/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Drilsk spørgsmål ..?
Fra : molokyle
Vist : 538 gange
200 point
Dato : 16-03-16 16:40

Kan sort gradbøjes?

Sort, sortere, sortest(-e)?

Sort, meget sort, mest sort?

En sort, den sorte, de sorte, flere sorte, alle sorte?

Kan hvid ???

..og hvorfor?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 16:54

Ja , Sort, sortere, sortest.

Bedre: Mørk, mørkere, mørkest, det kan jo ikke blive sortere end rigtig sort,
hvor intet lys reflekteres. Jævnfør de sorte huller i universet...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-03-16 17:10

Spørg Skat

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 17:40

Hos skat kan sort ikke gradbøjes,
enten er omkostningen oplyst, med moms, eller den er det ikke og så "sort".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 17:45

Du kan ikke søge på sortere, også noget med at ordne ting,

men du kan søge på sortest:

http://www.bing.com/search?q=sortest&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBRE

når det ser sortest ud...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 18:06

Rigtig sort findes kun når der slet ikke reflekteres/udsendes lys,
det sker kun på sole, hvor udsendelses intensiteten overgås af tyngde kraften.

Se i øvrigt et gammelt kandu spørgsmål:

http://www.kandu.dk/spg33195.aspx

når det ser ekstra sort ud...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 18:09
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-03-16 18:32

Forskere opdager en ny farve, som er sortere end sort
Herfra: http://videnskab.dk/teknologi/forskere-opdager-en-ny-farve-som-er-sortere-end-sort

Men det er ikke verdens sorteste materiale, mere.
Der er nemlig sat en ny rekord, leder lige og ser om jeg kan finde det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-03-16 18:51

Og dog, jeg tager fejl, den nye rekord var for den sorteste spaymaling, Vantablack S-VIS
Original Vantablack 99,956%
Ny Spraymaling, Vantablack S-VIS 99,8%

Men lad os nu ikke skændes om de små marginaler, 0,2% reflektion over et bredt spektrum er sq imponerende.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-03-16 18:56

Dobbeltfejl, der ER sat ny rekord, det absorberer bare så meget lys at de ikke kan måle det, de skriver mere end 99,96%

Check lige videoen med laserpennen her: http://www.digitaltrends.com/cool-tech/blacker-than-vantablack/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-03-16 19:28
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 20:11

Nu ser det helt sort ud...

Bare et eksempel mere på at en farve kan blive til en stemning og derfor kan gradbøjes.
Jeg har vist snart eftervist, hvad absolut sort er, findes ikke her på jorden.

Og normalt har de større hovedsprog jo flere ord end vi har på dansk, bare tænk på ordet ben.
Men du kan jo ikke sige eksempelvis blackere, more black giver heller ingen mening.
Så intet er sortere end sort.

Og så det modsatte:
>Kan hvid ???

Hvis du roterer en farveskive, får du jo farven hvid,
alle farver blandet sammen og det er jo sådan vore øjne opfatter det.

Jeg ved at grønlændere/eskimoer har 12-14 ord for sne, det har de sikkert også for hvid?

Og også hvid kan jo gradbøjes, eksempelvis hvidvasket...

Så pas på med at gradbøje farver, de fleste har en overordnet betydning,
men håbet i dette spørgsmål er for mig stadig lysegrønt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-16 20:50

Molo - prøv at se på de lyse sider.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-16 21:08

Noget jeg kom til at tænke på i forbindelse med følelser og farver, der ikke altid kan gradbøjes,
er sangen: Jeg lærte farven: rød, gul, blå, grøn, men ikke sort.

Der er også i overført betydning en vis aversion imod sort,
som vi stadig ikke har helt rent her på jorden.

I en kælder sort som kul...
Der slipper stadig lidt lys ned til musene.

Negro betyder jo sort på latin/italiensk, men nogle er jo mere sorte end andre...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 16-03-16 21:27

Citat
sort2 [ —sort ] adj. - , -e; -ere, -est
1. med en farve som tjære el. sod. Farvefornemmelsen fremkaldes når en genstand ikke tilbagekaster noget lys. 2. (også subst.) med en mørk hudfarve. Om personer som tilhører den negroide race. 3. som ikke er præget af el. giver anledning til glæde og håb el. positiv moralsk vurdering. 4. som ikke opgives til skattevæsnet, el. som foregår uofficielt og ulovligt. · gøre ngt sort udføre et stykke arbejde og modtage penge for det som ikke opgives til skattevæsnet. 5. som ikke giver mening. 6. i forsk. forb.: · gøre sort til hvidt forvanske sandheden. · gå i sort pludselig ikke kunne tænke el. huske. · sort på hvidt = SKRIFTLIGT ! af fællesgermansk *swarta- 'sort, mørklødet' af indoeuropæisk *swordo- 'sort, snavset'; besl.m. latin sordidus 'smudsig' (og med svartbag, sværte)

Citat
hvid2 adj. -t, -e; -ere, -est
1. med en farve som nyfalden sne. Farvefornemmelsen fremkaldes når en genstand tilbagekaster næsten alt lys. 2. bleg, ofte som tegn på sygdom, angst el. vrede. 3. (også subst.) med en lys hudfarve. Om personer der tilhører den kaukaside race. 4. koste det hvide ud af øjnene koste umådelig meget. · skyde en hvid pind efter ngt se under pind. · sort på hvidt se under sort. · vaske ng hvid retfærdiggøre og undskylde én. · vende det hvide ud af øjnene vise tegn på opgivelse over for noget der er dumt. !

Ovennævnte er fra Nudansk leksikon

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-03-16 23:06

Sort og Hvid er vist ikke en ´farve´ eller er det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-03-16 23:19

Fra mit ynglingsleksikon:
Sort er en farve, der ikke er en farve, men det er den altså bare alligevel; det kan enhver med øjne jo se. Man kan allerbedst beskrive sort som en farve, der er meget mørk i sit udseende.

Ude i virkeligheden kan man møde mennesker med sortsyn. De er altså totalt nederen at være sammen med og gør ens humør dårligt, hvis det ikke var det i forvejen, ellers bliver det bare endnu dårligere. Sortsyn bør ikke forveksles med nattesyn, selvom dem uden nattesyn ikke kan se farven sort. Eller også kan de ikke se andet. Hvordan var det nu det var??

http://spademanns.wikia.com/wiki/Sort

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-03-16 23:28

Det var den sorteste dag i mit liv, da jeg så at nabokonens vasketøj var hvidere end mit
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-16 08:32

Farven sort kan ikke gradbøjes. Bøjningen er da sort, sort, sort.

Vil man graduere/gradbøje farven sort som tillægsord? Må det blive:

Sort, mere sort, mest sort

..hvilket er noget vrøvl, ligesom sort, sortere, sortest(-e).

Hvis farven sort bruges som synonym for tillægsordene alvorlig/faretruende/'skidt', så kan man godt sige:

Det ser sort ud.

Det ser sortere ud end sidst.

Det er det sorteste regnskab jeg har set.

Samme skisma gør sig gældende for andre farver ...herunder hvid.

Intet er hvidere end hvidt.

Præcis som intet er mere rødt end rød. Nuancer kan gradbøjes, men ikke til f.eks.:

Rød, rødere, rødest (..medmindre vi taler om venstreoerienterede).
..eller gradbøj blå? Blå, blåere, blåest(-e)
Da hedder det korrekt: Lysere/mørkere. Jf. Lys rød, lysere rød og lysest(-e) rød

Mørk rød, mørkere rød, mørkest(-e) rød.

...og det er dermed ikke farven man gradbøjer ..men tillægsordene; lys og mørk.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-16 08:37

ans er dermed 'tættest' på svaret og bliver hermed ganske uretfærdigt tildelt de eftertragtede påæng.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-16 11:58

Tak molo