/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Montering af sålbænke
Fra : Lincoln1242
Vist : 385 gange
49 point
Dato : 16-03-16 19:32

Jeg har fået lavet nogle sålbænke i zink, som skal monteres på en ydervæg af træ.

Jeg ville først bore huller i sålbænkene, og skrue dem fast (øverste del af sålbænken kommer til at sidde inde under vindueskarmen, bag ’drypnæsen’). Men smeden, der lavede sålbænkene, mente at jeg skulle fastgøre dem med silicone, da vand ellers ville kunne trænge ind bag ved sålbænken.

Men umiddelbart synes jeg det lyder som en uholdbar løsning. Silicone er vel ikke beregnet til at hænge objekter op med. Og jeg forudser problemer med at holde sålbænken på plads, indtil siliconen er tør.

Men hvordan fastgør jeg bedst sålbænkene? Ville det være en idé både at skrue dem fast (så de bliver siddende) og give dem silicone (så de holder tæt)??

Hvis jeg skruer dem fast, så går jeg ud fra at jeg skal bruge nogle skruer, hvor undersiden af skruehovedet er fladt, så metallet ikke giver efter. Men er der nogle typer metaller, man ikke må kombinere med zink?

Og skal siliconen blot være alm. udendørs bygningssilicone?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 21:19

Zink er jo godt til tagrender og sikkert også til sålbænke, men de skal jo beskyttes.

Jeg kender ikke nok til hvordan, men se her:

http://www.bing.com/search?q=%2Bs%C3%A5lb%C3%A6nke+%2Bmontering+%2Bzink&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBRE

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 49 point
Dato : 16-03-16 22:34

Skru dem fast, som du har planlagt med varmforzinkede/varmgalvaniserede skruer. Og så skal du sørge for, at træet nedenunder er godt beskyttet med flere strygninger med rå linolie. Giv gerne et strøg med Gori 22 også, hvis det er til at få fat i. Så burde den ged være barberet! Om skruerne er fladhovedede eller undersænkede er lige fedt, bare de er af samme overflade som zinken. Det der med silicone lyder som en hovsa-løsning, der passer bedre til akvarier og badeværelsehjørner. Det vigtigste er, at der er fald udad, og at sålbænken kommer godt ud i hjørnerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-16 22:36

Skruehullerne skal selvfølgelig være på det lodrette stykke inde under karmen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-16 21:55

Der kunne også bruges gummi-skiver til skruerne - mener endda at de følger med et sæt skruer til formålet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-16 23:34

Der er ingen grund til at fjedermontere.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 22-03-16 13:01

Tak for svaret pbp_et.