæses.

Ventiler burde ikke virke sådant, så burde motoren gå helt forkert i motorgang - op og ned i rpm, og problemer med start/ bankende ventiler/ og besvær med at holde motor igang/ hosten og prutten.

Det kunne vel ikke være dit ´remtræk´ der er hoppet en tak over, eller bare er særdeles løst strammet op.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-04-16 11:33

Hvis motoren ellers kører og trækker som den skal, er det udelukkende et spørgsmål om tomgangsregulering. Det har næppe noget med ventiljustering at gøre,, men alene den eller de komponenter der regulerer tomgangshastigheden. Hvis det er en servomotor, må der være noget der ikke styrer den korrekt, eller er rustet så den ikke kører til de punkter den skal.
Prøv evt. at søge på Autoophuggernes Datalager. Sådan en kan ikke koste alverden?
Det er næppe heller den store ingeniørkunst at udskifte, så det burde du sagtens selv kunne.
Tjek også vakumslanger, som andre allerede har været inde på. Det burde dog ikke give mere end en let forhøjet tomgang.
Hvis Citroen ikke kan lave en reparation der holder, ville jeg finde et andet værksted.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 03-04-16 16:07

Tak for svaret mig-selv.
Med mange tak har fundet falsk luft ved indsugningen repareret det her og nu med gafa-tape og det virker, må have fat i ny slange.

Også tak til alle.
Kommer der flere spørgsmål så skriver jeg igen.

Mvh.
Kai.