/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Velegnet til induktion
Fra : svendgiversen
Vist : 621 gange
85 point
Dato : 23-03-16 18:08

i følge nye oplysninger i mit nu lukkede spørgsmål er det ikke helt dumt at efterlyse retter,
der med fordel kan tilberedes på vore nye induktions kogeplader.

Eksempelvis elsker jeg vok mad, men det er vist ikke lige sagen?

Jeg tænker lidt på varme gengivelsen,
nok magnetiseret og koncentreret gennem og lige over gryde bunden,
mens det nok kniber lidt med varme op ad siderne, som på en rigtig vok??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-16 19:26

Altså det er magnetismen som varmer "JERN" op.
Varmen aftager op ad siderne.........................som det jo også er meningen med VOK

VOK findes vist også med plan bund.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-16 20:00

Nej, lige modsat,

i en vok steges de tyndt skårne okseskiver op ad siderne,
mens de tilhørende, eksotiske grønsager, langsomt koges i suppen nedenunder.

Modsat af hvad der sker ved underplade induktion.

Derfor skomager, bliv ved din læst,
nu har jeg kun dejligt sprødt understegt kød og bacon, som jeg elsker,
men savner alligevel det modsatte...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 85 point
Dato : 23-03-16 21:03
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-16 22:08

Det vil altså sige at der findes vok gryder specielt egnet til induktion,
det er lige sådanne jeg efterspørger,

jeg tror at de bevarer varme induktionen med jern længere oppe på kanten end andre gryder?

og der er så heller ikke noget forkert i at spørge om mad retter,
der er vel egnet til induktion eller det modsatte?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-16 22:11

Svend Giversen.
Ind i mellem får jeg en fornemmelse af, at du ikke stiller spørgsmål, men bare vil beklage eller slet og ret belære os, om noget du allerede har fundet ud af.
Og det er da ganske festligt.

Ps. Hils din tålmodige og meget forstående Hustru.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-03-16 22:16

Citat
i en vok steges de tyndt skårne okseskiver op ad siderne,
mens de tilhørende, eksotiske grønsager, langsomt koges i suppen nedenunder.

Jeg vil på ingen måde kalde mig for "wok-specialist", men så vidt jeg har forstået det, så steger man (også kødet) i bunden, og skubber det op på siderne, hvor det holdes varmt mens man steger det næste.

Jeg selv har en billig wok fra Lidl, men har også ofte brugt en alm. stegepande med høje kanter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-03-16 05:42

Jeg har brugt induktion de sidste 20 års tid, efterhånden er de fleste gryder/pander fine til det, men induktion varmer så hurtigt, at man kan risikere at brænde belægningen af, eller maden på, inden man ser sig om.

Bruger man støbejern uden belægning er det "kun" maden det går ud over, men nu kan man få gryder/pander, der af-sig-selv ikke varmer højere op end 230 grader. Jeg har ikke prøvet det endnu, men næste gang jeg brænder en belægning af, vil jeg nok prøve, fx

http://www.fiskars.dk/rotisser

Det lyder mærkeligt, men bunden holder op med at være magnetisk, når temperaturen bliver for høj!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-16 09:26

Vi kører på indutionsplade nr. 2.............................og er fuldt tilfreds.

Ps. Det er en menneskeret, at kunne brænde maden på.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-16 10:28

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-03-16 10:43

Citat
Svend Giversen.
Ind i mellem får jeg en fornemmelse af, at du ikke stiller spørgsmål, men bare vil beklage eller slet og ret belære os, om noget du allerede har fundet ud af.
Hvor har du dog ret Eyvind....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-03-16 11:09

svendgiversen, jeg tror, at du kan koge flere liter suppe på den kogeplade.

Hvis du er i tvivl over, hvad jeg mener, så får du en forklaring her

Citat
koge suppe på noget blive ved med at tale og skrive om det samme fortærskede emne.

Ovenstående citat er fra nudansk leksikon.

Så det behøver du ikke at stille et spørgsmål om

Eyvind, jeg er enig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-03-16 11:15

svendgiversen, du vil kun en ting med alle dine "åndsvage" spørgsmål, og det er ...... gøre opmærksom på dig selv.

Jeg tror ikke, jeg er den eneste, der ved, at du er bruger på kandu.

En anden bruger er flere gange smidt ud af kandu p.g.a. for mange profiler, men du slår alle rekorder med det antal spørgsmål, som du har stillet, og det kun med en profil

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-03-16 12:32

Tak, svendgiversen, og god wokning!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-16 13:50

Når man bliver ældre..........................er det så vok-seværk.

Nå men det er nu meget hyggeligt, med lidt hyggesnak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-16 14:12

Ja og vi hjælper jo hinanden, med gode råd her på kandu...